Körkortsfråga - Obegränsat A när man har haft A1?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en kompis som tog A1 när han var 16 och sen tog han A vid 18 års ålder. Han tror dock att han bara får köra begränsad tills han blir 20, dvs 25kw, medan jag påstår att han får köra obegränsad redan vid 18 eftersom att han tog A1 vid 16 års ålder.
Så var det på min tid iaf, hur är det numera?
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Så är det ej numera!

Han får köra a begränsad och sedan blir det A obegränsat när han har haft begränsat i 2 år.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, av reglerna på nätet så står det "A obegränsad eller begränsad vid 18 års ålder". Sedan står det "Obegränsad vid innehav av A i 2 år".
Hur fasen tolkar man detta då?
Men är det som du säger att de har tagit bort det så borde man hitta information om det också någonstans?
Han är förvisso 19 nu men det blir ju enklare att hitta hoj om man slipper leta efter begränsat eller strypa själv...

VV har inte öppet via telefon en lördag antar jag?
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag vore överlücklig om mitt begränsade A som jag kör upp för i Juni blir ett obegränsat på grund av att jag haft A1 i över två år :yoparty

Låter dock osannolikt... men vore tokfett :banana
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Om jag förstod det som stod rätt så får man automatiskt A (utan begränsning) om man kört A (med begränsning) i två år.

Så A1 kortet måste "uppgraderas" till ett A (med begränsning) genom att avlägga förarprov och skrivning. Sen köra begränsat i två år.

Rätta mig om jag tänkt helt galet :3freak

mm, då är det nog inte så.. eller räknas behörighet A i två år även på A1-kort?
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Om jag förstod det som stod rätt så får man automatiskt A (utan begränsning) om man kört A (med begränsning) i två år.

Så A1 kortet måste "uppgraderas" till ett A (med begränsning) genom att avlägga förarprov och skrivning. Sen köra begränsat i två år.

Rätta mig om jag tänkt helt galet :3freak

Helt rätt, TS tänker i fel banor, ett A1-kort är ett A1-kort (ett körkort för att köra lätt motorcykel) och ett A är ett A. Man kan ta A1-kort och ha det hur länge som helst utan att det övergår till något.
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Så A1 kortet måste "uppgraderas" till ett A (med begränsning) genom att avlägga förarprov och skrivning. Sen köra begränsat i två år.

skrivningen behöver man inte göra igen...
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Helt rätt, TS tänker i fel banor, ett A1-kort är ett A1-kort (ett körkort för att köra lätt motorcykel) och ett A är ett A. Man kan ta A1-kort och ha det hur länge som helst utan att det övergår till något.

Jo, det är klart... men frågan är ju om man får någon förmåner när man tar A begränsad om man haft A1 innan. Men, det har vi ju fått svar på nu så.

Men då verkar det bara vara skrivningen man slipper.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
A1 - Lätt motorcykel

är inte detsamma som

A(begr) eller A(obegr). Du får automatiskt A(obegr) om du har haft A(begr) i två år.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har det blivit lite galet, jag trodde inte att ett A1 övergick automatiskt till ett A efter två år.
Däremot trodde jag som sagt att man fick köra obegränsat direkt vid 18 års ålder om man hade A1 sedan tidigare, men uppenbarligen så är det inte så längre.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Nu har det blivit lite galet, jag trodde inte att ett A1 övergick automatiskt till ett A efter två år.
Däremot trodde jag som sagt att man fick köra obegränsat direkt vid 18 års ålder om man hade A1 sedan tidigare, men uppenbarligen så är det inte så längre.

När var det isåfall så? Inte för 10år sen iaf. Och reglerna med begränsad effekt har väl inte funnits mkt längre heller?
 

Squier

.......
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Yamaha R6 99, Derbi GPR 125cc och en Masai 125cc som behöver ny motor
skrivningen behöver man inte göra igen...

Jo om det är så att du tar A mer än 2 år efter du klarat skrivningen för A1 så du har 2 år på dig sendan du klarat skrivningen för A1 allt ta nästa kort för att slippa skrivningen helt enkelt...
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jo om det är så att du tar A mer än 2 år efter du klarat skrivningen för A1 så du har 2 år på dig sendan du klarat skrivningen för A1 allt ta nästa kort för att slippa skrivningen helt enkelt...

Va, är det sant???

Nu blev jag ju lite orolig, kan inte ligga många dagar ifrån den gränsen :näsblod
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kanske blandat ihop det lite med de nya direktiven?

Nya behörighetsregler för MC blir:
A1 - max 125 cm3, 11kW, 0,1 kW per kg motorcykelvikt
A2 - max 35 kW, 0,2 kW per kg motorcykelvikt
A - alla motorcyklar
Åldern för A1 är 16 år; för A2 18 år antingen med två års erfarenhet av A1 och körprov eller utbildning eller 18 år och direkt tillträde (kunskapsprov och körprov); för A 20 år med två års erfarenhet av A2 och körprov eller utbildning eller 24 år för direkt tillträde.


http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/News____557.aspx
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top