Körkortsåterkallelse, Länsstyrelsen i Jämtland

Powrider

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Östersund
Hoj
Husa Fe 650 -08
Att myndigheters kvarnar malar långsamt är nog av bred allmän uppfattning.
Dags för mig att offentliggöra hur galet långsamt och tokigt en handläggning av körkort kan fortlöpa för en "vanlig" 20 årig Mc-åkare i Norrlands inland om man blir av med lappen.
En liten men sann historia...

2 April 2008. Östersund. Två varma veckor ha gjort att det är blev en tidig Mc premiär detta år. Jag har låtit en polare har fått provköra husan på andra sidan stan. Det börjar bli mörkt och jag vänder hemåt med hojen. Väljer att köra genom stan istället för att följa E 14 hem. Dumt val tyvärr:huvet
Precis innan jag ska passera ett trafikljus slår fanskapet om till rött, trots att jag är helt ensam på vägen och korsningen. Fortsätter köra istället för att tvärnita och kör lagligt vidare ut genom stan. Sista kilometern hem avslutar jag på bakhjulet, skönt med en adrenalinkick det sista man gör på kvällen.
Utanför garageporten hemma blir jag bryskt upptacklad av två män mot porten.
-TRAFIKPOLISEN ÖSTERSUND, säger en av männen. En civil polisbil (UZX718) hade följt efter mig i 5 km när de hade sett mig köra mot rött...
Helvete. Ridå ner. Tillbaka på körskolan-fortfarande prövotid, tänker jag. Rabiat utskällning följer med en fet bot på 7600 kr!!! Signar skiten inne i radiobilen efter sett filmen på min framfart. Körkortet får jag märkligt tillbaka av ena polismannen när allt är avklarat.
-Länsstyrelsen får besluta om ditt körkortsinnehav. Vi skickar filmen dit. Du bör ha beskedet inom en månad säger polisen till mig.
Hitler, där rök den sommarn tänker jag.
Veckor, månader passerar inte ett knyst hörs från länsstyrelsen. Jag kör vidare som vanligt. Sommarn tar slut, hösten passerar och 650n säljs och jag börjar tro att dem har tappat bort eller glömt bort mitt fall.
Det blir 2009. Ångesten av inte veta om man har kvar körtkortet nästa dag börjar sakta övergå i en spira hopp om att "komma undan".
MEN.
20 april 2009 får jag ett prioritariebrev A från länsstyrelsen. Balders balle. Övervägande av återkallese av körkort står det. 1 år efter förseelsen får jag alltså brevet som skulle ha kommit efter 1 mån enligt poliserna som stoppade mig!! Motiverar så gott jag kan om mitt behov av körkort i vardagen i svaret tillbaka till handläggaren på länstyrelsen men inser att det är kört vad jag än skriver. Judas, ännu en sommar då man inte vet om man har körtkortet kvar när man vaknar upp. Beskedet dröjer. Chansar på ännu en "maratonhandläggning" och köper en ny Husa 650 -08 i början av Juni då jag fortfarande inte fått nått besked av länsstyrelsen. Livet Leker med stort L.

10 Juli. Öppnar brevlådan och får se ett Prioritariebrev A. Avsändare Länstyrelsen Jämtland. Pulsen upp i 200 direkt. Inser att jag riskerar ha en nyköpt leksak för okristligt med pengar ståendes över sommarn till ingen nytta beroende på vad som står i brevet. Domen: 2 mån cykel och stadsbuss:gnissla
Årets pungspark alltså, då jag själv ställt mig bredbent med byxor nerdragna känns det som. Husan fäller en tår till och med.
16 MÅNADER dröjde beslutet om mitt Körtkort alltså. Lämnar in överklagan dagen efter till länsrätten och yrkar på varning, med hänsyn till dröjsmålet.

