Här sitter man med B-kort o har precis bytt till sig en CBR 600.
Hur f-n ska man hinna ta ett körkort innan sommaren som det är nu?
Synundersörkningar, riskkurser som måste göras innan teori o hela köret.
Ett MC kort känns hopplöst långt borta för en som precis fått upp tanken för det när säsongen är över och körskolorna ligger i ide.
Man tycker jag att åtminstone riskettan kunde avverkas under vintern men icke.
Här sitter man med B-kort o har precis bytt till sig en CBR 600.
Hur f-n ska man hinna ta ett körkort innan sommaren som det är nu?
Synundersörkningar, riskkurser som måste göras innan teori o hela köret.
Ett MC kort känns hopplöst långt borta för en som precis fått upp tanken för det när säsongen är över och körskolorna ligger i ide.
Man tycker jag att åtminstone riskettan kunde avverkas under vintern men icke.
Kan det vara något att ta en sån här "intensiv" kurs nu på höstkanten?
Jag har ändå kört en del mil...
Är det värt? Någon som har erfarenhet av deras utbildning?
Skulle vara skönt att få skriva upp under vintern!
http://www.sterikstrafikskola.se/erbjudandemc.htm
Klarade uppkörningen idag! Fyfan va skönt! Jag var så sjukligt nervös och har nog aldrig kört så dåligt som jag gjorde.
- Glömde bromsvätskan på kontrollen, och det visade dig att vätskan bak låg PRECIS på gränsen. Han var tveksam om han ville låta mig köra ens men det gick gå.
- Gjorde lågfartsbanan riktigt ostabilt, men utan fötter i. Hade det varit slalombanan hade det varit kört.
- Smäller ner en kon på högfarten och missar att runda en kon i slutet.
- Får ett försök till men får kramp (!) i låret. Får gå av och stretcha lite och klarar sen banan bra.
- Utlöser ABS på 70km/h inbromsning och får t.o.m. lite sladd på hjulet.. med abs. Klarar den och även 90km/h på nästa.
Sen hade jag tur så in i helvete. Fick köra landsväg o motorväg nästan hela vägen. Typ några minuter inledande tätort.
Ja fyfan glad var jag att jag klarade, hade aldrig godkänt mig själv. Nerverna spökade som aldrig förr och jag skakade mer eller mindre i hela kroppen under körningen (och väntetiden).
Klarade uppkörningen idag! Fyfan va skönt! Jag var så sjukligt nervös och har nog aldrig kört så dåligt som jag gjorde.
- Glömde bromsvätskan på kontrollen, och det visade dig att vätskan bak låg PRECIS på gränsen. Han var tveksam om han ville låta mig köra ens men det gick gå.
- Gjorde lågfartsbanan riktigt ostabilt, men utan fötter i. Hade det varit slalombanan hade det varit kört.
- Smäller ner en kon på högfarten och missar att runda en kon i slutet.
- Får ett försök till men får kramp (!) i låret. Får gå av och stretcha lite och klarar sen banan bra.
- Utlöser ABS på 70km/h inbromsning och får t.o.m. lite sladd på hjulet.. med abs. Klarar den och även 90km/h på nästa.
Sen hade jag tur så in i helvete. Fick köra landsväg o motorväg nästan hela vägen. Typ några minuter inledande tätort.
Ja fyfan glad var jag att jag klarade, hade aldrig godkänt mig själv. Nerverna spökade som aldrig förr och jag skakade mer eller mindre i hela kroppen under körningen (och väntetiden).
Är det någon som har koll på när transportstyrelsen öppnar på våren förr uppkörning (körprovet) för mc?
Är det ett fast datum varje år eller skiftar det beroende på väder och vind?
Ah ok tack som fan =) Ringde till dom idag och dom trodde på att komma igång i början av maj i år. Tidigast sa hon kunde bli vecka 16 oavsett hur bra vädret var innanberor väl på vädret framför allt, men södra å mellersta sverige brukar väl dra igång i april iafall, i år drog dom igång i slutet av april=)
Nån som har koll på hur tidigt man måste vara ute för att ta kortet? Jag fyller 29 mars och ska ta A1 kort i Uddevalla. Blir det svårt att fixa uppkörning i slutet av april/början av maj.
Tackar i förväg för alla vänliga svar jag hoppas få på dessa frågar och vill ge alla er kortplockare en fet lyckospark inför kommande år!
Har en fråga,
Om man har gjort riskutbildning 1 för bil måste man gå riskutbildning 1 för mc också?
Tycker det låter märkligt, man blir väl inte påverkad olika av droger och alkohol varelse om du sitter på mc eller bil
En annan fråga, om man har A1 körkort och ska ta A(beg) måste man göra riskutbildningarna då?
Förr var det ju bara att köra upp
på fråga 1 svarar jag ja, så fick jag det förklarat iafall=/
på fråga 2 svarar jag nej, har man redan hojkort och skall levla upp så skall man inte behöva göra riskutbildningarna
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|