Körkort 2010

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Tänkte dela med mig lite smågrejer, kanske hjälper det någon?

När jag körde min uppkörning för fem dagar sen så fick jag följande tips alldeles innan uppkörningen av inspektör och körskolelärare:

"Det är bra med hästar i en hoj, använd dem."
"Visa lite jävlaranamma i trafiken."
"Kör som om jag inte är med dig."
"Är det 70, så kör vi 70 och inte 65."
"Kör som ni gör, och inte som ni tror att jag vill att ni ska göra."
"Idag ska vi ha roligt!"


För allvarligt, har ni kommit så långt att körskolan anser er redo för en uppkörning så är ni till största sannolikhet det. Gör med andra ord precis som ni gjort på körskolan. Gör inte som ni tror att inspektören vill att ni ska göra, utan kör som ni gjort på skolan.
Försök få flyt i körningen, min uppfattning är att det är avgörande att ha fint flyt och bra tempo i körningen.

Kanske hjälper det någon?

Låter som att du körde upp för Thomas i Gävle.. ;-)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Fick lämpet i fredags och jag har uppkörning 29/7 och min första Övningskörning är bokad till den 10/8 :va
får nog markera en bana på någon väg och öva själv, om ingen har en liten tidsmaskin att låna ut.
Har A-Lätt sedan -91 så jag slipper teori och riskutbildningar.

Ett tips till dom som väntar på Lämpet, Ring och fråga var det är så går det fortare att få det.
Väntade en månad på mitt och när jag ringde och frågade efter det så blev det godkänt på 2minuter.
Tydligen vanligt enligt en lärare på en maskinförarutbildning.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
En fråga som går mot strömmen...

Alla undrar hur man gör för att fixa uppkörningen, efter att ha haft lappen ett tag inser jag att det var den lätta biten.

Jag undrar egentligen, hur ska man bära sig åt för att behålla den!? För allvarligt, det är lätt att man ser hastighetsskyltarna som minimigräns eller hur?:confused:

Jag menar inte att jag är nån fartdåre, snarare tvärtom. Men det är så sjukt lätt att farten bara ökar utan att man tänker på det, man får in ett skönt "flow" i körningen å vips så ser man att det skenat iväg. Men det kanske kommer med mer erfarenhet?
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Alla undrar hur man gör för att fixa uppkörningen, efter att ha haft lappen ett tag inser jag att det var den lätta biten.

Jag undrar egentligen, hur ska man bära sig åt för att behålla den!? För allvarligt, det är lätt att man ser hastighetsskyltarna som minimigräns eller hur?:confused:

Jag menar inte att jag är nån fartdåre, snarare tvärtom. Men det är så sjukt lätt att farten bara ökar utan att man tänker på det, man får in ett skönt "flow" i körningen å vips så ser man att det skenat iväg. Men det kanske kommer med mer erfarenhet?

mycket beror väl på vad du har för hoj också.. jag skiter i dem flesta 30 skyltar eftersom det är som att sitta på en obehaglig karusel ungefär på ktmen.. ryckigt dvs :)

Sen får man väl köra smart också och bara köra snabbt på de platser där det är ganska öde
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Alla undrar hur man gör för att fixa uppkörningen, efter att ha haft lappen ett tag inser jag att det var den lätta biten.

Jag undrar egentligen, hur ska man bära sig åt för att behålla den!? För allvarligt, det är lätt att man ser hastighetsskyltarna som minimigräns eller hur?:confused:

Jag menar inte att jag är nån fartdåre, snarare tvärtom. Men det är så sjukt lätt att farten bara ökar utan att man tänker på det, man får in ett skönt "flow" i körningen å vips så ser man att det skenat iväg. Men det kanske kommer med mer erfarenhet?

Det är inte lätt, hastigheten i sig är ju inte det som man fokuserar på när man kör hoj precis, vad jag försöker sträva efter är att inte omedvetet köra över hastighetsgränsen, sen får man väl iskallt räkna med att en och annan hastghetsbot är "the price of doing business".