-Det här ärendet får prioritet, du har besked inom en vecka från länsrätten. Säger handläggaren av körtkort på Länsstyrelsen i Jämtand till mig när jag räcker över min överklagan.
Veckan som hon utlovade tar slut och inget brev om beslut syns från länsrätten. Sommarn rullar vidare på cykel istället för en ny Husaberg 650, svider duktigt, inget svar från länsrätten.
10 September. igår. Dagen innan min Spärrtid tar slut. Brev från länsrätten hittar jag i brevlådan. Vilket skämt. Än mer illa till mods blir jag när jag läser skiten.
"Din överklagan bifallas delvis med hänvisning till dröjsmålet av länstyrelsen beslut. Spärrtiden bestäms därmed till 1 månad".
:huvet:huvet:huvet:huvet
11 Augusti i somras kunde jag alltså börja köra hoj igen, istället som för idag.
Spärrtiden som Länsstyrelsen bestämde hann alltså ta slut innan länsrätten ändrar beslutet till 1 mån istället för två. :näsblod
Följer även med ett ny hänvisning om hur man överklagar även detta beslut:mad: Kanske ska göra det och hoppas på en trevligt "julkort".
Är Systemet som myndigheterna arbetar efter sjukt? Eller så hade dom bara bestämt för jävlas och köra mig duktigt rätt upp i Fischlet.:va

Har någon nån liknande erfarenhet att bjuda på?
//rockin n' rollin
 
Last edited:

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
under tak
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
har inga liknande erfarenheter men tänkte låna tråden lite om det går bra?
hur många fortkörningsbötrar får man ha innan man blir av med kortet?
fick min tredje igår.:mad:
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
efter 3 fortkörningar får man ett brev från länstyrelsen och då får man yttra sig.. kan bli varning om man smörar på, annars indraget

inom två års period!!
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Powrider skrev:
2 April 2008. Östersund. -yada-yada-yada
20 april 2008 får jag ett prioritariebrev A från länsstyrelsen. Balders balle. Övervägande

Att 18 dagar efter förseelsen få brevet är ju jättefort, sluta klaga.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
har inga liknande erfarenheter men tänkte låna tråden lite om det går bra?
hur många fortkörningsbötrar får man ha innan man blir av med kortet?
fick min tredje igår.:mad:
Beror på hur länge sedan...

Jag åkte på en på 3200 spänn igår , 118 på 90, och det är jag extremt tacksam för, en civilhoj (Blå FJR 1300, svarta kläder) hade följt mig, jag såg honom på avstånd í bacspegeln och tänkte att han verkar ha bråttom om bilarna, så jag slog av och tänkte väl släppa om eftersom jag var för tidig för mitt möte, men då saktade han också ner, jag släppte av ÄNNU mer och gick ut till höger för att visa "kör om då för i helv.." i en milisekund tänkte jag, "nähe, och var på väg att vrida ur ordentligt:brinnerup, på slog det mig att det kunde vara en polis... c:a 100m längre fram kommer det ut en uniform och jag blir invinkad..

De var jättesjyssta, och förstod att det knappt går att åka 90 med "en sån där" . och han sa att det fanns filmsekvenser då de kunde ta lappen, "- men eftersom du stannar snällt och inte blåkör, så tar jag en sekvens där jag filmade dig i 118, så klarar du lappen, betala böterna och gå vidare.."

Borde köpa trisslott..:Bugar

Till din fråga, Jag frågade om detta påverkar mitt kk, han svarade då, inte om du inte har något inom de närmaste 3 åren, har du det kan de ifrågasätta ditt KK. Jag har en bot sen 2, 5- 3 år sen, som inte var stor, så jag tror det är lugnt i mitt fall.

lycka till hoppas jag för dig!
 
Last edited:

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
under tak
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
Beror på hur länge sedan...

Jag åkte på en på 3200 spänn igår , 118 på 90, och det är jag extremt tacksam för, en civilhoj hade följt mig, jag såg honom på avstånd í bacspegeln och tänkte att han verkar ha bråttom om bilarna, så jag slog av och tänkte väl släppa om eftersom jag var för tidig för mitt möte, men då saktade han också ner, jag släppte av ÄNNU mer och gick ut till höger för att visa "kör om då för i helv.." i en milisekund tänkte jag, "nähe, och var på väg att vrida ur ordentligt:brinnerup, på slog det mig att det kunde vara en polis... c:a 100m längre fram kommer det ut en uniform och jag blir invinkad..

De var jättesjyssta, och förstod att det knappt går att åka 90 med "en sån där" . och han sa att det fanns filmsekvenser då de kunde ta lappen, "- men eftersom du stannar snällt och inte blåkör, så tar jag en sekvens där jag filmade dig i 118, så klarar du lappen, betala böterna och gå vidare.."

