Körkort, Illinois

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
ingen just nu
Tjenare alla SH;are

Jag kommer att tillbringa en längre tid i USA (Chicago, Illinois)
Jag skulle behöva lite vägledning om reglerna för att ta MC-kort, vad det kostar, vad för krav det ställs på ålder osv.

Tacksam för svar

//Simon

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Det här fick jag fram efter googling. Förmodligen är det ganska lätt att ta det.

MOTORCYCLE LICENSE

Operation of a motorcycle or motor driven cycle in the State of Illinois requires a valid license with the proper classification.

Class L is any motor driven cycle with less than 150 cc displacement
Class M is any motorcycle with 150 cc or greater displacement
Testing

Applicants will want to review the Motorcycle Operator Manual and the Rules of the Road.

Applicants under 18 years of age who present an IDOT Motorcycle Rider Course Student Completion Card will also be required to take the drive examination. Don't forget to bring the proper identification documents and appropriate amount of payment.

Applicants 18 years or older who present an IDOT Motorcycle Rider Course Student Completion Card will not be required to take the drive examination. Don't forget to bring the proper identification documents and appropriate amount of payment.

First time motorcycle applicants who do not hold a valid Illinois driver's license will be required to successfully complete a vision screening, written (basic and motorcycle) exam and a drive examination. Don't forget to bring the proper identification documents and appropriate amount of payment.

Find your nearest Driver Services facility.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Eftersom du är medlem här sen länge så antar jag att du har ett svenskt körkort.
Du får faktiskt köra på ditt svenska körkort i USA, men räkna med att det kan bli krångel och ta tid om någon landsorts-sheriff stoppar dig eftersom de inte lär känna igen körkortet.
Enklast är att ansöka om ett internationellt körkort från exempelvis
M (motormännen), konstnad 230pix.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Eftersom du är medlem här sen länge så antar jag att du har ett svenskt körkort.
Du får faktiskt köra på ditt svenska körkort i USA, men räkna med att det kan bli krångel och ta tid om någon landsorts-sheriff stoppar dig eftersom de inte lär känna igen körkortet.
Enklast är att ansöka om ett internationellt körkort från exempelvis
M (motormännen), konstnad 230pix.
Om du är turist, kan du skaffa ett internationellt körkort tror jag det heter. Men, det får endast användas om du är turist och temporärt är där. Har du skaffat dig en adress i USA och bor där, måste du inom 30 dagar, eller om det var 60, skaffa ett riktigt körtkort via DMV.

Jag tog både bil och MC på 1 dag i Californien, så det är ENKELT! Ett teoriprov, körtest... färdigt. För MC behövde jag inte ens köra upp. Bara för bil.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Om du är turist, kan du skaffa ett internationellt körkort tror jag det heter. Men, det får endast användas om du är turist och temporärt är där. Har du skaffat dig en adress i USA och bor där, måste du inom 30 dagar, eller om det var 60, skaffa ett riktigt körtkort via DMV.

Jag tog både bil och MC på 1 dag i Californien, så det är ENKELT! Ett teoriprov, körtest... färdigt. För MC behövde jag inte ens köra upp. Bara för bil.

Rätt o riktigt, körkortsprovet skiljer dock mellan staterna men i jämförelse med Sverige är det busenkelt i vilken stat du än befinner dig.

Turistvisum gäller i 90dagar därför brukar många som åker över på jobb faktiskt nöja sig med det och sedan ta en hemresa var tredje månad.

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
ingen just nu
Jag är faktiskt bara 17 år fyllda, fyller 18 till sommaren, och jag kommer endast ta bilkörkort i Sverige.

Hur enkelt var själva teoridelen? Kanske ganska dum fråga men på ett ungefär.

//Simon

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag är faktiskt bara 17 år fyllda, fyller 18 till sommaren, och jag kommer endast ta bilkörkort i Sverige.

Hur enkelt var själva teoridelen? Kanske ganska dum fråga men på ett ungefär.

//Simon
I was hooked up, så jag fela med 3 poäng men de rev papprena o sa "You're in" typ ändå. Heheh. Men uppkörningen dock var enligt bokens alla regler.

Du bör åtminstone läsa deras böcker. Kan du köra i Sverige, kan du köra där. Men jag tror säkert du failar 1-2 gånger annars. De har ju lite annat "tänk" over där.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras