Körkort 2011

LURKEN

1823
Gick med
12 May 2004
Ort
Newnoseharbour
Hoj
Honda Cbr1000RR
Helt riktigt, jag kuggade idag (pga en jävla skitsak..:huvet), men jag skulle ta med mitt protokoll till nästa uppkörning. Står även på baksidan att man ska det:tummenupp

Tråkigt att du kuggade idag :/, men vad var det som gjorde att du kuggade? Kör upp imorgon och skulle vara bra att veta så man kanske inte torskar på samma sak. mvh M
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Jag har för mig att man ska ha med sig sitt gamla protokoll, men kan inte påstå att jag hade det på min andra gång, sa bara det till honom (hade samma tomte) och han kom ihåg mig.

För du har väl tränat lite extra på det du kuggade på? ;)

Har tränat som ett as... Den ska sitta den här gången!
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tråkigt att du kuggade idag :/, men vad var det som gjorde att du kuggade? Kör upp imorgon och skulle vara bra att veta så man kanske inte torskar på samma sak. mvh M


Krypkörningen, högfarten och bromsningarna satt hur bra som helst, gick kanon att köra i stan med, men sen skulle vi ut på motorvägen en sväng. Kommer ikapp en buss i högerfilen, kollar i backspegeln och över axeln, bra med trafik i vänsterfilen så hade inget läge att köra om.

Kuggade mig på att jag skulle planerat min körning bättre.. kom för nära bussen:/ Fan skulle jag gjort då.. en idiotomkörning hade han ju knappast godkänt:va
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Krypkörningen, högfarten och bromsningarna satt hur bra som helst, gick kanon att köra i stan med, men sen skulle vi ut på motorvägen en sväng. Kommer ikapp en buss i högerfilen, kollar i backspegeln och över axeln, bra med trafik i vänsterfilen så hade inget läge att köra om.

Kuggade mig på att jag skulle planerat min körning bättre.. kom för nära bussen:/ Fan skulle jag gjort då.. en idiotomkörning hade han ju knappast godkänt:va

Rätt jävla retarderat egentligen. I verkliga livet hade du lugnt och stilla legat bakom bussen till rätt läge för att sen köra om - onödig kuggning tycker jag. Eller man ska hela tiden planera sin körning så man kommer fram så snabbt som möjligt? pff... :huvet
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Rätt jävla retarderat egentligen. I verkliga livet hade du lugnt och stilla legat bakom bussen till rätt läge för att sen köra om - onödig kuggning tycker jag. Eller man ska hela tiden planera sin körning så man kommer fram så snabbt som möjligt? pff... :huvet

Samma sak tyckte jag. Meen snubben från vv hade väl pms eller nått. Var så sur när jag kom hem att jag var tvungen att dra å spela lite tennis för att tänka på nått annat:mad:
 

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
Samma sak tyckte jag. Meen snubben från vv hade väl pms eller nått. Var så sur när jag kom hem att jag var tvungen att dra å spela lite tennis för att tänka på nått annat:mad:

Det känns som att han ville att du skulle lätta på gasen och lämna lite lucka istället för att ligga tätt bakom.. Pluss att om du förklarar för honom varför du gjorde vad så brukar dom säga okej bra du vet vad du gjorde för fel här får du kortet :) fick du inte argumentera varför ?? Dåligt isf...

Själv så klarade jag teorin idag 60 rätt smutt som fan ska boka uppkörning imorrn hoppas jag inte behöver vänta 5-7 veckor som vissa andra fett drygt :/
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det känns som att han ville att du skulle lätta på gasen och lämna lite lucka istället för att ligga tätt bakom.. Pluss att om du förklarar för honom varför du gjorde vad så brukar dom säga okej bra du vet vad du gjorde för fel här får du kortet :) fick du inte argumentera varför ?? Dåligt isf...

Själv så klarade jag teorin idag 60 rätt smutt som fan ska boka uppkörning imorrn hoppas jag inte behöver vänta 5-7 veckor som vissa andra fett drygt :/

Jag förklarade precis hur jag tänkte för honom, men då kontrade han bara med att jag skulle planerat omkörningen så fort jag såg bussen..
 

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
Jag förklarade precis hur jag tänkte för honom, men då kontrade han bara med att jag skulle planerat omkörningen så fort jag såg bussen..

Det verkar helt sinnes sjukt han måste ha sett till helheten oxå och kanske tyckte du körde lite halv knackit generellt ? Vart körde du upp någonstans ?
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Det stämmer han vägverkets gubben sa att jag skulle ha med mig protokollet så dem inte skulle kolla massa onödiga saker utan mest det jag inte kunde förra gången.

Men då vill man ju inte ha med sig det :p
Vill ju helst slippa det jag kuggade på. Kan ju inte vara ett krav? Men man lär bli kuggad ändå för att han blir sur eller nåt. :va
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det verkar helt sinnes sjukt han måste ha sett till helheten oxå och kanske tyckte du körde lite halv knackit generellt ? Vart körde du upp någonstans ?

Det tyckte jag med, han sa att manöverproven var inget att prata om, stadskörningen samma där, det var enbart detta..:va
Körde upp i växjö.
 

Jens88

Ny medlem
Gick med
16 May 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Harley Davidson V-rod -03
Detta har säkert varit uppe redan i forumet men orkar inte läsa igenom hela.
Håller på med mitt kort nu oxå. Tänkte göra detta privat, och då måste jag ju ha egen hoj till uppkörningen.. Ska ta för A "obegränsad" och har hört massa olika nu.. Det är väl 600cc som gäller? men sen har jag hört att det ska vara 45kW. Måste hojen uppfylla båda dessa krav isåfall? Har en Yamaha XT660X men den ligger ju bara på 35kW.
 

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Detta har säkert varit uppe redan i forumet men orkar inte läsa igenom hela.
Håller på med mitt kort nu oxå. Tänkte göra detta privat, och då måste jag ju ha egen hoj till uppkörningen.. Ska ta för A "obegränsad" och har hört massa olika nu.. Det är väl 600cc som gäller? men sen har jag hört att det ska vara 45kW. Måste hojen uppfylla båda dessa krav isåfall? Har en Yamaha XT660X men den ligger ju bara på 35kW.

Tyvärr så måste den uppfylla båda kraven om jag inte fått något om bakfoten.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Detta har säkert varit uppe redan i forumet men orkar inte läsa igenom hela.
Håller på med mitt kort nu oxå. Tänkte göra detta privat, och då måste jag ju ha egen hoj till uppkörningen.. Ska ta för A "obegränsad" och har hört massa olika nu.. Det är väl 600cc som gäller? men sen har jag hört att det ska vara 45kW. Måste hojen uppfylla båda dessa krav isåfall? Har en Yamaha XT660X men den ligger ju bara på 35kW.

Saxat ur körkortsportalen

"Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov."

Din xt660 funkar inte för uppkörning. Var själv sugen på en sån annars.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Har ställt upp som handledare åt en vän som är sugen på att ta kort.
Har själv haft kortet sen -05, kört hoj en hel del och känner väl att jag har hyfsad koll på det mesta, som banor och prov, då jag själv tog kortet helt och hållet med körskola.

Men lite nytt har hänt så klart, bland annat har de lagt till två riskutbildningar, som jag har sämre kunskap om.
Dessutom är miljötänk på tapeten. Hittade ett stycke:

"Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

- tomgångskörning
- start och acceleration
- val av växel
- motorbromsning
- framförhållning"

Ni som kört upp nyligen, har ni tips till mig som handledare vad gäller riskutbildningarna samt miljötänket?
Man vill ju bidra så mycket som möjligt till vännen, inte lära fel och så. :)
 

LURKEN

1823
Gick med
12 May 2004
Ort
Newnoseharbour
Hoj
Honda Cbr1000RR
1. 26/4 Eastflower, Halmstad
2. 26/4 Danne1979, Lund
3. 26/4 SuperbikeLKPG, Linköping
4. 27/4 Adde-på-2-hjul, Uppsala
5. 27/4 Cagiva raptor, Uppsala
6. 27/4 Istvan84, Borås
7. 28/4 SheikYoras, Hbg
8. 28/4 Henkenilsson, Kristianstad
9. 3/5 Rags, Uppsala
10. 4/5 Maxb, Stockholm (Tullinge)
11. 3/5 Link_696 Lessebo
12. 5/5 Rylander Oxelösund
13. 10/5 TheoFlow Stockholm (Barkarby)
14. 11/5 Kirreno Uppsala
15. 11/5 Crassappeal Gävle
16. 11/5 Nibla (Tullinge)
17. 11/5 Cross250cc Stockholm (Tullinge)
18. 11/5 Bimpen Stockholm (barkarby)
19. 12/5 Sam.g Stockholm (Barkarby)
20. 12/5 B33R, Barkarby
21. 12/5 Davey, Karlstad
22. 13/5 redz Jönköping
23. 13/5 raaz83 Jönköping
24. 16/5 Strandiz Göteborg(körde upp i Malmö)
25. 17/5 Wrazxc, Åmål (Uppkörning Karlstad)
26. 18/5 lekwall, Linköping
27. 18/5 Cubalibre, Göteborg(Säve)
28. 18/5 pumpe3, STHLM (Tullinge)
29. 18/5 helgon1 STHLM (Tullinge)
30. 19/5 jimmystrom, nyköping
31. 19/5 garrett_turbo, Uddevalla
32. 19/5 Woggi, Göteborg
33. 20/5 Gio, Stockholm (körde upp i Västerås)
34. 20/5 snickaren73, Stockholm (körde upp i Västerås)
35. 20/5 hazze02, Göteborg (Säve)
36. 18/5 jagochjag, Östersund
37. 23/5 Simmi, Växjö
38. 24/5 Bowser, Nykvarn (tullinge)
39. 25/5 EWessman, Näsum(Olofström)
40. 25/5 Kulla,Borås
41. 25/5 Jahsoldier, Linköping
42. 24/5 Kimbokub, Olofs
43. 24/5 Snubbben, Stockholm (Barkarby)
44. 25/5 Bikerboy 1, Uddevalla
45. 26/5 edvinzzon, Stockholm
46. 26/5 PeterNorth, Stockhlm (Tullinge)
47. 26/5 andersson_556, örebro
48. 30/5 Leris, Borlänge (Körde upp i Ludvika)
49. 3/5 Tapeworm, Stockholm (Barkaby)
50. 31/5 LURKEN, Stockholm (Tullinge)


Då var det klart!!! Ses ute på vägarna alla!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ställt upp som handledare åt en vän som är sugen på att ta kort.
Har själv haft kortet sen -05, kört hoj en hel del och känner väl att jag har hyfsad koll på det mesta, som banor och prov, då jag själv tog kortet helt och hållet med körskola.

Men lite nytt har hänt så klart, bland annat har de lagt till två riskutbildningar, som jag har sämre kunskap om.
Dessutom är miljötänk på tapeten. Hittade ett stycke:

"Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

- tomgångskörning
- start och acceleration
- val av växel
- motorbromsning
- framförhållning"

Ni som kört upp nyligen, har ni tips till mig som handledare vad gäller riskutbildningarna samt miljötänket?
Man vill ju bidra så mycket som möjligt till vännen, inte lära fel och så. :)

Riskutbildningarna är ingen större grej.
Ettan är mest att sitta och snacka, tvåan är att få ha lite roligt på konbanor med hojen. Typ höger/vänsterkurvor och avstånd till framförvarande, bromsning och annat praktiskt.

Vad gäller miljö så ska man helt enkelt inte stå och brumma på tomgång när man står stilla länge, ligga på höga varv och annat sånt.
 

Robert.Z

carlsberg probably the best beer in the
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Sveriges framsida GBG
Hoj
Yamaha XT660X 2013
Men då vill man ju inte ha med sig det :p
Vill ju helst slippa det jag kuggade på. Kan ju inte vara ett krav? Men man lär bli kuggad ändå för att han blir sur eller nåt. :va

Jag tror det är en fördel att han ser att du varit här förut och har du övat på dem grejerna han pratade om så ser han att du lyssnar så blir han nog positiv + att dem har fått in dubbla pengar ;). Min slutsats nog större chans få kortet om dem vet att det är 2:a gången.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top