Körkortsfråga - Obegränsat A när man har haft A1?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jo, det är klart... men frågan är ju om man får någon förmåner när man tar A begränsad om man haft A1 innan. Men, det har vi ju fått svar på nu så.

Men då verkar det bara vara skrivningen man slipper.
Tja, du slipper skrivningen. Plus att du redan har en hel del vana att köra hoj i trafiken när du ska köra upp för A-begränsad. Och eftersom prövotiden räknas i två år framåt från den dag du tog A1 så slipper du ju en stor del av den.

När var det isåfall så? Inte för 10år sen iaf. Och reglerna med begränsad effekt har väl inte funnits mkt längre heller?
Nope. Men för ca 20 år sedan eller något sånt har jag för mig att det var så.

Jo om det är så att du tar A mer än 2 år efter du klarat skrivningen för A1 så du har 2 år på dig sendan du klarat skrivningen för A1 allt ta nästa kort för att slippa skrivningen helt enkelt...
Jag är inte alls lika säker som du på det där.
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Jo om det är så att du tar A mer än 2 år efter du klarat skrivningen för A1 så du har 2 år på dig sendan du klarat skrivningen för A1 allt ta nästa kort för att slippa skrivningen helt enkelt...

nää, så är det inte...

har man gjort teorin en gång så gäller den sen... jag körde upp för Abegränsad nästan 3 år efter jag tog A1.
 

Squier

.......
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Yamaha R6 99, Derbi GPR 125cc och en Masai 125cc som behöver ny motor
nää, så är det inte...

har man gjort teorin en gång så gäller den sen... jag körde upp för Abegränsad nästan 3 år efter jag tog A1.

Aja då ber jag om ursäkt kommer ihåg fel eller fattade det bara fel sedan jag läste boken såfall... i boken står det att

"Om du haft A1-behörighet eller A-behörighet "med begränsning" Kortare tid än 2 år och vill skaffa dig körkort för en tyngre motorcykel, behöver du endast avlägga ett nytt körprov"
 

HBSS

Guest
A1 har sina fördelar ändå. jag tog mitt A kort exakt 2 år efter A1 kortet. Alltså prövotiden gick ut samma dag som jag klarade uppkörningen för tung hoj. lyckan var total :D
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
A1 har sina fördelar ändå. jag tog mitt A kort exakt 2 år efter A1 kortet. Alltså prövotiden gick ut samma dag som jag klarade uppkörningen för tung hoj. lyckan var total :D



blir det inte en ny prövotid på ca 2 år eller nåt sånt för A-kortet i vilket fall?
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Nej, du har endast en prövotid på två år och den börjar när du tar ditt första körkort.


jävlaremej då förstår jag varför du var glad på hemfärden efter din andra uppkörnig:hihi

vad är det för skillnad på straffet vid fortkörning prövotid/ inte prövotid
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
När man har prövotid så ryker kortet har jag för mig, men min polare klarade sig undan med böter efter en fortkörning så jag är inte hundra på det.

jävlaremej då förstår jag varför du var glad på hemfärden efter din andra uppkörnig:hihi

vad är det för skillnad på straffet vid fortkörning prövotid/ inte prövotid
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
För tiotusende gången, det är ingen skillnad i bedömningarna prövotid/ingen prövotid. Men åker du på en indragning , får du tillbaka det sedan efter beslutad tid (max 12 mån, annars får du ta om även i detta fallet), hade du haft prövotid är du välkommen att skriva/köra upp igen efter spärrtiden gått ut

//J
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nåja, jag tror vi har lyckats reda ut att det var inte som jag trodde helt enkelt! Tack för era svar, han får helt enkelt vänta några månader till innan han köper riktig hoj...
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag lånar tråden lite.

Jag tänkte vara handledare till polaren, har haft A begränsad sedan 04. Det blir alltså 5 år med mc-kort i år.
Dock är har jag bara haft obegränsat sedan 06 och får då inte övningsköra med honom på ytterligare två år.

Han kör Husa 650 som är 10 kw på pappret, får han övningsköra med sin "begränsade" hoj med mig? Han är 22.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag lånar tråden lite.

Jag tänkte vara handledare till polaren, har haft A begränsad sedan 04. Det blir alltså 5 år med mc-kort i år.
Dock är har jag bara haft obegränsat sedan 06 och får då inte övningsköra med honom på ytterligare två år.

Han kör Husa 650 som är 10 kw på pappret, får han övningsköra med sin "begränsade" hoj med mig? Han är 22.
Det står i din profil att du är 23år gammal. Man måste vara minst 24 år för att kunna bli godkänd som handledare.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
När var det isåfall så? Inte för 10år sen iaf. Och reglerna med begränsad effekt har väl inte funnits mkt längre heller?

Har för mig att det var så innan 1990 eller 1991, då införde man 25kw-begränsning och gjorde om så man inte fick det tunga automatiskt när man hade lätt motorcykelkort. Så ca 18-19 år sedan var det så.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det löser sig om en månad.

Har du någon koll på resten?

Jag skulle säga ja, om du haft ditt körkort minst i 5 år utan att du blivit av med det skall det inte vara något problem :tummenupp Vad har Husabergen för tjänstevikt? ni får inte glömma att effektsförhållandet ej får överstiga 0,16kw/kg. Men jag antar i och med att den ligger på 10kw att det inte bör vara något problem.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag lånar tråden lite.

Jag tänkte vara handledare till polaren, har haft A begränsad sedan 04. Det blir alltså 5 år med mc-kort i år.
Dock är har jag bara haft obegränsat sedan 06 och får då inte övningsköra med honom på ytterligare två år.

Han kör Husa 650 som är 10 kw på pappret, får han övningsköra med sin "begränsade" hoj med mig? Han är 22.

Kör snubben avstrypt kan eventuellt bli bekymmersamt.

DU är ju totalansvarig som förare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det löser sig om en månad.

Har du någon koll på resten?

Oavsett om du har haft A begränsad eller obegränsad så räknas det in i dina 5 år, så där klarar du dig. Jag sökte själv som handledare förut nämligen och blev godkänd med 2 år begränsat inräknat i dessa 5 år.
Vad gäller begränsningen så är hans hoj inte godkänd på uppkörning för obegränsad men det är helt ok att övningsköra på den, mig veterligen får du övningsköra på alla klasser mindre än den du är godkänd för.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
jag har haft B-körkort sedan oktober, räknas prövotiden från de kortet in när jag blir klar med mitt A-begränsade (i juni troligen)?

hoppashopppas:D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
jag har haft B-körkort sedan oktober, räknas prövotiden från de kortet in när jag blir klar med mitt A-begränsade (i juni troligen)?

hoppashopppas:D

Ja, man får inte ny prövotid när man tar en ny behörighet. Din prövotid går med andra ord ut i oktober 2010 och inte juni 2011.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top