Körkort till mc vs bil

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Jag fattar inte hur staten eller vägverket eller vilka det nu är som funderar igenom hur körkortet ska tas till mc jämfört med bil.

Först måste man vara 16 år för att köra en 125 cc med max 11Kw. Det kan jag förstå. Är man 16 så är man inte lika stark så man klarar av en 250kg hoj om man nu vill satsa på en touring eller liknande.

Nästa steg är 18 år. Då får du köra en valfri motorcykel med max 0,16Kw/kg och/eller max 25Kw. Dumt, JA! Oki, omdömet i trafiken är kanske inte så bra. Man kör för fort och tänker, "det händer inget med mig"
MEN!!!!
Du kan sätta dig i en bil på 300hk, 600hk t.o.m i en bil med 1000hk om du har tillgång till det.
Kör du i 200Km/h med mc och du krockar så kan du hälsa hem. men om du kör i 200 med en bil med över 500hk då? Är det inte lika mycket gonatt då???

En mc med 150hk och 200kg är ju lika farligt som en bil med 600+hk.

Många av dagens umgdomar fixar fram häftiga vrålåk inom bilvärden men dem kan ju inte hantera dem. precis som om en 18 årig kille ska sätta sig på en retta eller gixxer risken för att krocka är ju lika stor i båda fallen eller???

Tycker att man bör tänka om lite. Varför kan man inte få köra obegränsad mc när man är 18 år om man kan få köra runt i en Ferrari Enzo om man vill det som 18 åring???

Bara jag som reagerar på detta sättet????
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Jo det där har nog de flesta funderat på någon gång. Dom tycker väl det är farligare att åka oskyddat på en motorcykel än att sitta i en bil. Så kan det ju ofta vara men man undrar ju hur dom tänker ibland.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Så här i efterhand tycker jag att jag inte borde haft körkort för bil när jag var 18 utan närmare 21-22.
Bara ren tur att jag inte körde ihjäl mig eller någon annan.
Fullt spjäll hela tiden...





Men kul var det...
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Du har mycket bättre odds att klara en allvarlig olycka i bil jämfört med på en mc oavsett effekt. Man har inte bälte, deformationszoner och krockkuddar för intet.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
För min del är det tur att jag inte hade min 600:a när jag var 18. Men sen hade jag haft den bilen jag har nu (Honda Civic Type-R) när jag var 18 så hade det nog inte heller varit så lyckat.

Visst man är mer utsatt på en MC än vad man är i en bil. Men man framför också ett fordon med betydligt mindre rörelse-energi.
En olycka i en bil kan få betydligt större konsekvenser för medtrafikanterna än motsvarande olycka med MC.
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
En bil på 600hk är få förunnat. Ännu ovanligare då man är 18. Men en r1 för 50000kr kan han ha råd med. Om bilar på 600hk skulle vara lika vanliga som hojar skulle nog reglerna se annorlunda ut...
 

schrunken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åsbro
Hoj
KTM 640 Adventure -03
Tycker att iden med körkortsindelningen är vettig men i praktiken är det väldigt få som skaffar 125:eek:r när de är 16 år, åtminstonde om man jämför med sent -80 tal!
Mellanklassen på 25 kW verkar ju inte heller fungera någe vidare, det finns inte direkt några hojar som passar in där, alternativet är ju att strypa ner en hoj och regbesikta den men hur många åker med strypningen monterad senare? Hade man haft en gräns på tex 40 kW hade ju många offroadhojar platsat in utan modifieringar!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
schrunken skrev:
Tycker att iden med körkortsindelningen är vettig men i praktiken är det väldigt få som skaffar 125:eek:r när de är 16 år, åtminstonde om man jämför med sent -80 tal!
Mellanklassen på 25 kW verkar ju inte heller fungera någe vidare, det finns inte direkt några hojar som passar in där, alternativet är ju att strypa ner en hoj och regbesikta den men hur många åker med strypningen monterad senare? Hade man haft en gräns på tex 40 kW hade ju många offroadhojar platsat in utan modifieringar!

Måste bara hålla med. Jag anser att endast vikt/hk begränsningen skulle räcka. Det skulle faktiskt göra större hojar körbara även strypta.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
schrunken skrev:
Tycker att iden med körkortsindelningen är vettig men i praktiken är det väldigt få som skaffar 125:eek:r när de är 16 år, åtminstonde om man jämför med sent -80 tal!
Mellanklassen på 25 kW verkar ju inte heller fungera någe vidare, det finns inte direkt några hojar som passar in där, alternativet är ju att strypa ner en hoj och regbesikta den men hur många åker med strypningen monterad senare? Hade man haft en gräns på tex 40 kW hade ju många offroadhojar platsat in utan modifieringar!


Precis dom funkar inte särskillt bra.

Ett exemptel. En trimmad scooterdjävul 50 små fjuttiga kubik som är ostrypt och trimmad och grejs.

Du får inte köra med den som vanlig moppe, inte som 125:a inte som mellan utan som en Obegränsad. Helt sjukt. Vilken Mellanklassare drar inte en sån?

Sen att det är begränsning på kubik är också rätt töntigt.

Det borde vara efter effekt. Eftersom det som bekant finns 1500 cc med en 60 hk som sitter i glidarhojjar. Sedan finns det Radfyror på 600 cc och 120hk som sitter i sporthojar.

Det är ju för fan inte kubuken som spelar roll utan effekten och vikten. borde vara indelat efter nått sånt i de olika klasserna (kanske inte i lätt mc men endå) altså så att det kan finnas massa med olika hojjar som ryms innom samma spectrum.


"Det är inte storleken som räknas utan det är vad den kan göra som räknas" Tja.. ni fattar poängen.
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Appropå åldersgränser.....! Varför måste man vara 20 (21) för att gå på systemet?! Och varför kan man bli utsänd i krig vid 18 års ålder :/ ???! Visar att man 'faktiskt inte' är myndig vid 18år.
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
När man fyller 18 så är man myndig och då ska det inte finnas några begränsningar alls. Möjligt att man ska vara äldre för att bli myndig. Men nu är det 18 som gäller och då ska man få köra vad man vill och handla på bolaget om man vill det. fånigt att ha en myndighetsålder där du "vuxenförklaras" men ändå inte...
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Anledningen till att det är den höga åldern 21 är väl för att dom hoppas att en viss mognad kommit med åren man haft på sig att ha B-kort kanske? sedan kan du komma över ett snabbt fordon för mycket mindre peng när det gäller MC, än bil, vilket innebär att alla med MC kort kan köpa en snabb MC, medans en snabb bil kostar destomer. Sen är det bara att titta på olycksstatistiken som är olyckligt hög nog som den är för MC, så det visaste är nog inte att flytta ner åldersbehörigheten för A kort då.
Jag förstår vart du vill komma, jag resonerade likadant, men nu när man är 21 så tycker man det är vettigt. :slicka
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Oki, nu är jag ju bara 19 och man kan tycka att det jag skriver är så dumt så det skriker :kocko

Men om man hinner bli så mycket mer mogen när man är 20-21 så varför inte dra upp myndighetsåldern dit? :confused:
Som alla påpekar. Man får ju ändå knappt göra något förräns man kommit upp i den åldern.

När det gäller mc så tycker jag att det med ökad effekt när man är 18 inte vore heldåligt. 40Kw så man kan köra en offroadare utan att behöva lägga ner pengar på skiten för att strypa med mera.

Jag fattar ändå inte det hela med strypt hoj vid 18. Min strypta r6:a kan jag ändå komma upp i hastigheter av 200+km/h (220km/h på mätaren iallafall)
Bakhjulet var tydlingen heller inget problem då jag nyligen slog över och kraschade i backen :crash
Accelerationen ligger på en ca 5-6 sekunder (0-100)

Med andra ord, jag kan hur enkelt som helst dö på en strypt r6:a, lika lätt som på en ostrypt. Så varför ha begärnsningar? hojen väger ju fortfarande lika mycket! :fakta

en 125:a väger ca 130 kg (min cagiva mito) så jag förstår att man måste ha 125:a som 16 åring.
Men du utvecklas ju inte mycket mer mellan 18 och 21 eller va det är man ska vara för att få köra utan begränsning. Styrkan har du för att klara en tyngre hoj.

Samma hoj men olika effekt vid olika ålder?? VARFÖR?
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Vägverket har många skumma regler.. :p

Hela uppkörningsgrejen t.ex.
Du kör men en körskollärare, han ser alla framsteg, vet exakt vart du har brister mm.

Sen blir det dags för uppkörning, vv skickar nån gubbe som du antagligen aldrig träffat, du blir nervös och han får se kanske 40 min av det du lagt ner timmar på..

Men jag hörde på radion att dom överväger att ändra, utbilda körskollärarna bättre och låta dom avgöra när folk är redo för "verkligheten". Vore vettigt! :fakta

/Peter
 

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping (ryd)
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
Ingen här som tänker åt andra hållet? "jämförelsen visar att det är orättvist, alltså måste vi lätta på kraven för MC!!" Kanske en bättre ide att höja kraven för bil istället då? Då blir det ju iaf rättvist..

Frågan är ju vad man värderar högst? 2 års såinihelvete rolig körning när man är 18 (och sedan bli utsmetad längs en flygraka) eller 40 års litelagom rolig körning sådär, när man är 25-30..?

(obs: jag anser inte att man ska höja kraven för bil. Slänger bara in en kommentar "från andra sidan" i diskussionen, det blir så ensidigt annars)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är väll bara att inse att det är bra mycket lättare att köra åt h....e med en hoj, och risken ökar markant med effekten.

Tittar man på statistiken så är det många av oss här inne som ens borde få se en hoj på bild :rolleyes:

Och som någon tidigare nämnt så är det en hel del lättare att komma över en potent hoj.
De flesta med jobb kan du runt ekonomin med en hoj, bara att ställa hojjen på moster Agda i Noppikoski :finger
Inköpspriset är inget som avskräcker som det är med potenta bilar.

Så i det här fallet så är jag beredd att hålla med VV
jag kör personligen mer kontrollerat nu än som nysnuten artonåring vilket egentligen inte säger mycket alls då jag fortfarande inte gillas av farbror blå ....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top