Körkort.....

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Formula skrev:
2157539 Hej alla hojåkare!
Jag är en tjej som har tänkt försöka ta kort och åka efter landsväg är ju peace of cake, men när det kommer till krypkörning och konbanor så är det inte lika kul längre. Jag kan ta mig sjutton inte svänga till höger!! Varför ska det vara så himla svårt åt ett håll? Har svårt att hitta balansen och har faktiskt lagt omkull hojen 2 gånger nu för att jag bromsar med frambromsen (vilket jag VET att man inte ska) så nu är det inte kul alls längre.
Kan någon hjälpa mig att komma över denna mentala jävla spärr, annars kommer jag nog snart att ge upp....... :huvet
Finns det någon som har nå bra tips, annars kommer jag att få lägga ner en förmögenhet på lektioner eller bara sälja hojen.

Som någon sade, börja med litet styrutslag och öka. Du vet ju redan att hålla dig borta från handbromsen. Men titta över höger axel istället för framför hojen när du krypsvänger åt höger. Samma sak där, vrid mer och mer på huvudet för det känns skitkonstigt i början att inte kolla på vad man skall åka på.

Tricket är att hjälpa hjärnan att hålla balansen genom att vi svänger åt det håll vi tittar och att vi har en horisontlinje att väga av mot.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
För att stjäla inlägget då bara lite granna..

Har hört mycket om att när man stannar t.ex vid ett rödljus så är det viktigt att bara stoppa ner ena foten? T.ex stoppa ner högern för att snabbt kunna växla. Eller vice versa för att kunna bromsa??? Eller är det bara vilket som?
 

hordac

Guest
<micke> skrev:
2160300 För att stjäla inlägget då bara lite granna..

Har hört mycket om att när man stannar t.ex vid ett rödljus så är det viktigt att bara stoppa ner ena foten? T.ex stoppa ner högern för att snabbt kunna växla. Eller vice versa för att kunna bromsa??? Eller är det bara vilket som?
Under uppkörningen satte jag, vid ett rödljus, först ner vänsterfoten och bytte sedan till höger för att kolla att jag verkligen hade i ettan.
Med andra ord, det spelar ingen roll.
 

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
<micke> skrev:
2160300 För att stjäla inlägget då bara lite granna..

Har hört mycket om att när man stannar t.ex vid ett rödljus så är det viktigt att bara stoppa ner ena foten? T.ex stoppa ner högern för att snabbt kunna växla. Eller vice versa för att kunna bromsa??? Eller är det bara vilket som?


Har svårt att tro att det har någon betydelse, så länge du visar att du har kontroll på hojjen och inte får tuppjuck och byter fot 12 gånger.
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
Formula skrev:
2159298 Tack för alla fantastiska tips! Man blir 40 gånger gladare av att få höra att det faktiskt finns fler som haft lite problem med detta, man tror ju att man är ensam i hela världen.

Alla är vi barn i början vet du väl! :)

Finns nog inget jag kan tillägga utan instämmer med alla här.
Tänk på:
blicken
knip åt lite runt tanken
slappna av i överkroppen
sväger du åt höger kan du lägga lite tryck på vänster fotpinne för att räta upp hojen och vice versa förstås
åka grusväg är ett bra sätt att lära sig att slappna av i axlarna lite
det där med armen var ett bra tips...

Annars kan jag bara säga - Lycka till med kortet till både dig och emsam! :tummenupp

//Anders
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
För dom som har problem med blanskörning finns det en alternativ teknik till den som dom flesta tillämpar, hade själv massa problem med balanskörningen tills jag hittade en teknik där jag hoppade upp och satte mig på sidan av hojen, låter skumt jag vet, men det funka.
Problemet är dock att det är mycket svårt i början innan man kommer in i det, men när man väl grejat det så går det bra sen. Problem nummer två är att det känns helt fel i början när man testar, och man riskerar att ramla i mycket olyckligt läge. Denna teknik blir lättre ju lätter hoj man har, själv hade jag en honda cb 900 på 270 kg, å jävlar vad man fick ta när man vinglade till och var nära att tappa den i marken.

Själva tekniken bygger på att du lutar hojen i en väldigt skarp vinkel precis som sporthojsförare gör när dom tar ut skarpa hurvor och hänger i backen neranför hojen, normalt så måste man ju ha hög fart för att hojen inte skall välta, men för att kompensera det i krypkörningshastighet, där du inte har någon centrifugal kraft alls, så slänger du ut kroppen på andra sidan hojen tvärimot den sida du lutar hojen åt. Och jag du bildligt talat slänger ut kroppen, vilket känns väldigt obehagligt i början då det är stor risk att du välter hojen åt det håll du lutar den (kan gå illa om du är klen och hojen är tung) men själva nyckeln är att våga.

Röven skall långt ut för att kompensera hojens vikt som du lägger över åt andra sidan, knät skall längre fram över tanken och mot främre/övre delen av motorn och vila därmot. Armen får också sträckas ut långt mot den sida du tippar hojen för att nå fram till sidan.

Tänk på att denna teknik kan var svår att bemästra i början, men lättare när du väl kan den och mer pålitlig än det traditionella sättet. Den traditionella (säger den traditionella då jag inte har något namn på den) tekniken kan sitta hur bra som helst för att nästa dag var som bortblåst.

Bara tänkt som ett alternativ om du inte lyckas med den vanliga varianten.

Hoppas du lyckas med att ta kortet!
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Många har förmodligen sagt det förr men höj blicken och titta dit du ska och sitt ganska långt fram på sadeln och knip med knäna om tanken, men blicken är viktigast. Hade själv problem med blicken och kom på mig själv hela tiden.
Sedan är det bara att träna, träna och träna. Börja på en lätt hoj om det fortfarande är problem, jag började på en trial och lärde mig grunderna.
Keep up, du klarar det snart! :tummenupp
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
USID skrev:
2171481 Har svårt att tro att det har någon betydelse, så länge du visar att du har kontroll på hojjen och inte får tuppjuck och byter fot 12 gånger.

Jag fick lära mig att i första hand sätta ner höger foten och det för att kunna se till att jag hade rätt växel i när det är dags att åka. Får ju dock anpassas efter situationen. Nuförtiden brukar jag roa mig med att inte försöka sätta ner någon fot :D
 
Last edited:

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränsen mellan Gästrikland / Hälsingland
Hoj
Kawasaki ER-5
Återigen tack för tipsen, de hjälper!!
Det där med blicken är nog rätt viktigt, jag har stora problem med den. Är fortfarande lite för stel för att det ska vara klockrent, men jag måste säga att det går mycket bättre nu. Har kört 3 ggr på körskola nu och bara jag lyckades ge f-n i frambromsen så går det ju jättebra, tippade ju bara ikull när man använder den...

Det artar sig som sagt, men har största problemet med vändningarna, både i krypfart och även i högfartsbanan. Men jag vet ju att det är pga av att jag fortfarande är lite rädd för dem och då spänner man sig ju. Konstigt nog är jag inte alls rädd i undanmanövern, fast jag trodde det skulle vara läbbigt.

Lite tråkigt att karln min kommer att få köra upp tidigare än jag....han är tydligen duktigare. Fast jag kommer att sabba allt pga nerver när det väl gäller, usch vad nervös jag kommer att vara. :hihi
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Formula skrev:
2174703Det artar sig som sagt, men har största problemet med vändningarna, både i krypfart och även i högfartsbanan. Men jag vet ju att det är pga av att jag fortfarande är lite rädd för dem och då spänner man sig ju. Konstigt nog är jag inte alls rädd i undanmanövern, fast jag trodde det skulle vara läbbigt.

Ett tips till högfartsvändningen... När du inte är van att lägga ner cykeln så känns det alltid läskigt när det lutar för mycket.. Testa att luta cykeln mer samtidigt som du försöker hålla kroppen lite upprätt! är så låg hastighet att du inte behöver luta så mycket själv för att få en bra sväng.. kommer kännas bättre... Dock bör du inte göra det under själva slalomen utan bara längst ner!
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Formula skrev:
2174703
Det artar sig som sagt, men har största problemet med vändningarna, både i krypfart och även i högfartsbanan. Men jag vet ju att det är pga av att jag fortfarande är lite rädd för dem och då spänner man sig ju. Konstigt nog är jag inte alls rädd i undanmanövern, fast jag trodde det skulle vara läbbigt.

Jag klarade kortet i onsdags och bara några dagar innan bara tvärsläppte krypkörningen för mig. Det enda jag gjorde annorlunda då var att hålla blicken högt. Som nån skrev innan, hitta nåt speciellt att titta på åt du verkligen kan fästa blicken på så är det mindre risk att blicken glider ner mot asfalten igen. Jag fick syn på en björk, kanske 200 meter bort som jag enstirrade på och plötsligt kunde jag kra hälften så fort och dubbelt så stadigt! Och i vändningarna gäller samma sak. Vrid på skallen och kolla dit du ska. Jag tyckte rodeller var läskiga i början tills jag började kolla mot den vägen jag skulle ut på, då blev det inte alls några problem!

Ja, jag gav kanske inga nya tips, det mesta var ju redan nämnt innan, men man kan nog aldrig trycka nog mycket på blicken. Den är genomgående i hela körningen tycker jag. Aldrig titta på vägen alldeles framför framhjulet! :) Man uppfattar ändå allt precis framför hojen även om blicken är fäst långt bort.

Lycka till och hoppas du klarar kortet lagom till det fina vädret kommer (när det nu blir...hehe)
 

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Emsan skrev:
2159522 hmm, det här inlägget skulle lika gärna kunnat komma från mig!! ja håller oxå på att ta kortet! krypkörningen är ju ingen hit! ja har oxå vippat inåt me min hoj, vilket gjorde att ja inte alls ville svänga så mycket sen..å när ja satte mig på körskolehojen gick det inget vidare heller!! ja satt stel som en pinne å va nojig över att vippa igen! men när ja slappnade av å luta mig utåt i svängen för att hålla balansen gick allt så mycket bättre!! så alla tips du fått är kalasbra! det är lurigt, men det går!!! glöm inte hålla upp blicken!!

lycka till nu tjejen! ge inte upp, fortsätt kämpa!! :banana


Jag håller med Emsan! Ge inte upp och försök att innan du sticker iväg gå igenom momentet i huvudet och tänk på du ska göra och inte på vad du inte ska göra :gnissla Även om det känns jobbigt nu så kommer det att lösa sig! Slapna av och låt hojen jobba. Jag ramlade själv ett antal gånger innan jag hittade hur det funkade bäst för mig. Nu får jag träna utan lärare :banana
Lycka till!!
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Ett tips är att låna en cross eller liknande och ge dig ut i skogen alt ställa upp en bana som du tycker är rolig åt er-5:an. När du har kul och inte tänker på vad du gör så går allting mycket lättare. Efterhand gör du dina banor svårare och svårare sedan sitter körningen som ett smäck.

Lycka till!
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
<micke> skrev:
2160300 För att stjäla inlägget då bara lite granna..

Har hört mycket om att när man stannar t.ex vid ett rödljus så är det viktigt att bara stoppa ner ena foten? T.ex stoppa ner högern för att snabbt kunna växla. Eller vice versa för att kunna bromsa??? Eller är det bara vilket som?

Om det är slätt underlag så ska du ta ned höger fot, om det är motlut så ska du ta ned vänster, så du kan bromsa med fotbromsen. Anledningen är att det är svårt att bromsa med handbroms(egentligen släppa handbroms) o gasa(hitta dragläget) samtidigt när du ska åka iväg.
Rätt växel ser man till att ha i innan man stannar för rödljuset(i motlut).
 
Last edited:

Ducceniclas

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Aspudden (Sthlm)
Hoj
Utan hoj...
Yadis skrev:
2179269 Om det är slätt underlag så ska du ta ned höger fot, om det är motlut så ska du ta ned vänster, så du kan bromsa med fotbromsen. Anledningen är att det är svårt att bromsa med handbroms(egentligen släppa handbroms) o gasa samtidigt när du ska åka iväg.
Rätt växel ser man till att ha i innan man stannar för rödljuset.

Ska man inte ha friläge när man står still och sen peta in en växel när det målas om? :confused:

// Niclas
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Ducceniclas skrev:
2179276 Ska man inte ha friläge när man står still och sen peta in en växel när det målas om? :confused:

// Niclas

Inte i motlut.
Det jag berättade är bara hur man får lära sig på körskolor. Om du vill göra på annat sätt, be my guest:)
 

Ducceniclas

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Aspudden (Sthlm)
Hoj
Utan hoj...
Yadis skrev:
2179285 Inte i motlut.
Det jag berättade är bara hur man får lära sig på körskolor. Om du vill göra på annat sätt, be my guest:)

Jag övningskör också och är lite konfunderad över att alla säger olika... men det är ju som med blinkers i rondeller...

Så,
platt rödlyse - friläge, högerdojjan ner och le
med/motlut - växel i, vänsterdojjan nere och håll med fotbroms

Är jag på rätt väg? // N.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Ducceniclas skrev:
2179297 Jag övningskör också och är lite konfunderad över att alla säger olika... men det är ju som med blinkers i rondeller...

Så,
platt rödlyse - friläge, högerdojjan ner och le
med/motlut - växel i, vänsterdojjan nere och håll med fotbroms

Är jag på rätt väg? // N.

Japp. Jag är dock inte 100 % hur man gör i MEDLUT(nån annan kanske vet). Du behöver dock inte lägga i friläge på slätt, upp till dig själv.
Du kan också strunta i att bromsa med fotbroms i motlut och istället ligga i dragläge MEN bara vänster fot ska ända vara i backen.

Blinkers i rondeller så gäller följande, du måste alltid blinka dig ut ur en rondell och jag tror det uppskattas att du även blinkar innan du går in i rondellen.


Köp MC-boken som används på körskolor, där står allt.

Du har väl sett den här tråden?:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=105782
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top