Körkort för Eu-moppe och förarbevis för vanlig moppe??

På Compacten har jag för mig att det sitter på styrhuvudet, sedan sitter det ett ramtypnummer nere vid motorfästena ibland.

Jag kan kika på jobbet om jag har någon tabell på vilka år/ramnummer som hör ihop.

Vore kanon om du kan göra det. :tummenupp Tror att ena nummret var vid sadeln.

Det finns som sagt TRE olika klasser av moped i dagsläget.

Den du och jag körde "30 moppe" får köras av allt och alla med enda krav 15 år

"EU-moppe klass 2" Kräver förarbevis redan, får gå 45, får inte köras på cykelbana, ska ha regskylt.

"EU-moppe klass 1" Får köras av alla som fyllt 15, får gå 25km/h

Och nu ska det tydligen ändras till "MC-liknande teori/körprov" för den som får gå 45...
Nej. Det har aldrig funnits mer än två klasser av mopeder.

Det som har gällt fram till och med sista september i år är att det har funnits två klasser:
* Klass I, mopparna som får går 45kmh, har krävt minst förarbevis för att få framföras, och den har regplåt.
* Klass II, alla mopeder som inte är klass I, det har räckt med att man var 15 år för att få köra en sån. I denna klass ingår även 30-mopparna (och även 30-mopparna fanns för övrigt i två olika klasser, båda dessa tillhörde sedan klass II). En 25kmh-moppe är i stort sett en trampmoppe, ska köras på cykelbanor om det finns såna och behöver inte ha hastighetsmätare.

Din gamla JAWA (trampmoppen 210 har jag för mig du hade innan den blev stulen va?) tillhörde den gamla nationella klass 2. Och när sedan EU-reglerna kom så föll den in under nya klass II, med den skillnaden att den fortfarande fick gå 30kmh.

Från och med första oktober i år så är klasserna indelade på samma sätt. Den enda skillnaden är att det gamla förarbeviset som man skulle ha för att få köra moped klass I bytts ut mot den nya körkortsbehörigheten AM för de som vill köra moped klass I. För att få köra moped klass II ska man ha ett nytt förarbevis om man fyllt 15 den 1a oktober 2009 eller senare.

Det blir ingen uppkörning för behörighet AM, bara ett teoriprov. Men undervisningen blir mera omfattande. Inte som förut när vissa ställen erbjöd utbildning för förarbevis för moped klass I på en eftermiddag.

Transportstyrelsens broschyr om mopeder.

Transportstyrelsens broschyr om förarbevis för snöskoter.

Nummret behövs väl när man kontaktar vv?
Eftersom en gammal 30-moppe inte är något registreringspliktigt fordon så finns det nog inte i Vägverkets register. Det har nog aldrig ens funnits ett registreringsbevis till den. Så att din far inte fick med några papper är inte så konstigt.

För att försäkra den så är det bara att ringa försäkringsbolaget och uppge ramnumret.

Finns det en skylt där det står t.ex. ASB, TSV eller VoV följt av fyra siffror så är inte det ramnumret. Det är en besiktningsskylt, den bara visar att moppen är godkänd som moped i Sverige.

Eftersom en gammal 30-moppe inte är något registreringspliktigt fordon så finns det nog inte i Vägverkets register. Det har nog aldrig ens funnits ett registreringsbevis till den. Så att din far inte fick med några papper är inte så konstigt.

För att försäkra den så är det bara att ringa försäkringsbolaget och uppge ramnumret.

Finns det en skylt där det står t.ex. ASB, TSV eller VoV följt av fyra siffror så är inte det ramnumret. Det är en besiktningsskylt, den bara visar att moppen är godkänd som moped i Sverige.

Ok, det förklarar saken. Han har kikat efter ramnummer och GuW fick ett PM om att hjälpa till att få fram årsmodellen.

Annars kan du kanske luska lite på den här sidan http://www.raketsport.com/mcb_mopeder.htm

Sidan drivs av två tjejer som tycker om Nymans/Monark/Crecent/MCB mopeder (och varandra förövrigt)

Där kan du säkert hitta samma tabell som jag har på jobbet, annars kan du maila dom och fråga!

På en fråga till ett antal 15 åringar...

....så svarade 40 % fel på vilken sida av vägen man framför ett fordon..

Det verkar vara på tiden att man inför körkort på moped.

Sverige hade visst sämst säkerhet bland mopedister inom eu. Det syns på gator och vägar....moppefuckon tvärsöver utan att se sig för...dagligen.

Uja...det här är bara positivt.

Jag minns än den där grabben med donnan bakpå som brassade helveTT rakt över stora vägen vid Buddys hamburgerhak i Norberg (eftersläckning efter crossträning :hihi ) - full mutter, skymd sikt, och bra vässat.

Inte en aning till koll om det kom någon, 10 sekunder efter att han passerat kom det en 24-metare' farandes i 70 genom det korset.

Rysk roulette...

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...