Körkortsfråga ang mellan - Tung?

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
Tja!

Jag tog MC kort när jag var 18 och då fick man ju bara köra mellan klass i 2 eller 3 år och sen skulle man automatiskt få kort för tung MC.

Nu är jag 24 och fundrerar lite smått på att köpa en Mc igen och kom då på att det står fortfarande att jag bara har kk för mellanvikt. (Vilket är fel)

Vem ska jag ta kontakt me för att få ett nytt kk med rätt uppgifter.

Eller är jag helt ute & cyklar när det gäller klasserna??
Min körlärare sa iaf så till mej när jag tog körkortet......(att det sköts automatiskt efter ett antal år) Kommer ej ihåg antal år.
 

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640smr -06
NyMaN! skrev:
Tja!

Jag tog MC kort när jag var 18 och då fick man ju bara köra mellan klass i 2 eller 3 år och sen skulle man automatiskt få kort för tung MC.

Nu är jag 24 och fundrerar lite smått på att köpa en Mc igen och kom då på att det står fortfarande att jag bara har kk för mellanvikt. (Vilket är fel)

Vem ska jag ta kontakt me för att få ett nytt kk med rätt uppgifter.

Eller är jag helt ute & cyklar när det gäller klasserna??
Min körlärare sa iaf så till mej när jag tog körkortet......(att det sköts automatiskt efter ett antal år) Kommer ej ihåg antal år.

Aitomatiskt.. :tummenupp
 

VobbelFrasse

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Sumpholm
Hoj
Drz, Rödmyra-53
Du behöver inget nytt KK det är bara att köra med det gammla...
Om du ändå vill ha ett nytt med ny bild å allt så kontakta länsstyrelsen i det län där du är skriven.

/ Tobbe



NyMaN! skrev:
Tja!

Jag tog MC kort när jag var 18 och då fick man ju bara köra mellan klass i 2 eller 3 år och sen skulle man automatiskt få kort för tung MC.

Nu är jag 24 och fundrerar lite smått på att köpa en Mc igen och kom då på att det står fortfarande att jag bara har kk för mellanvikt. (Vilket är fel)

Vem ska jag ta kontakt me för att få ett nytt kk med rätt uppgifter.

Eller är jag helt ute & cyklar när det gäller klasserna??
Min körlärare sa iaf så till mej när jag tog körkortet......(att det sköts automatiskt efter ett antal år) Kommer ej ihåg antal år.
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Om du tog de när du var 18 får du automatiskt tungt kort vid 20 års ålder, dvs 2 år senare. Du behöver inte uppdatera kortet vad jag vet...om polisen kollar din ålder så räknar de bara från året som du tog kortet och framåt och då kommer de ju då se att du har haft kortet i ett par år så då är de bara o köra vidare :banana
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
Rolle85 skrev:
Om du tog de när du var 18 får du automatiskt tungt kort vid 20 års ålder, dvs 2 år senare. Du behöver inte uppdatera kortet vad jag vet...om polisen kollar din ålder så räknar de bara från året som du tog kortet och framåt och då kommer de ju då se att du har haft kortet i ett par år så då är de bara o köra vidare :banana

Lånar tråden lite :rolleyes: ... Hur blir det för mig som har/hade mellankort innan jag blev av med det i föra veckan... När man får tillbaka kortet står det nya datum på det då (alltså när man tog kortet)? Tog kortet när jag var 20 så jag måste vänte tills jag blir 22 om jag inte kör upp i vår (fyller 22 i vinter), hade tänkt göra det också...

Men som jag har förståt så får polisen själva kolla om man har mellan eller tungt kort genom att räkna på när man tog kortet vs ålder, så rent teoretiskt skulle jag ha tung kort när jag får tillbaka det, eller?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top