Körkort 2010

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
En hel del nya att vinka på längs vägarna nu då.
Själv tog jag mitt kort 2008, då var jag 30 bast. Är det fler i min ålder som väntat så länge att ta kort eller är de flesta under 30?:confused:

27 här. Risk2 avklarad idag och teorin är bokad till den 23. :)
 

Brutalin

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Varberg
Hoj
2007 Kawasaki Er-6n
Nyss fyllda 21 och uppkörning om en vecka så nu börjar det dra ihop sig :)
 
Last edited:

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Yeeeessssööööööörrreeeeeeebooooooobbb!!!

Fixade lappen idag, känns så jäkla najs......... :banana

Haha! Gatman din lilla ROOKIE!!! Mitt körkort e lugnt en timme äldre än ditt :yoparty

Som Solna-bo kan jag varmt rekomendera Nyköping som uppkörningsort... I.a.f. om man får Veronica som inspektör (eller vad det nu kallas). Jäkligt trevlig tjej! Gav tips både under manöverproven och körningen. Dessutom frågade hon innan körningen om jag kände till Nyköping. När jag svarade "inte ett dugg!" så tog hon ut mig på en överdrivet snäll runda :)

VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
2/6 Kret, Mora
3/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
7/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
9/6 N.A.S.A, Helsingborg
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Hyperhybris, Solna

/Hh

En hel del nya att vinka på längs vägarna nu då.
Själv tog jag mitt kort 2008, då var jag 30 bast. Är det fler i min ålder som väntat så länge att ta kort eller är de flesta under 30?:confused:

Tjaaa.... Beror ju på hur man räknar... Själv e jag tjugofemton å landade hojkortet igår :D

/Hh
 
Last edited:

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken[/QUOTE]
10/6 Hyperhybris, Solna


kan ni försöka hålla listan lite i ordning, fyll inte i listan från igår lr förrgår utan ta den på sista sidan som är aktuell, förstår att det kan va svårt för vissa men försök iafall så folk inte faller bort hela tiden
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
En hel del nya att vinka på längs vägarna nu då.
Själv tog jag mitt kort 2008, då var jag 30 bast. Är det fler i min ålder som väntat så länge att ta kort eller är de flesta under 30?:confused:

Äsch jag var 32 tror jag. Körde i två år men lessnade och la av, använde bara hojen till o från jobbet, helt fel hoj för stadskörning, Kawa zr7s.

Så fick jag ett sånt sug förra hösten, köpte ny hoj, en Scarver, och nu är jag som besatt på att köra! Kör vart jag än ska. Till och med till krogen, så sippar jag lättöl, för att få njuta av att köra hem!
 

creare

Guest
Hyberhybris,
Haha! Gatman din lilla ROOKIE!!! Mitt körkort e lugnt en timme äldre än ditt

Som Solna-bo kan jag varmt rekomendera Nyköping som uppkörningsort... I.a.f. om man får Veronica som inspektör (eller vad det nu kallas). Jäkligt trevlig tjej! Gav tips både under manöverproven och körningen. Dessutom frågade hon innan körningen om jag kände till Nyköping. När jag svarade "inte ett dugg!" så tog hon ut mig på en överdrivet snäll runda

Fan, man kanske skulle tagit Nyköping som uppkörningsort då! Alltid härligt när det går så där smidigt:tummenupp, hoppas man själv får det lika soft i Uppsala.
På tal om Uppsala, någon som kört upp där? Fått höra av en del vänner att det kan vara rätt besvärligt att köra där rent generellt. True or false? Man blir ju lite orolig, har inte ens kört bil där:S
 

pale

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
ÖrebroLän
Hoj
GixxeR 1000 -01
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken[/QUOTE]
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro

Så var det äntligen gjort, skönt! Synd att dom stal min hoj förra veckan så jag inte har nått att åka på nu. KUL!!!
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken[/QUOTE]
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna

Imorgon bär det iväg för att kolla på skyddsutrustning. Hade besök i garaget så just nu äger jag bara en motorcykel och inga skydd. Vet att en kille för Köping klara sin uppkörning idag också, vet inte om han hänger här.
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken[/QUOTE]
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
 

creare

Guest
Ni som kört upp nu och är klara. Vet någon av er hur hårda dem är när det gäller utrustning. Nämligen så att jag inte har en "riktig" mc-jacka. Har en rejäl läderjacka, men den har inga skydd inbäddat och är inte CE godkänd. Vore fördjävligt att ta sig till uppsala på onsdag och bli kuggad innan man ens hunnit starta hojen :s

Det jag kan läsa från körkortsportalen ger mig ingen exakt uppfattning när det gäller jacka.

Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material

Kollar dem folks utrustning innan? t.ex. kollar efter fastsydda lappen som intygar att jackan är en CE godkänd jacka?

(notera att resten av min utrustning är CE godkänd)

Tack på förhand :)

// Oliz
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Ni som kört upp nu och är klara. Vet någon av er hur hårda dem är när det gäller utrustning. Nämligen så att jag inte har en "riktig" mc-jacka. Har en rejäl läderjacka, men den har inga skydd inbäddat och är inte CE godkänd. Vore fördjävligt att ta sig till uppsala på onsdag och bli kuggad innan man ens hunnit starta hojen :s

Det jag kan läsa från körkortsportalen ger mig ingen exakt uppfattning när det gäller jacka.



Kollar dem folks utrustning innan? t.ex. kollar efter fastsydda lappen som intygar att jackan är en CE godkänd jacka?

(notera att resten av min utrustning är CE godkänd)

Tack på förhand :)

// Oliz

Jepp, det gör de.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ni som kört upp nu och är klara. Vet någon av er hur hårda dem är när det gäller utrustning. Nämligen så att jag inte har en "riktig" mc-jacka. Har en rejäl läderjacka, men den har inga skydd inbäddat och är inte CE godkänd. Vore fördjävligt att ta sig till uppsala på onsdag och bli kuggad innan man ens hunnit starta hojen :s

Det jag kan läsa från körkortsportalen ger mig ingen exakt uppfattning när det gäller jacka.



Kollar dem folks utrustning innan? t.ex. kollar efter fastsydda lappen som intygar att jackan är en CE godkänd jacka?

(notera att resten av min utrustning är CE godkänd)

Tack på förhand :)

// Oliz

ja jag vet det här är en körkortstråd etc men jag bara undrar va du tänker med? :va Det är ju SJÄLVKLART du ska ha en riktig mcjacka... köp det för du vill fan inte klota med en vanlig jävla läderjacka utan skydd, då spelar det ingen roll hur tjock jackan är.. Finns ju så sjukt mkt snygg utrustning nu förtiden så det är bara att shopa loss!
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Ni som tar lappen nu, är det första eller andra gången ni kör upp? Det intressanta hade varit om man kunde få lite tips på vad man ska göra för att undvika det ni ev. kuggat på. Någon som kan träda fram? :)
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
En hel del nya att vinka på längs vägarna nu då.
Själv tog jag mitt kort 2008, då var jag 30 bast. Är det fler i min ålder som väntat så länge att ta kort eller är de flesta under 30?:confused:

Ähum... tog lappen för en vecka sedan. Jag såg dagens ljus vid OS i Grenoble. Så vem har väntat länge egentligen:tummenupp
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Ni som tar lappen nu, är det första eller andra gången ni kör upp? Det intressanta hade varit om man kunde få lite tips på vad man ska göra för att undvika det ni ev. kuggat på. Någon som kan träda fram? :)

Ett uppkörningstips. Ta en lektion med den trafikskolan som ligger nära trafikverkets lokaler. Så gjorde jag med bil i Sundbyberg (1986) och med MC Örnsköldsvik (2010). Be dom ta er runt på ställen som man vet kan vara kniviga. T.ex. korsningar med skymd sikt, stoppskyltar utan vägmarkering. Platser där "tvetydiga" trafiksituationer kan uppstå etc. Men generellt gäller det väl att veta vad som gäller i trafiken och köra med insidan av skallen så ordnar det sig. Dom är ju inte anställda för att kugga folk utan snarare tvärtom. Att godkänna! Men sen finns det väl dom som är hårdare än andra. Hörde talas om nån som tydligen lagt av här i området som kallades för "kugg-Ove". Han var väl med tanke på namnet inte nån som var så där alldeles för generös med sina godkännanden.
Dom (2 st) som kollade min uppkörning har i övik var väldigt lättsamma, då blev man något mindre nervös när det var dags för uppkörningen.
 

Mclainen

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Kungsholmen
Hoj
2009, Kawasaki Versys
Ni som tar lappen nu, är det första eller andra gången ni kör upp? Det intressanta hade varit om man kunde få lite tips på vad man ska göra för att undvika det ni ev. kuggat på. Någon som kan träda fram? :)

Här kommer några tips jag tyckte var vettiga.

- I korsningar med högerregeln, där du ska lämna företräde. Visa att du har bromsberedskap genom att bromsa mkt lätt så att bromslampan tänds (sätt även upp foten på fotbromsen) vrid på huvudet så att förarprövaren ser att du tittar. När du typ kan se 20 m in på vägen till höger och vet att allt är okej, släpp och kör vidare (detta funkar ju bra i alla korsningar, men bli inte för passiv när det är du som har företräde).

- Räkna med att folk inte ser dig och var alltid beredd.

- Sök av alla korsningar i tid (anpassa hastigheten om du inte ser var du ska), var vaksam på ALLA skyltar, ligg alltid i högerfil om filerna tillåter det.

- Var alltid mkt tydlig när du tittar, förarprövaren ser ju inte om du bara tittar med ögonen, vrid lätt på huvudet så att det syns var du tittar.

