Körkortsfråga... vad händer om..?

Dance2trance

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
Rm 250 FMF, Fiddy 110cc
saken är att vi har haft en diskussion med en kompis som idagensläge har tagit hojkort... men inna han hade tagit kortet körde han omgkring i ca 2 veckor utan kort.. han hade dock B kort...

enligt honom så hade det bara blivit "olovlig körning" om han åkte dit uten A behörighet.. det köper jag.. men sen så att han påståg att inte hans B kort skulle vara i fara att bli av med?

men att åka dit för fortkörning och bli av med kortet.. då får du ju inte köra ett skit som har emd körkort o göra.. (vet av egen erfarenhet) dvs jag blev av med bilkortet o fick inte köra hoj då...

men hur ere? nån som vet? åka båge med bara B kost.. vad händer?

MVH

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Grov olovlig körning kan bestraffas med indragning av befintliga behörigheter, så din polare har fel.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Cheios skrev:
Klarar du inte av att ta A kort kör inte hojj ! :7peta
Har han sagt något om att han SKA köra utan kort?
Vad är det som är så svårt med att svara på den ställda frågan eller inte svara alls?
Dance2trance ställde en fråga och McB svarade. Kommentarer som dina är väl helt onödiga?

Coola Ola

Guest
McB skrev:
Grov olovlig körning kan bestraffas med indragning av befintliga behörigheter, så din polare har fel.

Är det inte så att det är värre, rent juridiskt, att köra med aktuell körkortsbehörighet indragen jämfört med om man inte hade haft behörigheten alls? Kan iofs ha läst för mycket moppefuckospam här på sh.

Dance2trance

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
Rm 250 FMF, Fiddy 110cc
kaZmur skrev:
Har han sagt något om att han SKA köra utan kort?
Vad är det som är så svårt med att svara på den ställda frågan eller inte svara alls?
Dance2trance ställde en fråga och McB svarade. Kommentarer som dina är väl helt onödiga?

Håller med dig..

jag tycker personligen också att pga det blir olovlig körning så kan man ju bli av med resten av behörigheten också... typ som att åka dit utan körkort överhuvudtaget.. så får man med störst sannorlikhet att bli av med lämplighetsintyget ett tag..

ville bara få det bekräftat om det nån som vet.. här på forumet..

Cheios: JAG har AB behörighet så det va inte det frågan gällde.. och det har aldrig nämts heller att inte min polare kan hantera en hoj.. saken va bara att han åkte med hojen innna han körde upp för A behörighet.. men tack för ditt inlägg..

någon annan som vet?

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dance2trance skrev:
någon annan som vet?

Mvh

Det har varit uppe ett par trådar om samma sak, men det verkar inte vara populärt att svara ärligt på den, eftersom det tydligen skulle leda till att fler fuckon utan körkort skulle köpa hoj och köra utan.

Någon här på forumet körde hoj utan A kort, blev stoppad och fick behålla sin B-behörighet, trots att det fortfarande var prövotid på den.

Några andra har svarat och talat om att dom har fått böter, beloppet skiljer sig mellan berättelserna men mellan 8-1400 har jag läst, men behållit B.

Någon enstaka har svarat att B behörigheten rök i flera månader, men inte förtydligat om det var i samband med andra överträdelser (oregad cross, 70 för fort, eller i laglig hastighet med i övrigt OK hoj)

Enklast vore ju att någon ringde polisen/vägverket/länsstyrelsen/jourhavande präst och frågade, skrev svaret här och så slapp fler personer fråga samma sak!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
en som jag känner blev tagen utan a-kort, 600kr böter det var allt, fick behålla b-kortet och lämpen. :7peta

Dance2trance

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
Rm 250 FMF, Fiddy 110cc
GuW skrev:
Enklast vore ju att någon ringde polisen/vägverket/länsstyrelsen/jourhavande präst och frågade, skrev svaret här och så slapp fler personer fråga samma sak!

hahaha..jourhavande präst..hahahaha :yoparty

verkar lite "olika" det där.. kan ju som sagt variera mellan personer samt tillfällen..

men sopm sagt.. skulle vara kul o veta exakt.. ska se om jag kan ringa några samtal nån dag här framöver.. lovar skriva vad dem sa.. men om någon anna hinenr före.. så skriv gärna.. :tummenupp

Mvh

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Coola Ola skrev:
Är det inte så att det är värre, rent juridiskt, att köra med aktuell körkortsbehörighet indragen jämfört med om man inte hade haft behörigheten alls? Kan iofs ha läst för mycket moppefuckospam här på sh.

Jo det stämmer upp till 1 år fängelse om jag inte missminer mig.

Man har väl redan bevisat sig olämplig för behörigheten och om man kör då så smaskar dom till en ordentligt skulle jag tro.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept