Körkortsförlust

stenström

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Fireblade -97
Hej!

För lite drygt två veckor sen blev "en kamrat" av med kortet :gnissla
eftersom "han" endast förväntade "sig" att vara utan kort 1 mån (105 på 70 sträcka) så skrev "han" i "sin" dumhet på lapparna farbror blå tyckte att "han" skulle rita på... Allt för att det skulle gå så snabbt och smidigt som möjligt och att "han" snabbt kunde hänga med på lite hojturer under sommaren...

Nu till den tråkiga delen trots att VD:n för företaget där "han" jobbar skrev ett långt och ganska fint intyg om hur mycket "han" behöver körkortet i arbetet så blev "hans" spärrtid satt till 2 mån... missar altså mer än väntat av säsongen. :huvet

Som lite grädde på moset satt "han" i "sin" irritation och läste Rikspolisstyrelsens gulliga lilla instruktionsbok om hur man skall gå till väga vid hastighetsövervakning. "Han" fastnade för detta kapitel.

4 kap. Yttre förhållanden
1 § Den vägsträcka på vilken hastighetskontrollen utförs (kontrollsträckan)
skall vara minst 500 meter lång.

Den sträcka där "han" hade en uppmätt medelhastighet på 105km/h mättes bara till 413 m... hade polisen låtit bandet rulla till 500m som det är föreskrivet i http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_7_RPSFS2000_43.pdf#search='RPSFS+2000%3A43'
hade "hans" medelhastighet legat betydligt lägre eftersom "han" kom ifatt trafik.

I vanliga fall om "han" bara fått 1 mån (snart avklarad) hade "han" inte brytt "sig" men nu när "han" får längre straff än förväntat och poliser i västmanland vare sig kan mätningar med bil eller trafikmärken blir "han" lite mörkrädd.

Nu verkar det iallafall som att det går att få en ordningsbot makulerad även om båda parter skrivit på och godkänt boten. Enl http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1138401/polisen-kunde-inte-vagmarken-gav-felaktiga-boter

Nu ska vi bara se om det går att göra nåt åt denna sorgliga historia och kanske bidra med lite tips om någon annan hamnar i liknande situationer där poliserna gör fel men att man skriver på papprena i ren stress och press...

Nån annan som kanske vart i någon liknande situation, där det är uppenbart att polisen gjort fel?

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
blir nog svårt att ändra på beslutet ang. spärrtid på 2 månader då boten är påskriven från båda parter, som du skriver......

jag hade varit jätteglad för 2 månader, då jag har 3 månader kvar på min 12 månaders spärrtid för fortkörning.....

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
är "han" säker på det?:)

frejac

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Yamaha XJR 1300 -07
"If you can't do the time, don't do the crime"

Så härligt med alla som inte vill stå för det dom gör :)
Poliser är ju av naturen onda osv.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
"Han" får nog helt enkelt bara ta sitt straff och tänka på hur du .. oj menar "han" kör i framtiden...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kan han köra förfort kan han köra utan kort också..

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Husaberg FE 400
Har dom mätt med genomsnittshastighetsmätare har dom gjort en felaktig mätning och den ska han definitivt överklaga. Chanserna att den hinner behandlas innan två månader har gått är dock små. Jag skulle pröva att ringa upp den som är ansvarig för trafikutredningarna på den polismyndighet som utfört mätningen.

stenström

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Fireblade -97
Redan kirrat "han" har beställt hem alla protokoll samt filmningen av brottet....

Självklart tycker jag att man skall följa de lagar och föreskrifter som gäller, men samtidigt måste även farbror blå leva upp till det...

Meningen är inte alls att "han" skylla ifrån sig "brottet" och "han" anser heller inte sig oskyldig.
Men om poliserna ska börja plocka fortkörare, mördare och snattare innan brottet är fullföljt (rent bevismässigt och hyppotetiskt) så kan polisen få det lite klurigt.

Självklart har ja.. "han" samma rätt som polis att få sin sak prövad i högre instans.

Och ser man till att polisen kan makulera böter och straff trots att bägge parter skrivit på föreläggandet. (se länk ovan där västmanlandspolisen inte gått grundkurs i vägmärken)

Polisen gör bara sitt jobb och jag vill bara kunna göra mitt...

axelsson_vpg

Guest
"okej" men 2 "månader" var ju "ändå" inte så "jävla" länge "!" "?"

stenström

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Fireblade -97
"okej" men 2 "månader" var ju "ändå" inte så "jävla" länge "!" "?"

Två månader för 35km/h på en motorväg är väl egentligen inte särskillt kort heller?

jätte "irriterande" att "läsa"

Men det var väl ingen som tvingade dig att läsa? Olaga tvång är det nog mer än två månader utan cykel för?

Har dom mätt med genomsnittshastighetsmätare har dom gjort en felaktig mätning och den ska han definitivt överklaga. Chanserna att den hinner behandlas innan två månader har gått är dock små. Jag skulle pröva att ringa upp den som är ansvarig för trafikutredningarna på den polismyndighet som utfört mätningen.

Tack för lite support :)

Klart man ska göra vad man kan för att skydda sina barn och sitt körkort :rolleyes:

Hur som helst kan det ju inte bli värre...

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
"Jag" tyckte att det gick rätt bra att läsa tråden trots att "jag" kan tycka att dessa "" blir aningen irriterande efter en stund....

"Jag" håller dock med trådskaparen om att "han" ska se till att få det prövat om nu mätningen inte var korrekt utförd. "Jag" tycker inte heller att det spelar någon roll om "han" har fått vad "många andra" anser vara en relativt mild påföljd eller ej, är det ett fel begånget ska det rättas till, och polisen brukar ju inte lämna det med mindre från "deras" sida heller.

Att det sedan blir svårt att få det hela utrett innan spärrtiden har löpt ut gör ju situationen lite knepig, men "han" kan kanske då begära att få ett "han slipper ut ur fängelse-kort" som kompensation som "han" kan ta till retroaktivt vid "hans" nästa fortkörning?

Hoppas "han" rapporterar hur det hela slutar sen...

stenström

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Fireblade -97
Nu kommer jag säkert få ganska mycket smisk, men blir jag av med kortet i två mån skadar väl inte lite smisk oxå?

Hittade en ganska nyttig tråd om fortkörningar på Zatzys forum.
http://www.zatzy.com/allmaent/261210-faq-fortkoerning-regler-pafoeljder.html

EDIT:Mätsträcka ändrad från 500m till 300m from 2008-03-01

Visserligen skall man väl inte posta adresser till andra siter här men jag hoppas att admins ser att detta är till nytta även för oss...

:va

"han" kommer definitivt skriva vad som kommer... det kan ju vara skönt för andra att veta att man inte är rökt bara för att man i "stridens hetta" valde att skriva på föreläggandet.

Sen om man har fel vid varje enskilt fall är egentligen oväsentligt.

Last edited:

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
MT-01 -05
Var hittar man "Rikspolisstyrelsens gulliga lilla instruktionsbok om hur man skall gå till väga vid hastighetsövervakning" nånstans? Skulle behöva den...

Glöm det, hittade den på Zatsy...

Last edited:

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Ingen just nu
Som det sagts tidigare så är chanserna små till att hinna med att förändra beslutet innan spärrtiden är avklarad. Jag fick 4 månaders spärrtid, och jag erkände inget och överklagade allt och fick rättegångsdatum efter att min spärrtid gått ut. Jag kunde ta bilen eller bågen till rättegången om jag hade velat.

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Jag har varit med on samma gräääj.
Åkte dit i 115 på 70 med bil, under omkörning, i en mycket svag höger sväng.
Jag såg inte ens polisen som mätte utan det var en annan polis som gick över vägen som gjorde att jag reagerade.
Polisen sålde på mig paketet och sa att jag kunde yrka ditten-o-datten till
Länsstyrelsen och att det är lika bra att skriva på iom att polisen ändå vittnar för sin sak o jag kan ooooomöjligt vinna i rätten.
När jag väl skrivit på på plats så tyckte Länsstyrelsen att jag kunde dra med mina yrkanden. trots att jag tom tror att poliskvinnan som lasrade
mätte på lastbilen jag försökte köra om.

Bara att acceptera läget och ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG SKIVA PÅ NÅGOT VID VÄGKANTEN!!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM