Körkort för Eu-moppe och förarbevis för vanlig moppe??

Kan inte mer än instämma. Trodde att du syftade på hårdare och intensivare körkorts- och trafikutbildningar.

Vi får ju allt fler regler i trafiken och tuffare trafik så visst kan det behövas en bättre och hårdare utbildning. Men att de krånglar till det med körkort för moppe och tro att det löser problemen, det är jag tveksam till. Håller helt med dig där.

Sen har vi en del äldre "fylle"gubbar på moppe som inte har bilkörkort. De ställer knappast till några större moppeolyckor och förhoppningsvis får de fortsätta köra med sina 30-moppar.

Det primära med det nya körkortet lär ju va att dom ville åt att det går o återkalla om man bryter mot lagen.
Med förarbeviset var det ju bara o susa vidare med en böteslapp.

Förhoppningsvis tänker nog fler en gång extra, när dom vet att rätten o köra eu moped kan försvinna om man gör något galet.

Nångång kanske våra makthavare släpper teorin om att "skicka ut signaler", när alla vet att risken för att åka fast är marginell. Polisen lider ju svårt av resursbrist :rolleyes:

Lagar utan kontroll är verkningslösa, så det här kommer varken göra till eller från.

Som så mycket annat handlar det om attityder och ansvarstagande hos befolkningen, inte om att stifta lagar.

Ja, det var EU-moppe jag menade.
Som jag tyder det så får man fortfarande köra "vanlig" moppe.
Japp. Har man fyllt 15 innan 1 oktober i år får man köra moped klass II utan förarbevis.

Kommer det börja gälla som ett standardmoppeförarbevis eller får an fortsätta köra eu-moppe på det, och mer relevant: kan man bli av med det gamla förarbeviset?:va
De gamla förarbevisen för moped klass I ska bytas ut mot körkort med behörighet AM.

Utbildningen för nya behörighet AM är mera som ett vanligt körkort än vad gamla förarbeviset för moped klass I var. Bland annat ska det ingå körning ute i trafik. Totalt sett ska det vara en utbildning på minst 12 timmar, både teoretiskt och praktiskt. Och om jag inte minns helt fel så måste det vara en mc-lärare som har hand om den praktiska delen av utbildningen.

Det kommer att bli betydligt dyrare att ta körkort med behörighet AM än vad det var att ta förarbevis för moped klass I.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/AM-Moped-klass-1/

Last edited:
Hmmmm

Vet inte om det har med diskussionen att göra MEN.
Hämtade ut mitt spritt nya körkort idag (körde upp förra veckan) och
"på köpet" hade jag fått behörigheten AM.
Vet inte om det har med hojkortet att göra eller om det är för att man är allmänt gammal..:confused:

Hmm... Jag är inget fan av att ta körkort.. men om det räddar liv så.. Ja.. då är det värt det..

Faktiskt så tycker jag det är bra med teori för mopedister.. folk med mopeder kör som galningar för de kan inte reglerna...
Med andra ord: de som redan fyllt 15 före den 1:a Oktober i år, alltså 2009,
- Yay, jag lyckades med någonting.. :)

Mmm, visst, men om det blir lika svårt/samma ålderskrav att ta moppekort som att ta körkort för 125'a, vem skulle då välja att ta moppekortet?

Då skaffar dom125cc scootrar istället, som redan går fort och trimmar dom lite till, eller så
eventuellt skaffar fuckona en sport125'a istället och kör ihjäl sig med, och då ökar "MC-DÖDEN" dramatiskt, och då ska det bli strängare krav på MC.

Jag ser det som positivt att vi diffrentierar kravnivån så att dom lataste och mest korkade fuckona håller sig till fordon som har en fast maxhastighet.

Sen får väl polisen släppa varmkorven och bege sig ut i verkligheten och göra kontroller av moppebeståndet istället, så att trimmandet och därmed hastigheten hålls nere.

Det är väl inget konstigt med att man måste kunna trafikregler ifall man ska köra runt i trafiken.

Ok. Jag visste inte ens om att det fanns ett moppekort, så jag är inte så insatt. På min tid var det bara att köra.

Det finns som sagt TRE olika klasser av moped i dagsläget.

Den du och jag körde "30 moppe" får köras av allt och alla med enda krav 15 år

"EU-moppe klass 2" Kräver förarbevis redan, får gå 45, får inte köras på cykelbana, ska ha regskylt.

"EU-moppe klass 1" Får köras av alla som fyllt 15, får gå 25km/h

Och nu ska det tydligen ändras till "MC-liknande teori/körprov" för den som får gå 45...

Det finns som sagt TRE olika klasser av moped i dagsläget.

Den du och jag körde "30 moppe" får köras av allt och alla med enda krav 15 år

"EU-moppe klass 2" Kräver förarbevis redan, får gå 45, får inte köras på cykelbana, ska ha regskylt.

"EU-moppe klass 1" Får köras av alla som fyllt 15, får gå 25km/h

Och nu ska det tydligen ändras till "MC-liknande teori/körprov" för den som får gå 45...

De flyttar upp allt ett hack, så det blir ett mer omfattande prov för 45km/h och det som gäller för 45 idag kommer krävas för 25... så har jag fattat det iaf. Så ingen kan köra moppe bara med åldern.

Tja, vissa tycker ju att man bör ha licens för att se på teve...................

Kommer dom nya moppereglerna att gälla hela EU?

Dom blev ju måttligt glada på oss nere i Sydeuropa förra gången vi fuckade upp deras fungerande system med moppar som gick 80 och kördes i av alla, i bästa fall i en ridhjälm...

Vi argumenterade väl stark för att mopeder i hela EU bara skulle få gå 30, men vi fick kompromissa upp dom till hiskeliga 45...

Viktigt nog tycker jag iaf att det skulle vara registreringsplikt på alla moppar i klass 1 & 2, trettimopparna kan man skita i men jag tycker mig se massor med stulna scootrar överallt utan skylt.
Hade kanske blivit lite bättre ordning då och mindre stölder?

Går att hitta papper via vv, värst är det ju dock om den visar sig vara stulen. Då åker pappsen dit!

Farsan har precis köpt en gammal compact utan papper...

Han tänkte inte på att det behövs. :gnissla

Till den behöver du inga papper, finns det inget ramnummer får du hitta på ett eget och gravera in, så att försäkringsbolaget har ett.

Jag köpte en FD stulen moppe som var kvaddad, repade upp den och ringde och ville försäkra den utan ramnummer (bortslipat av tjuven), då sa försäkringsbolaget att jag fick hitta på själv, jag stansade in JAWA samt den dagens datum, det dög för dom.

Last edited:
Går att hitta papper via vv, värst är det ju dock om den visar sig vara stulen. Då åker pappsen dit!

:skrämd Tror inte det är något fuffens med den, han köpte den av en gammal gubbe.

Däremot så försöker han få fram vilken årsmodell det är, men det verkar inte så lätt. Han har hittat två nummer på den men vet inte vilket som är ramnummret. Nummret behövs väl när man kontaktar vv?

Till den behöver du inga papper, finns det inget ramnummer får du hitta på ett eget och gravera in, så att försäkringsbolaget har ett.

Jag köpte en FD stulen moppe som var kvaddad, repade upp den och ringde och ville försäkra den utan ramnummer (bortslipat av tjuven), då sa försäkringsbolaget att jag fick hitta på själv, jag stansade in JAWA samt den dagens datum, det dög för dom.

ok, får kolla upp det lite. Men det var ok för polisen då?

Last edited:
:skrämd Tror inte det är något fuffens med den, han köpte den av en gammal gubbe.

Däremot så försöker han få fram vilken årsmodell det är, men det verkar inte så lätt. Han har hittat två nummer på den men vet inte vilkent som är ramnummret. Nummret behövs väl när man kontaktar vv?

På Compacten har jag för mig att det sitter på styrhuvudet, sedan sitter det ett ramtypnummer nere vid motorfästena ibland.

Jag kan kika på jobbet om jag har någon tabell på vilka år/ramnummer som hör ihop.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick