Körkort - omregistrering av mc

grape

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2020
Hoj
transalp 08
Hej,

Jag skall köra upp för A-kortet och har införskaffat en egen cyckel, en transalp 08. Den är dock på 44kW och gränsen för A (när man kör upp) är 50kW.
min fråga: går det att ändra motorstyrkan till 50kW som man sedan kan registrera om den?Hur?

tacksam för svar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hej,

Jag skall köra upp för A-kortet och har införskaffat en egen cyckel, en transalp 08. Den är dock på 44kW och gränsen för A (när man kör upp) är 50kW.
min fråga: går det att ändra motorstyrkan till 50kW som man sedan kan registrera om den?Hur?

tacksam för svar.

Det är med stor sannolikhet en både dyr och svår process.

Hyr en körskolehoj för uppkörningen och kör så mycket du bara kan innan på din egen. Klart smidigast.

Näst smidigast är att byta hoj...

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej det går inte. När man kör upp med privat hoj så måste man visa upp registreringsbeviset. Den effekt man då använder för att avgöra om hojen är Ok att använda är alltid ursprungseffekten. Detta har jag själv fått erfara när jag skulle köra upp med en ostrypt FZR600 men fick snopet köra hem utan att fått köra upp. Och regnade gjorde det med.
Vad jag förstår är det likadant med A2 hojar. De får bara användas av personer med A2 kort om deras ursprungseffekt är under en viss nivå. Strypningen spelar ingen roll. Det är ett lite konstigt system kan man tycka och varför existerar ens strypta hojar?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nej det går inte. När man kör upp med privat hoj så måste man visa upp registreringsbeviset. Den effekt man då använder för att avgöra om hojen är Ok att använda är alltid ursprungseffekten. Detta har jag själv fått erfara när jag skulle köra upp med en ostrypt FZR600 men fick snopet köra hem utan att fått köra upp. Och regnade gjorde det med.
Vad jag förstår är det likadant med A2 hojar. De får bara användas av personer med A2 kort om deras ursprungseffekt är under en viss nivå. Strypningen spelar ingen roll. Det är ett lite konstigt system kan man tycka och varför existerar ens strypta hojar?

Strypta hojar existerar för att reglerna var annorlunda förr helt enkelt. Förr kunde man strypa en hoj till A-begränsad. Det får man inte längre, förmodligen delvis pga EU och delvis för att alla fuskade och slet bort strypningen.

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Strypta hojar existerar för att reglerna var annorlunda förr helt enkelt. Förr kunde man strypa en hoj till A-begränsad. Det får man inte längre, förmodligen delvis pga EU och delvis för att alla fuskade och slet bort strypningen.

Mja du får fortfarande strypa till en tekniskt sett A-begränsad, A2 som det heter i dag. Dock lite andra krav o regler än med Gamla A-begränsad.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...