Körkort 2012

DaddyCool

Glider runt
Gick med
16 May 2011
Ort
Djurö
Hoj
Yamaha BT-1100 Bulldog
Hur hårda är de på det här med att blinka både in och ut ur rondeller?
Tänker på vänstersväng i rondell... Blinka vänster in, slå över till höger när man byter körfält innan man går ut...
Eller räcker det att man slår av blinkersen? Så var det när jag tog bilkort för många år sen.... har klarat teorin men inte riktigt orkat plugga på alla dagens ändrade regler... :)

Man vill ju bara ut å köra! ;)
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Det är absolut ok att varva motorn med slirande koppling i lågfarten. Vissa körskolor uppmuntrar till det.

I rondell är det endast krav på att blinka när du skall svänga ut ur rondellen och vid ev. körfältsbyte i rondellen. (Min körlärare tyckte dock att man kunde blinka när man körde in mot rondellen för att på så sätt vara tydlig i kommunikation med övriga trafikanter)
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Hur hårda är de på det här med att blinka både in och ut ur rondeller?
Tänker på vänstersväng i rondell... Blinka vänster in, slå över till höger när man byter körfält innan man går ut...
Eller räcker det att man slår av blinkersen? Så var det när jag tog bilkort för många år sen.... har klarat teorin men inte riktigt orkat plugga på alla dagens ändrade regler... :)

Man vill ju bara ut å köra! ;)

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_cirkulationsplats_utgava7.pdf

I princip så som föregående talare sa. Tänk dig att cirkulationsplatsen bara är en väg med sväng och bete dig som vanligt när du kör. Det vill säga signalera när du byter körfält eller ska ta av från vägen du färdas på (din avfart).
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Det är absolut ok att varva motorn med slirande koppling i lågfarten. Vissa körskolor uppmuntrar till det.

I rondell är det endast krav på att blinka när du skall svänga ut ur rondellen och vid ev. körfältsbyte i rondellen. (Min körlärare tyckte dock att man kunde blinka när man körde in mot rondellen för att på så sätt vara tydlig i kommunikation med övriga trafikanter)

Tack, precis vad jag ville höra :)
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
En till fråga har pluppat upp !! Ska man köra om även om man har möte om man håller sig på sin sida vägen ?? Tänkte om man kom upp bakom nån lastbil som håller ut på väggrenen och vill köra om, man ska ju även hålla ett säkert avstånd i sidled :/
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Hade uppkörning på gillinge i tisdags, gick inge vidare, kuggade pga. placering och riskmedvenhet, var inte tillräckligt tydlig i trafiken... Nästa tid är först den 25e Juni...
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
En till fråga har pluppat upp !! Ska man köra om även om man har möte om man håller sig på sin sida vägen ?? Tänkte om man kom upp bakom nån lastbil som håller ut på väggrenen och vill köra om, man ska ju även hålla ett säkert avstånd i sidled :/

Det är lagligt men du måste använda ditt omdöme. På uppkörningen tittar dom bl.a. din förståelse för faror som kan uppstå och att utifrån detta använda gott omdöme och sunt förnuft. Således utifrån det bedömer du din situation ovan och aggerar. Andra exempel kan vara att vända på uppkörningen, det är inte olagligt att göra en u-sväng på en landsväg ex. 70kmh men ofta olämpligt. Samma vad gäller vänstersväng, du får stanna mitt på vägen med bilar som passerar på båda sidor men vill man det.


Ett annat ex. Där man får men inte bör hålla på sin rätt är attge en lastbil lite extra manöverutrymme i rondeller, skarpa svängar mm då de behöver skära lite i din körbana.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Det är lagligt men du måste använda ditt omdöme. På uppkörningen tittar dom bl.a. din förståelse för faror som kan uppstå och att utifrån detta använda gott omdöme och sunt förnuft. Således utifrån det bedömer du din situation ovan och aggerar. Andra exempel kan vara att vända på uppkörningen, det är inte olagligt att göra en u-sväng på en landsväg ex. 70kmh men ofta olämpligt. Samma vad gäller vänstersväng, du får stanna mitt på vägen med bilar som passerar på båda sidor men vill man det.


Ett annat ex. Där man får men inte bör hålla på sin rätt är attge en lastbil lite extra manöverutrymme i rondeller, skarpa svängar mm då de behöver skära lite i din körbana.

Tack förstår hur du menar :) Bara ta med hjärnan i övermorgon så kan man nog lägga till sig på listan över klarade kort iår :)
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Fråga, om man kuggat på en viss del gällande lågfartsdelen i hinderbanan får man vid ett nytt tillfälle bara göra det man missat eller måste man göra om hela provet?
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Fråga, om man kuggat på en viss del gällande lågfartsdelen i hinderbanan får man vid ett nytt tillfälle bara göra det man missat eller måste man göra om hela provet?

Hinderbana? Alla delar av manöverbanan måste göras vid varje uppkörning. Det gäller även inom en och samma övning. Så om du bommar på inbromsningen i högfartsbanan måste du även göra den nästa gång.

Uppkörningsförrättaren har dock alltid en möjlighet att bedöma och kan anse dig ha kontroll trots att du gjort en miss på ett eller annat ställe i en övning.

Men inte kan du väl hoppa över kon 1-3 på uppkörning nr2 för att du fixade dom på första? Det låter väl lite märkligt :)
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Hinderbana? Alla delar av manöverbanan måste göras vid varje uppkörning. Det gäller även inom en och samma övning. Så om du bommar på inbromsningen i högfartsbanan måste du även göra den nästa gång.

Uppkörningsförrättaren har dock alltid en möjlighet att bedöma och kan anse dig ha kontroll trots att du gjort en miss på ett eller annat ställe i en övning.

Men inte kan du väl hoppa över kon 1-3 på uppkörning nr2 för att du fixade dom på första? Det låter väl lite märkligt :)

Inte så jag menade givetvis, men säg att du klarade konbanan men inte bromstest eller tvärtom, men jag antar att man gör om hela. Fick höra annat en sväng nämligen.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
... men säg att du klarade konbanan men inte bromstest eller tvärtom, men jag antar att man gör om hela. Fick höra annat en sväng nämligen.

Prövaren gör en samlad bedömning på hur du hanterar hojen. Ser han att det ser bra ut, men du råkar sätta ner foten så kan det ändå bli godkänt. Har du problem med just bromsning 90 km/h så kommer han att försöka att ta reda på om det ar en engångsföreteelse eller om du alltid gör samma misstag. Var det en engångsgrej så kommer han att se det och släppa dig vidare.

Det kan också finnas scenarion där prövaren låter dig gå vidare från manöverbanan ut till trafik trots att det såg lite risigt ut i ex. högfartsprovet för att se om du har samma problem i trafiken. Ser allt bra ut så blir det godkänt, men hittar han tendenser som han känner igen från manöverbanan blir det svårare.

Nyckelorden är SAMLAD BEDÖMNING :tummenupp
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Risk 2an ska vara på onsdag för mig ute på storaholm! Någon som har sånt sista dagen-tips till mig?
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Roligt kommer jag att ha för Mc är det roligaste som fins! Efter att köra flygplan såklart ;) Men ska jag ha med extra eller bara ta det som erbjuds på plats?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top