Borde köpa trisslott..:Bugar

Till din fråga, Jag frågade om detta påverkar mitt kk, han svarade då, inte om du inte har något inom de närmaste 3 åren, har du det kan de ifrågasätta ditt KK. Jag har en bot sen 2, 5- 3 år sen, som inte var stor, så jag tror det är lugnt i mitt fall.

lycka till hoppas jag för dig!


hmm kommer inte riktigt ihåg men tror att det är på 2 2,5år!!:mad::mad::mad::huvet

jahap då är det bara att börja smöra då!!


efter 3 fortkörningar får man ett brev från länstyrelsen och då får man yttra sig.. kan bli varning om man smörar på, annars indraget
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Hur kunde dom ge dig 7600:- i böter på plats? Vilka var förseelserna? Rödljuskörning = 3000kr?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
när jag fick min varning, tog det ca 30 dagar från förseelse till "besked"

Vad jag inte förstår i soppan som TS råkat ut för; Om man överklagar ett beslut och denna överklagan mottas och registreras, hur fasen kan man då samtidigt straffas så att säga? Har det vunnit laga kraft, fastän handläggningen inte är färdig? Verkar skitskumt...
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Jag fick vänta ca 1 vecka på mitt brev från länsstyrelsen i Göteborg.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Fattar inte varför du håller tjurar för ang väntetid..Du ska fan vara glad, du fick köra klart säsongen 2008. Skyll inte på länsstyrelsen när du gick och köpte en ny hoj fastän du ej fått klartecken ang körkortet.

Förstår inte hur vissa personer tänker, du bryter mot lagen, kör mot rött och kör på bakhjulet och du anser att du ska få behålla kortet? Du är dummare än tåget.

Ett hett tips! Titta bakom axeln lite då och då om du har en skum bil bakom dig hela vägen hem från stan.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
har inga liknande erfarenheter men tänkte låna tråden lite om det går bra?
hur många fortkörningsbötrar får man ha innan man blir av med kortet?
fick min tredje igår.:mad:


3 gånger är de definitivt kört tror jag... Jag har åkt på 2, fick brev från länsstyrelsen att dom överväger indragning skrev ett "försvarsbrev" i juli och har inte fått svar ännu,,,


Beror på vad för väg man kör för fort, i mitt fall 30-väg med 16 km för fort ena gången och 90 väg andra gången men 26km för fort...
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Powrider, nu vet du att man inte öppnar brev på sommaren eller strax före. Vill de komma åt ditt körkort så måste du blir underrättad så ge fan i att "öppna" dina prioritariebrev A, därefter skickar de påminnnelse samt rekat och givetvis struntar du i dessa också. Det tar tid detta med, säkerligen några veckor.
De kommer ringa och fortsätta skicka brev och eventuellt söka upp dig och först då kan du överlämna kortet.
Nu är det ju inte till någon vidare nytta men du vet till nästa gång :)

Edit/Jag tror det ser likadant ut över hela landet då jag har hört liknande historier flertalet gånger från olika håll i landet.

3 gånger är de definitivt kört tror jag... Jag har åkt på 2, fick brev från länsstyrelsen att dom överväger indragning skrev ett "försvarsbrev" i juli och har inte fått svar ännu,,,

Det beror nog på hur fort du kör. Jag fick 3st fortkörningsböter inom en 2årsperiod, fick även jag ett brev efter andra boten.
Första gången var det runt 20km/h för fort på 90-väg, andra 28km/h för fort på 110-väg och sista var en mesig på 9km/h på 90-väg.
Jag trodde att jag skulle bli av med kortet och hade inte planerat att öppna några brev de kommande 2 åren men tydligen så glömde de bort mig. En individuell bedömning sker tydligen vid 3 förseelser.
Jag misstänker att de hade krävt kortet av mig om den sista boten hade varit högre än 9km/h.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Grannpojken blev av med kortet i 3mån pga fortkörning, vilket drogs in på plats.
Han överklagade och fick vänta i ca 8mån innan hade fått tillbaka kortet pga strul med länsstyrelsen.
Jag trodde honom inte då, men nu kanske man får omrevidera sin uppfattning av det hela:va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top