Vad jag dock strävar efter är att inte försätta mig i farliga situationer, som att köra för fort i tät trafik och ständigt jobba på uppsikt över övriga trafikanter.

Mitt och många andras problem är att jag inte upplever farten som alls lika hög på hoj som jag gör i bil, så vipps så ligger man en bra bit över gränsen, ända sättet att komma till rätta med det är väl att se till att vänja sig vid att köra lagligt.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Fick lämpet i fredags och jag har uppkörning 29/7 och min första Övningskörning är bokad till den 10/8 :va
får nog markera en bana på någon väg och öva själv, om ingen har en liten tidsmaskin att låna ut.
Har A-Lätt sedan -91 så jag slipper teori och riskutbildningar.

Ett tips till dom som väntar på Lämpet, Ring och fråga var det är så går det fortare att få det.
Väntade en månad på mitt och när jag ringde och frågade efter det så blev det godkänt på 2minuter.
Tydligen vanligt enligt en lärare på en maskinförarutbildning.

Är ju bara te å göra upp en bana på en stor parkering en kväll eller liknande och öva.
Alla banorna finns ju uppritade i teoriboken med avstånd och allt inskrivet :)

/Påsen
 

Christian.

Guest
Visst är det bra att öva enligt bok med medföljande bilder osv. Men det gäller att göra övningarna på RÄTT sätt, alltså manövrera på ett visst sätt för att resten av körningen ska gå bra.
Kör intensivkurs i Ystad nu, märkte att jag gjort en hel del saker på fel sätt även om jag klarat övningarna i boken. Tog ett tag att lära om på rätt sätt...lite störande! :huvet

Fråga: Nån som suttit med körskolornas kunskapsprov på nätet? Och hur gick teorin efter ni gjort dom o klarat alla frågorna?

Teoriprov 28/7 (dan efter Risk 2an) och uppkörning 5/8! håll tummarna för mig! :)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Visst är det bra att öva enligt bok med medföljande bilder osv. Men det gäller att göra övningarna på RÄTT sätt, alltså manövrera på ett visst sätt för att resten av körningen ska gå bra.
Kör intensivkurs i Ystad nu, märkte att jag gjort en hel del saker på fel sätt även om jag klarat övningarna i boken. Tog ett tag att lära om på rätt sätt...lite störande! :huvet

Fråga: Nån som suttit med körskolornas kunskapsprov på nätet? Och hur gick teorin efter ni gjort dom o klarat alla frågorna?

Teoriprov 28/7 (dan efter Risk 2an) och uppkörning 5/8! håll tummarna för mig! :)

Jag kan svara på detta imorgon kväll.
Köpte 40 prov via trafikskolan att göra på internet, har alltså inte suttit något nere på trafikskolan utan bara läst hemma och gjort proven hemma via internet.

Har full pott på nästan allt nu och det känns rätt säkert faktiskt, men ska läsa lite ikväll för säkerhetsskull, hehe.

Nackdelen med dem prov man gör på internet är att det ofta är samma frågor och svaren är på samma plats så att säga, så det gäller att man läser svaret för sig själv så att man vet vad svaret är och inte var det är placerat så att säga. Är så jag har gjort i alla fall och jag är 99,9% säker på att jag klarar uppskrivningen imorgon :)

/Påsen
 

Hiilio

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Letar
Klarade min uppkörning idag :) några timmar sedan :) tar en kort vilo paus sedan skall det ut och köras igen :)
 

Christian.

Guest
10 prov på str.se
63/65 på teoriprovet
Hade varit 65/65 om jag läst ordentligt

Grymt! :tummenupp Då har jag ett litet humm om hur bra proven är att göra då! Ska nog inte bli några problem på teorin då! *ta i trä*

Klarade min uppkörning idag :) några timmar sedan :) tar en kort vilo paus sedan skall det ut och köras igen :)

Grattis! Hoppas att få känna den lyckan snart med!
Några bra saker att tänka på/tips inför uppkörningen?
 
Last edited:

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Ska börja ta kort nu i veckan, hinner man innan året e slut? eller e det wast of money att ta körlektioner 2010?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ska börja ta kort nu i veckan, hinner man innan året e slut? eller e det wast of money att ta körlektioner 2010?

Min körskolelärare sa att det är många som börjar på kortet nu i höst.
Då kör dem några lektioner, gör riskettan och risktvåan innan vintern, fixar teorin och skriver upp under vintern, tar några körlektioner tidigt på våren året där på och kör upp tidigt på våren året där på så har man kortet hela sommaren :tummenupp

Så om du känner att du inte hinner ta kortet i år så se till så att du hinner göra både riskettan och risktvåan så att du kan skriva upp under vintern så har du kortet tidigt som f*n till sommaren :yoparty

/Påsen
 

Phamarus

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-6N
Borde egentligen inte vara några problem att hinna fixa kortet nu.
Jag skrev in mig på körskola 2/6 och gjorde teorin 2/7, och då hunnit med båda riskutbildningarna och kört tillräckligt enligt körskolan (ej intensivutbildning heller).
Sen att det var över en månads vänta på uppkörning är ju en annan sak, men det borde ju tunna ut sig framåt hösten.
 

Hei Reidar

The Black Pearl
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Skara
Hoj
Hornet 600 -03
Så jävla gött! Lyckades på andra försöket. Men nu har jag det efterlängtade kortet.:yoparty

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Blomdahl, Göteborg
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
14/6 Moneyline, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
16/6 Mediahuset, Alingsås
17/6 kungen86a
18/6 tobbano, Borlänge
22/6 JRO, Göteborg
22/6 _Sanna_, Stockholm
23/6 og900i, Sundsvall
23/6 Zmod, Göteborg
23/6 KnaZ, Karlskrona
23/6 desh, Göteborg
23/6 Soilan, Stockholm ( Barkarby)
24/6 cerveza, Norrköping
29/6 hansenjr, Umeå
29/6 Krille Dill, Stockholm
29/6 jonassi, Sundsvall
29/6 Loes, Luleå
30/6 UllisSolna, Stockholm
30/6 Thorak, Stockholm Barkarby
30/6 Nitrox Ninja, Västerås (men bor i Stockholm...)
30/6 Iccie, Stockholm (Tullinge)
30/6 C Upp, Stockholm Barkarby (bor i Uppsala)
01/7 Sinnlos, Göteborg
01/7 Hojan, Göteborg
01/7 zionsson, Uppsala
05/7 Lurvas, Malmö
06/7 ThePreToriaN, Borås
07/7 The Faceless, Västerås
07/7 Latsmurf, Stockholm Barkarby
07/7 Hegg, Ängelholm
07/7 Sky, Övik (bor i stockholm)
08/7 Zimzimma, Göteborg
08/7 M155E, Västerås (bor i Uppsala)
09/7 MillionStars, Karlstad
12/7 Chrippa, Malmö
13/7 Kryckan, Ljusdal
14/7 Oscar07, Stockholm(Barkarby)
14/7 tottelias, Stockholm (Barkarby)
14/7 =PerssoN=, Gävle
14/7 Yarifol, Alingsås
15/7 ninja-musen sundsvall
15/7 Gabriel K, Stockholm (Barkaby)
15/7 MarcB, Karlskrona
15/7 Henry^, Stockholm Barkarby.
19/7 SMN021, Västerås
21/7 Hei Reidar, Skövde

Lycka till alla ni andra som fortfarande kämpar.
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Ett tips till er i Stockholm som är lika sent ute som jag :näsblod
Det dök precis upp tre tider till den 7:e Aug, istället för de som annars inte är förrän i början av typ September :mad:. Kostar 450kr extra iom att det är Lördag. Men det är det värt för mig iaf trots att det bara är 10 dagar mer säsong :tuttar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top