På Compacten har jag för mig att det sitter på styrhuvudet, sedan sitter det ett ramtypnummer nere vid motorfästena ibland.
Jag kan kika på jobbet om jag har någon tabell på vilka år/ramnummer som hör ihop.
Vore kanon om du kan göra det.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
På Compacten har jag för mig att det sitter på styrhuvudet, sedan sitter det ett ramtypnummer nere vid motorfästena ibland.
Jag kan kika på jobbet om jag har någon tabell på vilka år/ramnummer som hör ihop.
Nej. Det har aldrig funnits mer än två klasser av mopeder.Det finns som sagt TRE olika klasser av moped i dagsläget.
Den du och jag körde "30 moppe" får köras av allt och alla med enda krav 15 år
"EU-moppe klass 2" Kräver förarbevis redan, får gå 45, får inte köras på cykelbana, ska ha regskylt.
"EU-moppe klass 1" Får köras av alla som fyllt 15, får gå 25km/h
Och nu ska det tydligen ändras till "MC-liknande teori/körprov" för den som får gå 45...
Eftersom en gammal 30-moppe inte är något registreringspliktigt fordon så finns det nog inte i Vägverkets register. Det har nog aldrig ens funnits ett registreringsbevis till den. Så att din far inte fick med några papper är inte så konstigt.Nummret behövs väl när man kontaktar vv?
Eftersom en gammal 30-moppe inte är något registreringspliktigt fordon så finns det nog inte i Vägverkets register. Det har nog aldrig ens funnits ett registreringsbevis till den. Så att din far inte fick med några papper är inte så konstigt.
För att försäkra den så är det bara att ringa försäkringsbolaget och uppge ramnumret.
Finns det en skylt där det står t.ex. ASB, TSV eller VoV följt av fyra siffror så är inte det ramnumret. Det är en besiktningsskylt, den bara visar att moppen är godkänd som moped i Sverige.
Annars kan du kanske luska lite på den här sidan http://www.raketsport.com/mcb_mopeder.htm
Sidan drivs av två tjejer som tycker om Nymans/Monark/Crecent/MCB mopeder (och varandra förövrigt)
Där kan du säkert hitta samma tabell som jag har på jobbet, annars kan du maila dom och fråga!
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |