Körkort.....

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränsen mellan Gästrikland / Hälsingland
Hoj
Kawasaki ER-5
Hej alla hojåkare!
Jag är en tjej som har tänkt försöka ta kort och åka efter landsväg är ju peace of cake, men när det kommer till krypkörning och konbanor så är det inte lika kul längre. Jag kan ta mig sjutton inte svänga till höger!! Varför ska det vara så himla svårt åt ett håll? Har svårt att hitta balansen och har faktiskt lagt omkull hojen 2 gånger nu för att jag bromsar med frambromsen (vilket jag VET att man inte ska) så nu är det inte kul alls längre.
Kan någon hjälpa mig att komma över denna mentala jävla spärr, annars kommer jag nog snart att ge upp....... :huvet
Finns det någon som har nå bra tips, annars kommer jag att få lägga ner en förmögenhet på lektioner eller bara sälja hojen.
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Kan faktiskt rekommendera dig att ta ett par lektioner !

De kan en del tips och trix som du kan ha nytta av!

Bara o bita i det sura äpplet...
 

P_Backe

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Ort
luleå
Hoj
Gsx-r 600-05
Formula skrev:
2157539 Hej alla hojåkare!
Jag är en tjej som har tänkt försöka ta kort och åka efter landsväg är ju peace of cake, men när det kommer till krypkörning och konbanor så är det inte lika kul längre. Jag kan ta mig sjutton inte svänga till höger!! Varför ska det vara så himla svårt åt ett håll? Har svårt att hitta balansen och har faktiskt lagt omkull hojen 2 gånger nu för att jag bromsar med frambromsen (vilket jag VET att man inte ska) så nu är det inte kul alls längre.
Kan någon hjälpa mig att komma över denna mentala jävla spärr, annars kommer jag nog snart att ge upp....... :huvet
Finns det någon som har nå bra tips, annars kommer jag att få lägga ner en förmögenhet på lektioner eller bara sälja hojen.


tror nog det släpper om du nöter på på landsvägen å hittar balanse mer å mer..man behöver ju inte börja med det svåra...lär dig känna hojen å itta balansen på ett lätt sätt först :yoparty
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Formula skrev:
2157539 Hej alla hojåkare!
Jag är en tjej som har tänkt försöka ta kort och åka efter landsväg är ju peace of cake, men när det kommer till krypkörning och konbanor så är det inte lika kul längre. Jag kan ta mig sjutton inte svänga till höger!! Varför ska det vara så himla svårt åt ett håll? Har svårt att hitta balansen och har faktiskt lagt omkull hojen 2 gånger nu för att jag bromsar med frambromsen (vilket jag VET att man inte ska) så nu är det inte kul alls längre.
Kan någon hjälpa mig att komma över denna mentala jävla spärr, annars kommer jag nog snart att ge upp....... :huvet
Finns det någon som har nå bra tips, annars kommer jag att få lägga ner en förmögenhet på lektioner eller bara sälja hojen.

Träning. Sväng mindre höger medans du krypkör. Sen kör du lite mer och mer. Tillslut har du max styrutslag åt höger med.
 

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränsen mellan Gästrikland / Hälsingland
Hoj
Kawasaki ER-5
bo$ken skrev:
2157543 Kan faktiskt rekommendera dig att ta ett par lektioner !

De kan en del tips och trix som du kan ha nytta av!

Bara o bita i det sura äpplet...


Jag har varit och tagit en lektion, men jag blir så frustrerad när det inte går som man vill, känns som om jag bara vill ge upp.....jag ska ge det EN chans till, ska boka en till lektion och hoppas verkligen att det känns lite bättre då för annars tappar jag nog suget.
Vi (karln min o jag tar båda kort) köpte en Suzuki GSX -84 för att öva på, vill inte repa min nya fina Kawa, men den är ju så klumpig och svår för mig att nå ner på. Skulle helst öva på Kawan ändå, men är rädd för att lägga omkull den. Skulle ha köpt någon skyddsbåge kanske....

hulkenstrong skrev:
2157567 Träning. Sväng mindre höger medans du krypkör. Sen kör du lite mer och mer. Tillslut har du max styrutslag åt höger med.

Ja, jag tror faktiskt att problemet ligger i att jag spänner mig som en fjäder för att jag numer är livrädd för att det bara säger pang och jag ligger där på backen igen. Men hur sjutton kommer man över en så skräck, det är väl som ni säger allihop, det är väl bara att nöta och nöta och nöta.....
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Hade också problem med att svänga med max styrutslag men en lektion lossnade det bara. Tips: lite mer gas har alltid lösningen....

Formula skrev:
2157570
Ja, jag tror faktiskt att problemet ligger i att jag spänner mig som en fjäder för att jag numer är livrädd för att det bara säger pang och jag ligger där på backen igen. Men hur sjutton kommer man över en så skräck, det är väl som ni säger allihop, det är väl bara att nöta och nöta och nöta.....

Jag spände mig som faern också men min lärare tog mig på några dubbel lektioner på grus..Tillslut hjälpte det med...
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Tips från coachen.

Hej kan instämma med föregående talare om att några körlektioner kan vara bra... Men hör kommer iallafall mina tips.

Du vet att du inte ska använda hand bromsen, men ändå gör du det? Skruva bort handtaget om du måste! (Vid krypp körningsövning)

Du måste sitta avslappnat, håll benen tight mot tanken. För att få in lite balans så kör stora åttor runt koner (åt båda håll). Öva att stanna utan att sätta ner foten och sen accelerera sakta (kontrollerat) igen.

När du krypkör,HÖJ BLICKEN det är det absolut viktigaste,titta dit du ska men titta på något typ 30 m bort fäst blicken vid något typ hus skylt motsvarnde.och ändra riktpunkten ioch med att du svänger. gasa gärna lite samtidigt som du håller in kopplingen (jag vet känns weird) dels hjälper det mig medt balansen samt när du duttar av kopplingen så kommer kraften snabbare samt du slipper riskera motorstopp.


Kom ihåg krypkörningshastighet är under 1ans växel utangas.
Be din Ledare ständigt rätta till din blick om du börjar stirra i backen och NEJ ingen handbroms! =)

Så ut och öva F-H Det är värt det !
/mvh ´Calle
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Först skall du ha en hoj som du inte är rädd om! Sedan så skall du inte vara rädd för att slå dig (inte för att man slår sig direkt när man välter så som du beskriver). Sedan är det bara att öva på :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du får välja håll själv på uppkörningen, så du slipper svänga åt höger

fick jag mina 2 gånger iaf!
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Formula skrev:
2157539 Hej alla hojåkare!
Jag är en tjej som har tänkt försöka ta kort och åka efter landsväg är ju peace of cake, men när det kommer till krypkörning och konbanor så är det inte lika kul längre. Jag kan ta mig sjutton inte svänga till höger!! Varför ska det vara så himla svårt åt ett håll? Har svårt att hitta balansen och har faktiskt lagt omkull hojen 2 gånger nu för att jag bromsar med frambromsen (vilket jag VET att man inte ska) så nu är det inte kul alls längre.
Kan någon hjälpa mig att komma över denna mentala jävla spärr, annars kommer jag nog snart att ge upp....... :huvet
Finns det någon som har nå bra tips, annars kommer jag att få lägga ner en förmögenhet på lektioner eller bara sälja hojen.

det är så här va:
somliga behöver mer tid än andra och det gäller för samtliga att komma över "tröskeln" som min programmeringslärare sa.

Min mor skulle för 40 år sedan lära sig åka vattenskidor. Gick ju inte så jäkla bra, men hon gav inte upp! Sen helt plötsligt (jämför triss ;-) ) så händer det. Man klarar det helt enkelt.

Men åk till någon parkering och känn på hojen! Gör det ett par tre ggr och ta sedan körlektioner hos skola. Då grejar du det! :tummenupp
 

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränsen mellan Gästrikland / Hälsingland
Hoj
Kawasaki ER-5
ladbol skrev:
2157611 Hej kan instämma med föregående talare om att några körlektioner kan vara bra... Men hör kommer iallafall mina tips.

Du vet att du inte ska använda hand bromsen, men ändå gör du det? Skruva bort handtaget om du måste! (Vid krypp körningsövning)

Du måste sitta avslappnat, håll benen tight mot tanken. För att få in lite balans så kör stora åttor runt koner (åt båda håll). Öva att stanna utan att sätta ner foten och sen accelerera sakta (kontrollerat) igen.

När du krypkör,HÖJ BLICKEN det är det absolut viktigaste,titta dit du ska men titta på något typ 30 m bort fäst blicken vid något typ hus skylt motsvarnde.och ändra riktpunkten ioch med att du svänger. gasa gärna lite samtidigt som du håller in kopplingen (jag vet känns weird) dels hjälper det mig medt balansen samt när du duttar av kopplingen så kommer kraften snabbare samt du slipper riskera motorstopp.


Kom ihåg krypkörningshastighet är under 1ans växel utangas.
Be din Ledare ständigt rätta till din blick om du börjar stirra i backen och NEJ ingen handbroms! =)

Så ut och öva F-H Det är värt det !
/mvh ´Calle
Tack för peppen! Det är PRECIS som du beskriver. Jag VET ju det där med frambromsen t.ex. men det sker automatiskt, man tycker att det börjar gå lite fort och så bromsar jag med fel broms och så pang...

När jag körde min första lektion så höll läraren på att tjata om blicken, jag vill gärna stirra ner i backen och det funkar ju inte så bra....
Och så det här med att gasa mer, det sa läraren också men det känns ju så sjukt att åka och varva när det går i 1km/h...
Hoppas, hoppas bara att jag inte är den av dem som aldrig kommer att klara det, det känns så just nu. :(
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Träning, träning och åter träning.

Var det för mig iaf :)

Det där med att "gasa och koppla" kanske känns dumt, men vips så mkt lättare det blir att hålla lågt tempo och ha kontroll.

Är ju kopplingen som avgör krypkörandet och du måste ha gas för att inte få motorstopp. Bara o koppla och gasa upp o ner för att hitta dragläget så är det klart. Sen med att just få in högersvängen kan jag inte säga mer än alla andra. Bara testa dig fram och återigen upprepa så kommer det också ska du se! Gjorde det för mig, och antagligen alla andra här också.. :tuttar
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Formula skrev:
2157539 Hej alla hojåkare!
Jag är en tjej som har tänkt försöka ta kort och åka efter landsväg är ju peace of cake, men när det kommer till krypkörning och konbanor så är det inte lika kul längre. Jag kan ta mig sjutton inte svänga till höger!! Varför ska det vara så himla svårt åt ett håll? Har svårt att hitta balansen och har faktiskt lagt omkull hojen 2 gånger nu för att jag bromsar med frambromsen (vilket jag VET att man inte ska) så nu är det inte kul alls längre.
Kan någon hjälpa mig att komma över denna mentala jävla spärr, annars kommer jag nog snart att ge upp....... :huvet
Finns det någon som har nå bra tips, annars kommer jag att få lägga ner en förmögenhet på lektioner eller bara sälja hojen.

Helt normalt, den enda som gäller är att nöta och nöta på det tekniska. Det tråkiga är att det kostar körlektioner om man inte vill lägga sin egen hoj, för det gör man ju förr eller senare när man tänjer på sina gränser.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Efter på tok för många på tok för dyra lektioner bestående av konbanenötande, samt ett par nedläggningar, fick jag ett tips av min lärare: Se till att du inte har armen som "skjuter ifrån styret" (vid högersväng då vänsterarmen o virseversa) rak utan se till att du har en ganska rejäl vinkel vid armbågen! Då flyttar man automatiskt över kroppen dit och balansen infinner sig lättare! Man ska ju samtidigt gärna flytta rumpan lite "ifrån" svängen (hoppa lite vänster vid högersväng) och jag försökte också att trycka/lägga vikt på vänsterfoten för att känna att hojen inte kunde falla in i svängen.

Lycka till, det är värt all tid i världen att klara sin uppkörning på 1:a försöket!
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
ladbol skrev:
2157611 När du krypkör,HÖJ BLICKEN det är det absolut viktigaste

Läs Hardrock Ragges inlägg ett par gånger också!
Till det vill jag göra ett tillägg: Faller du innåt gör du fel, faller du utåt gör du rätt!

Det finns ingenting direkt framför hojen du har hjälp av att titta på. Jag gick så långt att jag tittade långt bort bakom mig i stället.

Förutom att högre motorvarv gör det svårare att få motorstopp, stabiliserar det hojen också. Då motorn snurrar skapas gyrokrafter som blir starkare med högre motorvarv. Fullgas är ingen idé, men ca 3000 vpm är nog bra.

Jobba på och lycka till!

/Johan
 

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränsen mellan Gästrikland / Hälsingland
Hoj
Kawasaki ER-5
Tack för alla fantastiska tips! Man blir 40 gånger gladare av att få höra att det faktiskt finns fler som haft lite problem med detta, man tror ju att man är ensam i hela världen.
Det där med att inte ha helt sträckt arm vis sväng var kanon tror jag, då MÅSTE man ju luta över med kroppstyngden lite som du säger....det är ju sånt man som nybörjare inte gör för att man är så stel av skräck så man rör sig inte en millimeter åt något håll, önskar verkligen att man kunde slappna av lite mer.

Ska verkligen tänka på detta vid nästa lektion och försöööka hålla uppe motorvarven lite mer så kanske det går lite bättre, hoppas, hoppas. :tummenupp
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Formula skrev:
2159298
Det där med att inte ha helt sträckt arm vis sväng var kanon tror jag, då MÅSTE man ju luta över med kroppstyngden lite som du säger....

Nu hittade jag inte tidigare i tråden om vem som skrivit om att inte ha sträckt arm vid sväng.

Jag brukar tänka tvärtom, (hoppas det här inte krånglar till det för dig) att om man svänger vänster så ska vänster arm vara helt sträckt. Alltså, även fast vänster styrända är dragen mot dig ska du luta dig så mycket åt höger att vänster arm blir rak ändå.
 

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
hmm, det här inlägget skulle lika gärna kunnat komma från mig!! ja håller oxå på att ta kortet! krypkörningen är ju ingen hit! ja har oxå vippat inåt me min hoj, vilket gjorde att ja inte alls ville svänga så mycket sen..å när ja satte mig på körskolehojen gick det inget vidare heller!! ja satt stel som en pinne å va nojig över att vippa igen! men när ja slappnade av å luta mig utåt i svängen för att hålla balansen gick allt så mycket bättre!! så alla tips du fått är kalasbra! det är lurigt, men det går!!! glöm inte hålla upp blicken!!

lycka till nu tjejen! ge inte upp, fortsätt kämpa!! :banana
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ljunghusen skrev:
2157630 Du får välja håll själv på uppkörningen, så du slipper svänga åt höger

fick jag mina 2 gånger iaf!

jo på ena krypkörnings banan men inte den andra

------------------------------------

kan tipsa om tråden körkort 2006 där finner du mycket info om hur du ska göra :tummenupp
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Jag tror jag la körskolans hoj runt 20 gånger innan jag tittade tillräckligt långt bort till slut. Skyddsbågar är bra grejer :näsblod
Ganska bra styrkepass.... :brinnerup

/Johan
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top