- Ska du svänga (titta, även döda vinkeln, blinka), lägg dig till vä/hö strax innan så att ingen annan kan tränga sig emellan när du svänger (extra vaksam på cykelbanor).

- På enkelriktad gata, lägg dig ordentligt till vänster om du skall svänga vänster.

- Vänstersväng på "farliga vägar". Anpassa så att du inte blir stående mitt i. Ev lägg dig i väggrenen till höger och släpp förbi den som ligger bakom dig, stanna till på en busshållplats, använd korsningen/avtagsväg till höger, alt åk förbi om det kommer för mkt trafik, men stanna INTE mitt i om du har en massa trafik bakom dig.

- Håll din plats på vägen, ta för dig när du har chansen, hitta flyt utan att behöva bromsa för mkt.

- Blir du osäker på vad det är för hastighet, kör hellre 30 på 50 väg än 50 på 30 väg...

- Koll på hur du ska placera dig i en rondell.

- Stäng av blinkers när du svängt.

- Självklart koll på att du fixar alla banorna och bromsningen.

- Kunna genomföra säkerhetskontroll.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
På tisdag gör jag försök nr 2 på Barkarby. Klarade ju banan utan några problem sist men kuggade på trafiken. Det jag är lite osäker på är när man ska ligga i mitten och när man ska ligga till höger/vänster i korsningar.

Som jag förstått det, och alltid tillämpar, är att alltid ligga i mitten av körfältet om det bara går åt ett håll. Då finns det ju ingen mening att lämna plats åt andra som ska åt ett annat håll, och då ska jag inte lämna utrymme för någon att tränga sig. Korrekt?

Samma logik tillämpar jag om körfältet svänger både höger och vänster samt går rakt fram. Då lägger jag mig på högerkant, vänsterkant respektive i mitten. Inget konstigt.

Men om körfältet svänger både höger och går rakt fram men inte vänster, då blir det ju annorlunda. Ska jag svänga höger lägger jag mig givetvis på högerkanten så anda lättare kan ta sig förbi rakt fram. Men om jag ska rakt fram, ska jag ligga i mitten då eller åt vänster så att de som ska åt höger har mer utrymme?

Samma sak i rondeller. Säg att rondellen har två körfält, och ingen särskild skyltning. Ska jag åt höger lägger jag mig på högerkanten i höger körfält. Ska jag rakt fram lägger jag mig i mitten av höger körfält.
Men om jag ska vänster? Man får ju normalt köra rakt fram även i vänster körfält även om det inte är rekommenderat. Eventuellt ska de bakom mig rakt fram, och då verkar det rimligt att jag ska flytta mig lite åt vänster, men vi både kommer ju köra in i rondellen i samma körfält. Och då känns det ju inte lika rimligt att jag ska ligga åt vänster redan från början.

Någon som funderat på samma sak eller vet mer exakt hur man ska bete sig?
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Någon som funderat på samma sak eller vet mer exakt hur man ska bete sig?

Det jag kommer ihåg att körskoleläraren sa angående rondeller var att om du ska till vänster i rondellen placerar du hojen så nära innerkanten som möjligt och om du ska direkt till höger eller rakt fram i rondellen placerar du hojen längst ytterkanten.

Tanken med detta är väl att man ska "hålla" sitt körfält från andra trafikanter som kan tänkas försöka smita in bredvid dig.

Ge inte upp! Lycka till på nästa uppkörning! :D
 

Mclainen

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Kungsholmen
Hoj
2009, Kawasaki Versys
Men om körfältet svänger både höger och går rakt fram men inte vänster, då blir det ju annorlunda. Ska jag svänga höger lägger jag mig givetvis på högerkanten så anda lättare kan ta sig förbi rakt fram. Men om jag ska rakt fram, ska jag ligga i mitten då eller åt vänster så att de som ska åt höger har mer utrymme?

Jag hade legat i mitten förutsatt att jag inte behöver köra om någon som ligger framför mig som ska svänga höger och typ väntar på fotgängare som korsar den korsande vägen till höger. Då hade jag gått ut mer till vänster.


Samma sak i rondeller. Säg att rondellen har två körfält, och ingen särskild skyltning. Ska jag åt höger lägger jag mig på högerkanten i höger körfält. Ska jag rakt fram lägger jag mig i mitten av höger körfält.

Men om jag ska vänster? Man får ju normalt köra rakt fram även i vänster körfält även om det inte är rekommenderat. Eventuellt ska de bakom mig rakt fram, och då verkar det rimligt att jag ska flytta mig lite åt vänster, men vi både kommer ju köra in i rondellen i samma körfält. Och då känns det ju inte lika rimligt att jag ska ligga åt vänster redan från början.

Ska jag svänga vänster väljer jag vänsterfilen, ligger mitt i den filen. Precis när jag passerat utfarten som går rakt fram kollar jag åt höger/döda vinkeln, blinkar höger och lägger mig mitt i ytterfilen och svänger sedan ut vid min utfart.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top