Körkort!

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Wee, sitter på mammas jobb nu och inväntar uppkörningen..
Shiet..vad jag e´nervös! :gnissla
Det är iofs för behörighet B..men jag är nervös iaf!
Wish me Good Luck, kör 0930

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Hur gick det? :va

Dufva

Guest
Hoppas att han är ute o kör o inte står på brokanten med gråten i halsen. Nee, hoppas det gick bra!!! :tummenupp

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
F-n va jobbigt....nervösiteten va ju inte att leka med direct.

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Redogörelse för uppkörning:

Började med att jag satt nervös på mammas jobb, ca 30 sek gångväg från VV, och surfade på sporthoj. När klockan sedan började närma sig 0930 så var jag så nervös att jag var tvungen att röra på mig, så jag gick den korta biten till VV och väntade på handledaren.
Efter 10 minuters ivrigt läsande i Volvos "Ratten" så kom äntligen två gubbar, TVÅ, "henrik Petersson?" - "Ja".
Så förklarade dom att den ene skulle utbilda sig till körskolelärare och att den andre gubben bara skulle med och övervaka. - OK, skitbra tänkte jag - säkert benhård på allt! :huvet

Så jag satte mig i bilen, efter 5 min. förklarande att "nyckeln" istället var ett kort på Lagunan (vilket jag visste innan jag satte mig i bilen) så lät dom mig göra motorkontrollen.
Allt gick fint och vi körde ut från parkeringen.
Sedan varvades landsvägskörning, motorvägskörning och stadstrafik. Eftersom jag körde som privatist så ville säkerligen dom sätta mig på plats, så jag fick backa runt hörn och stimma.
Det var vid backningen runt hörnet som det kluriga kom. :va
Han sa till mig att börja backa, och att jag skulle stanna först på den plats där jag hade kunnat parkera den. Ok, tänkte jag, piece of cake.
Så jag backade försiktigt runt hörnet och ställde mig en bit in på gatan jag backat in på..till min fasa upptäcker jag att jag står mitt för en utfart och utan att tänka så kör jag bilen framåt för att komma där ifrån. När jag är förbi utfarten så stannar jag och säger.
- JA , då gör han en liten grimas och säger
- Är du klar?
- JA
- hmm, med ytterligare en grimas, ok.
Efter det så får jag köra runt och lulla, parkera o stimma.
Till sist ber han mig köra tillbaka till VV, vilket jag gör galant.

När bilen står parkerad på anvisad plats framför VV.
- Vi ska bara gå ut och diskutera en stund, och dom lämnar bilen.
Efter 5 minuters livlig diskussion från handledarna och mitt pillande på alla knappar och trummande på ratten så kommer dom in i bilen igen.

- GRATTIS TILL KÖRKORTET! :)

Jag smilar upp som jag aldrig gjort förut, det kom från igenstans.

Men...så frågar dom vad jag skulle gjort anorlunda när jag backade runt hörnet. Efter en stunds funderande så säger jag att jag kanske skulle backat förbi uppfarten.
- Alldeles riktigt!

Så tackar jag dom och säger adjö.
37 sekunder senare sitter jag i mammas bil och är på väg ut i världen!
Så, kvällen har ägnats åt livlig körning överallt (farsans bil går inte fortare än 210, jäkla volvo-skåp :arsele !)
Det var allt!

// En lycklig bilförare :yoparty

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Grattis! :tummenupp Så är det dags för A-behörigheten snart?

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
arv skrev:
Grattis! :tummenupp Så är det dags för A-behörigheten snart?

Japp japp!
Ska försöka komma igång med det så fort som möjligt framåt vårkanten. :tummenupp
Ska bara övertala pappa att vi ska köpa en hoj tillsammans :)

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Stort grattis till lappen...
Men du kan väl göra dig själv en stor tjänst genom att ta det lugnt på vägarna?? JAg veta själv hur man var när man fått lappen.. man skulle testa gränserna lite.. Mitt råd är bara att ta det lugnt och inte tänja gränserna för mycket.. Det är lätt hänt att man blir övermodig....

Och sen får vi hoppas att allt går lika bra med MC-kortet i vår/sommar då..

Ännu en gång.. Grattis...

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
heinz_p skrev:

Började med att jag satt nervös på mammas jobb, ca 30 sek gångväg från VV, och surfade på sporthoj. När klockan sedan började närma sig 0930 så var jag så nervös att jag var tvungen att röra på mig, så jag gick den korta biten till VV och väntade på handledaren.
Efter 10 minuters ivrigt läsande i Volvos "Ratten" så kom äntligen två gubbar, TVÅ, "henrik Petersson?" - "Ja".
Så förklarade dom att den ene skulle utbilda sig till körskolelärare och att den andre gubben bara skulle med och övervaka. - OK, skitbra tänkte jag - säkert benhård på allt! :huvet

Så jag satte mig i bilen, efter 5 min. förklarande att "nyckeln" istället var ett kort på Lagunan (vilket jag visste innan jag satte mig i bilen) så lät dom mig göra motorkontrollen.
Allt gick fint och vi körde ut från parkeringen.
Sedan varvades landsvägskörning, motorvägskörning och stadstrafik. Eftersom jag körde som privatist så ville säkerligen dom sätta mig på plats, så jag fick backa runt hörn och stimma.
Det var vid backningen runt hörnet som det kluriga kom. :va
Han sa till mig att börja backa, och att jag skulle stanna först på den plats där jag hade kunnat parkera den. Ok, tänkte jag, piece of cake.
Så jag backade försiktigt runt hörnet och ställde mig en bit in på gatan jag backat in på..till min fasa upptäcker jag att jag står mitt för en utfart och utan att tänka så kör jag bilen framåt för att komma där ifrån. När jag är förbi utfarten så stannar jag och säger.
- JA , då gör han en liten grimas och säger
- Är du klar?
- JA
- hmm, med ytterligare en grimas, ok.
Efter det så får jag köra runt och lulla, parkera o stimma.
Till sist ber han mig köra tillbaka till VV, vilket jag gör galant.

När bilen står parkerad på anvisad plats framför VV.
- Vi ska bara gå ut och diskutera en stund, och dom lämnar bilen.
Efter 5 minuters livlig diskussion från handledarna och mitt pillande på alla knappar och trummande på ratten så kommer dom in i bilen igen.

- GRATTIS TILL KÖRKORTET! :)

Jag smilar upp som jag aldrig gjort förut, det kom från igenstans.

Men...så frågar dom vad jag skulle gjort anorlunda när jag backade runt hörnet. Efter en stunds funderande så säger jag att jag kanske skulle backat förbi uppfarten.
- Alldeles riktigt!

Så tackar jag dom och säger adjö.
37 sekunder senare sitter jag i mammas bil och är på väg ut i världen!
Så, kvällen har ägnats åt livlig körning överallt (farsans bil går inte fortare än 210, jäkla volvo-skåp :arsele !)
Det var allt!

grattis! är så nervös så jag kommer att kräkas när jag ska ha uppkörning.. :crash

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Gratulerar!
(jobbar mor på sjukhuset?)

Själv var jag så nervös andra gången jag tog A kortet att jag var tvungen att springa ut i skogen :tungan

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
hehe de håller nog på o utbildar en hög nu... jag hade också två när jag körde upp den 9/2 ...och jag fick harva runt i en timme!!! ..men bra gick det!

Grattis:hej

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Heinz, kan du inte skriva här eller ett PM till mig angående alla "svåra" prylar förutom att köra vanligt du fick göra? Typ det där med backen etc. Skulle gääärna vilja vara lite mer förberedd innan jag kör upp!! =D Halkkörning på måndag, teroi 11 mars, sen uppkörning nån vecka efter.

Buuhu känns som detta kommer bli svårare än A1 kortet......

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
BlueNote skrev:
Heinz, kan du inte skriva här eller ett PM till mig angående alla "svåra" prylar förutom att köra vanligt du fick göra? Typ det där med backen etc. Skulle gääärna vilja vara lite mer förberedd innan jag kör upp!! =D Halkkörning på måndag, teroi 11 mars, sen uppkörning nån vecka efter.

Buuhu känns som detta kommer bli svårare än A1 kortet......

Hmm, svåra prylar?
Backa runt hörn, fickparkera, hålla till vänster vid vänstersväng på enkelriktad väg, köra i områden med mycket korsningar där högerregeln gäller?

Backa runt hörn är halvklurigt. Du måste, samtidigt som du backar, hålla koll på korsningen som du backar i, eftersom den som backar alltid måste lämna företräde. När du sedan har kommit runt hörnet så ska du inte använda sidobackspeglarna föör mycket. Då kan du missa något precis bakom bilen. Dessutom kan handledaren be dig backa in på en enkelriktad gata, då måste du uppmärksamma detta och säga till.

Fickparkering. Du ska först köra upp jämsides med den bilen som står framför parkeringsrutan, gärna en liten bit förbi den. Sedan ska du backa rakt bakåt så en bit av din egen bil har kommit förbi den andra bilen. Efter det ska du ge fullt rattutslag och backa. När du sedan ser bilen bakomparkeringsrutans båda lysen i den yttre backspegeln så ska du börja backa rakt till nosen på din bil har kommit förbi den främre bilens bakparti. Sedan är det bara att svänga in.

Det svåra med att hålla till vänster på enkelriktad gata är att man kanske inte upptäcker att den är enkelriktad. Därför måste man vara extra uppmärksam på smala gator. lättast är att se om bilarna på vänster sida står parkerade i din körriktning.

När du kör inom tätbebyggtområde så brukar det vara en hel del korsningar där högerregeln gäller. Du måste hålla mycket bra uppsikt åt höger samtidigt som du håller koll på bilar som kommer från vänster eller raktfram.

Sedan finns det många andra kluriga situationer.
Handledaren instruerar innan uppkörningen om hur han vill att du ska köra. Han säger då bla att "om jag inte säger något så ska du köra rakt fram".
Det kan då hända att gatan rakt fram är enkelriktad eller en återvändsgränd. Då ska tänka själv och välja valfri alternativ väg.

Jao, hoppas du fått lite kött på benen. Eftersom jag körde som privatist så skrev jag aldrig in mig någonstans men tog ändå 3 körlektioner.

// Heinz

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
heinz_p skrev:

(farsans bil går inte fortare än 210, jäkla volvo-skåp :arsele !)

Vet inte om jag vill se dig på en mc!
men grattis till körkortet! Hoppas inte det händer något bara!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC