Körkortsförlust

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror inte någon friar "honom" för att det saknas 87m på filmen.

2 månader är jävligt lite, alla jag har pratat med har tappat lappen minimum 3 månader, inklusive min "kompis" som fick 4 månaders indragning dock överklagade jag och fick ner det till 2.

Jag hatar att åka buss!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag fick 2 mån för 101 km/h på 70-väg!
Detta trots att det inte fanns trafik, vägen var 13 m bred, utom bebyggt område och trots intyg från min chef om behov av bil.
Överklagade till tingsrätten men de bara rapar upp samma standardrader som länsstyrelsen.
Jag har diskuterat detta med chefen för trafikenheten på länsstyrelsen, hans jusrister, osv, men de anser att de är bakbundna av de lagar som finns och som försvaras av dina politiker.
Det som är mest anmärkningsvärt är att det inte finns något kvalitetssystem hos länsstyrelsens trafikenhet. Därmed görs det inga revisioner av deras arbete och det finns därför inga protokoll från gjorda revisioner, enskilda handledare sitter och avgör ärenden helt själva, det finns inga formella kompetenskrav för handledarna, osv.
När jag får tid över så ska jag riva lite i den där byken ...

V 2

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Hoj
Aprilia RST 1000 -01
Jag har varit med on samma gräääj.
Åkte dit i 115 på 70 med bil, under omkörning, i en mycket svag höger sväng.
Jag såg inte ens polisen som mätte utan det var en annan polis som gick över vägen som gjorde att jag reagerade.
Polisen sålde på mig paketet och sa att jag kunde yrka ditten-o-datten till
Länsstyrelsen och att det är lika bra att skriva på iom att polisen ändå vittnar för sin sak o jag kan ooooomöjligt vinna i rätten.
När jag väl skrivit på på plats så tyckte Länsstyrelsen att jag kunde dra med mina yrkanden. trots att jag tom tror att poliskvinnan som lasrade
mätte på lastbilen jag försökte köra om.

Bara att acceptera läget och ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG SKIVA PÅ NÅGOT VID VÄGKANTEN!!

Kloka ord förvisso, men....tillkommer det inte att man också måste stå för eventuella rättegångskostnader om man senare döms i rätten för förseelsen ifråga, och därigenom får punga ut med ännu mer slantar som man annars kunnat lägga på annat gott?

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Kloka ord förvisso, men....tillkommer det inte att man också måste stå för eventuella rättegångskostnader om man senare döms i rätten för förseelsen ifråga, och därigenom får punga ut med ännu mer slantar som man annars kunnat lägga på annat gott?

Du har rätt i det du säger, men min poäng är bara att man oftast just i stunden inte har stenkoll på läget (hade inte jag iaf grön som jag var) och är rätt skärrad. Man kanske inte ska dra det ända till rätten om man inser att
dem har rätt.
:yoparty

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Husa fs650e
Ursäkta men vafan är problemet?
Om man kör för fort får man väll kallt räkna med att möjligheten finns att man förlorar körkortet? Handen på hjärtat hur ofta kör ni inte för fort?

Om det är så jävla noga att inte vara utan lappen så håll er till hastighetsgränserna. Känns bara löjligt att gnälla och klaga. Högst medvetet brott, något som man dessutom med största sannorlikhet begått XXXX antal gånger förut och kommer begå lika många gånger igen.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Det är väl inget att tjafsa om har han kört i 105 på 70 väg så har han juh gjort fel oavsett polisens uppmätta sträcka osv. Och att sen sitta och berätta om att han kört för fort här på SH och försöka få alla att hålla med om att Polisen gjort fel är juh bara barnsligt.

Förstår mig inte på alla som lägger ut sina hjäp jag har fått böter och snyft historier ang att man blivit av med lappen. Ska man vara med i spelet och köra för fort få man för helvete vara medveten om konsekvenserna när man den dagen blir tagen....:näsblod

TA DET SOM EN MAN !!!!!!!!!!!!!!!!!

///Micke

Ursäkta men vafan är problemet?
Om man kör för fort får man väll kallt räkna med att möjligheten finns att man förlorar körkortet? Handen på hjärtat hur ofta kör ni inte för fort?

Om det är så jävla noga att inte vara utan lappen så håll er till hastighetsgränserna. Känns bara löjligt att gnälla och klaga. Högst medvetet brott, något som man dessutom med största sannorlikhet begått XXXX antal gånger förut och kommer begå lika många gånger igen.

:Bugar :tummenupp

WORDS..........

Jag kör väl med för fort, men jag är juh också medveten att man kan få feta böter bli av med lappen och i en del hastigheter till och med fängelse.

Men vafan sitta och lipa på ett hoj forum är ju sinnes sjukt...

///Micke

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Nu kommer jag säkert få ganska mycket smisk, men blir jag av med kortet i två mån skadar väl inte lite smisk oxå?

Hittade en ganska nyttig tråd om fortkörningar på Zatzys forum.
http://www.zatzy.com/allmaent/261210-faq-fortkoerning-regler-pafoeljder.html

Visserligen skall man väl inte posta adresser till andra siter här men jag hoppas att admins ser att detta är till nytta även för oss...

:va

"han" kommer definitivt skriva vad som kommer... det kan ju vara skönt för andra att veta att man inte är rökt bara för att man i "stridens hetta" valde att skriva på föreläggandet.

Sen om man har fel vid varje enskilt fall är egentligen oväsentligt.

Har inte läst alla inlägg men...
En kompis åkte dit för fortkörning för 1 mån sedan (35 km/h).
Han nekade.
Krävde sedan ett muntligt istf skriftligt Snack/överklagan (vet inte vad det heter) med Poliserna på polis stn. Han fick tillbaka sitt kort på 1 mån!

Pröva och ring till polisstn och fråga om du kan prata med dom eller hur det går till!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Står aldrig för rättegångskostnaderna i sådana mål,det är din rättighet att få fallet prövat i rätten om du vill isf att skriva på och erkänna vid vägkanten.

Henrik

Jag fick 2 mån för 101 km/h på 70-väg!
Detta trots att det inte fanns trafik, vägen var 13 m bred, utom bebyggt område och trots intyg från min chef om behov av bil.
Överklagade till tingsrätten men de bara rapar upp samma standardrader som länsstyrelsen.
Jag har diskuterat detta med chefen för trafikenheten på länsstyrelsen, hans jusrister, osv, men de anser att de är bakbundna av de lagar som finns och som försvaras av dina politiker.
Det som är mest anmärkningsvärt är att det inte finns något kvalitetssystem hos länsstyrelsens trafikenhet. Därmed görs det inga revisioner av deras arbete och det finns därför inga protokoll från gjorda revisioner, enskilda handledare sitter och avgör ärenden helt själva, det finns inga formella kompetenskrav för handledarna, osv.
När jag får tid över så ska jag riva lite i den där byken ...

Kan bara hålla med,inte många som kan tänka där utan enbart tittar på mallen.

Undrar om bekanta till dom bedöms på samma sätt som gemene man eller om det finns visst utrymme för kortare indragning om man känner någon där,finns det ingen kontroll så måste dom kunna göra som dom vill när dom vill vilket även kan ställa till det om man inte är helt smidig i kommunikationen med dom innan ärendet är handlagt,låter ju rättssäkert isf.

Henrik

Last edited:

stenström

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Fireblade -97
Halloj igen!

Nu får man åka hoj!!!

:tummenupp

Självklart skall man ta sitt staff och allt sånt där dravel... men syftet med denna tråd var aldrig att "gråta" ut på nåt hojforum.
Det var att lösa ett problem. Problemet var, som många insåg, att vare sig jag eller farbror blå gjort rätt. Och vad som gäller då.:va

Nu blev det tyvärr, för min del, så att Rikspolisstyrelsen har ändrat sin författningssamling 1 mars 2008 annars skulle jag, solklart enligt länsrätten, fått tillbaka mina böter och omedelbart fått tillbax körkortet.
(blandannat så har mätsträckan minskats från 500m till 300m).

Detta TROTS att jag skrev på alla möjliga kul formulär vid vägkanten.

Nu har jag dock fått tillbax mitt körkort och är ganska nöjd med erfarenheterna jag fick genom att lära mig lite om de olika organisationerna.

Nämnvärt är kanske att om man ringer till länsstyrelsen var 30:e minut om de glömt/missat/skitit i att leverera post till länsrätten så löser dom problemet snabbare, kallar dig vid förnamn och ringer när det hela är på plats.
Man kan eventuellt även råka locka fram ett skratt. :)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM