Körkortsåterkallelse FAQ

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
ganska gammal tråd du har hittat här..
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Jag fick ett möte med en uniformklädd laser igår, 107km/h på 50-väg.
Domen verkar bli 4 månader indraget, samt ~2500 i böter.
Det skulle ju vara trevligt att kunna få åka bil, men visst. Jag får stå mitt kast :) Shit happends!

Edit: Får väl papprena från länsstyrelsen innan veckan är slut.
Tror inte det spelar någon större roll att jag skriver vad som hände. De lär iaf döma mig lika hårt. Gasade upp på en raksträcka, utan att titta på hastighetsmätaren. Bra väg, bra sikt. Tills det står en konstapel på vägen och viftar. Turligt nog så tog polisen min topphastighet, hade släppt på gasrullen och var sakta påväg ner mot en "vettig" hastighet.
 
Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Lyfter den här gamla tråden lite och hoppas på ett bra svar.

Jag fastnade i fartkamera (122 på 90-väg) i november och fick betala det nya fräscha bötesbeloppet 3200:-. 32km/h över 90-begränsning ska ju rendera i indraget kort 2månader, men jag har inte fått svar från Länsstyrelsen ännu. Sedan augusti förra året har jag varit "handledare" åt en kompis för övningskörning med MC. Vad jag är förbannat nyfiken på nu är om jag kommer anses som godkänd handledare även i fortsättningen oavsett varning eller indraget KK?
 

no_fear_23

it´s must sucks to ride like you!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
zx10r -07
om man bara har b kort då och blir stoppad ska man stanna då lr :p
 

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
körde 26km/h på en 90 väg för fort och blev stoppad, fick bra böter och 2 års varning, vart för nåra år sen, tror det var 4 år sen.
blev inte av med kortet men hade jag åkt dit inom 2 år igen för fortkörning så hade dom tagit kortet på plats direkt även för minsta hastighetsöverskridelse sa dom till mig.

visste ingenting till en början när jag blev stoppad, fick bara böter på plats och sen va det inget mer, nåra dagar senare fick jag hem en lapp där det stod om att jag blivit tilldelad varning i 2 år iaf.

åkte dit på raksträckan mellan smedby-kalmar/småland, dock kan jag påpeka att då körde jag bilen och att dom stoppade var 3:e bil. tur man inte hade bågen och drog på. tyvärr så hade man en gammal tanta som körde framför mig i 70 på 90 väg, inte tänkte jag köra efter henne iaf, men tjii fick jag.

samlade in pengar för deras fartkameror den dagen och dom stoppade MÅNGA bilar kan jag lova.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej... Behöver lite hjälp, fast jag vet nog utgången...

Följande har hänt:

2/6 2008: 116 på 90 väg.

16/2 2009 115 på 100 väg.

2/4 2009 Får jag ett "Preliminärt beslut om varning" för förseelsen jag gjorde den 2/6 2008.


Troligen kommer jag väl att bli av med kortet?? Fast jag gjorde den andra överträdelsen innan jag fått varningen...

Någon som vet? Är det värt att ringa och fråga eller kommer dom att ta mitt kort snabbare då?? Med deras handlingstid så tar dom inte mitt kort förrens tidigast till Jul...
 

metalually

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej... Behöver lite hjälp, fast jag vet nog utgången...

Följande har hänt:

2/6 2008: 116 på 90 väg.

16/2 2009 115 på 100 väg.

2/4 2009 Får jag ett "Preliminärt beslut om varning" för förseelsen jag gjorde den 2/6 2008.


Troligen kommer jag väl att bli av med kortet?? Fast jag gjorde den andra överträdelsen innan jag fått varningen...

Någon som vet? Är det värt att ringa och fråga eller kommer dom att ta mitt kort snabbare då?? Med deras handlingstid så tar dom inte mitt kort förrens tidigast till Jul...

Gammal tråd, men jag är i liknande situation, vad hände? Blev du av med kortet? Hur länge i så fall?
 

jetson

Guest
Om man kör för fort på mc, blir man då av med A kortet bara, eller alla behörigheter man har?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Gäller fortfarande de där hastighets överträdelserna som i början av tråden? Kör jag 200 blås på en 110 väg blir jag av med kortet i 8 månader. :skrämd
Då förstår jag att folk inte stannar.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Gammal tråd, men jag är i liknande situation, vad hände? Blev du av med kortet? Hur länge i så fall?

Jag har inte hört av någon om detta.
Men med deras handläggningstid så kan jag inte andas ut förrens efter jul nån gång men som sagt hittils inte ett knäpp varken från polis eller länsstyrelsen.

Jag kan ju dock påpeka att jag har tagit ut ett "lämp" för tungt släp (BE) för ett tag sen och det gick ju bra...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top