Körkortskostnad & tid att ta det?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
christian84 skrev:
2538968 jag tog en inensivkurs o körde måndag till fredag 7 till 14 eller 16 kommer inte ihåg och körde upp på tisdagen där på kostade ca 9000
Gjorde samma lika, hos Roberto??
Var bra skit hur som helst, massa körning och snabb uppkörning! :tummenupp

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Bestämd som fan!

Tack för tips & svar!
Till våren ska jag ha kortet & till senast till sommaren ska jag ha hoj så är det bara!
Jobbar & sparar som en gris, var faktiskt på banken & satte in en slant på det särskilda sparkontot idag:) (känner mig duktig) haha.. Har redan kollat ut vilket skinställ, hjälm, handskar & stövlar som jag ska tjacka, så det är bara slita järnet & spara tills jag har fixat allt.:yoparty

Ses garanterat på vägarna i vår/sommar! :)

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
räkna 10´ så lär du ha marginal

evalinda

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Suzuki SV 650 N
Tog mitt i somras och allt som allt gick det på ca 9000 med uppkörning. Lycka till. Var supernervös på uppkörningen så det var tur att jag klarade det på första uppkörningen. Hade nog slutat som nervrak annars.

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Tips:

Lägg undan ca 10000:- om du skall gå på körskola. (Om du inte kört förut kan det dra iväg pengamässigt, vilket det gjorde lite för mig.)

Om du bor i en liten stad (som ja) så kan det vara tajt med körtider på skolan, sätt upp dig i kö i god tid. Ett år i förväg är inte att överdriva.

Alla är olika, vissa har lätt för att lära, vissa för dåliga lärare med mera..

EDIT: Tog kortet på uppkörningen som var en dag efter midsommarhelgen... Om du kan påverka dag, ta inte så tätt inpå

Last edited:

henrik_st

Ny medlem
Gick med
31 May 2006
Hoj
Ducati monster 1000
Tjejen jobbar på körskola, elever har tagit körkort där för mellan 5 och 40 tusen... men som många har tipsat om så ligger snittet på 10000 pix.

tog själv i sommras, lycka till!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
henrik_st skrev:
2623765 Tjejen jobbar på körskola, elever har tagit körkort där för mellan 5 och 40 tusen... men som många har tipsat om så ligger snittet på 10000 pix.

när ja körde upp så var det jag och 3 tjejer, bara jag som klara uppkörningen på första försöket, 2 kugga på andra försöket å den 3e kugga för 6e gången...

å de påstår att de var pga nervositet, jag var oxå nervös självklart men man måste tänka på att man kan och skall göra rätt så går allt bra...

sen att snitt priset är ca 10K här på SH beror nog ofta på att vi är så pass intresserade så vi ger fan på att ha det på kortast möjliga tid tror jag.. tror även att de är lättare om man har intresset (brinnande) som vi här... många andra tar A kortet för att ha och att de är kul å köra... tror vi har annan inställning till det hela...

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
RobVance skrev:
2608574 Har redan kollat ut vilket skinställ, hjälm, handskar & stövlar som jag ska tjacka, så det är bara slita järnet & spara tills jag har fixat allt.:yoparty

Här kommer lite reflektioner från mig som tog körkortet i år.

Köp utrustningen nu när de höstrear utgående modeller och sådant.
Det finns en hel del slantar att spara på det. Halva priset betyder att man har råd att köpa dubbelt så bra utrustning. :)

Spana in de utländska webshopparna också när du ändå håller på. De har oftast bättre priser i normala fall och när de har utförsäljningar kan det bli riktigt billigt. :tummenupp
(fc-moto.de, louis.de, mlol.de)

Se också till att ordna körkortstillstånd med syntest och sådant så fort som möjligt. Sedan är det nämligen bara att skriva teorin och vänta på sommaren.
Vill du ha körkortet tidigt så är det inte helt fel att skriva in dig på en körskola tidigt heller.

Jag anmälde mig i januari och då hade trafikskolan redan en kölista på i vilken ordning man skulle få boka in körlektioner. De andra som var på körskolan vid det tillfället tittade lite konstigt på mig när jag ville skriva in mig för mc-lektioner när det var -20*C utomhus. :D
Men så går det när man ger sig själv nyårslöftet att ta mc-kort.

Nu blev det till slut en annan körskola men jag fick ändå uppkörning i mitten av maj och var uppkörningsinspektörens fjärde uppkörare på mc den säsongen (2006). :yoparty

Sist men inte minst köp inte en motorcykel som måste besiktigas innan du får börja köra med den. På våren kan det vara jobbigt att få tag i besiktningstider. :huvet

Lycka till och välkommen in i sporthojsgemenskapen. :tummenupp

Edit: Jag svarade inte på dina frågor egentligen.
Det tog tre veckor ifrån att jag övningskörde första gången och till uppkörningen. Sju körlektioner a 70 eller 80 minuter blev det.
Totalkostnaden för körkortet hamnade någonstans runt 8500Kr.

Last edited:

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Sådär då är jag igång! :)

Har gjort syntestet & skickat in ansökningen om körkortstillståndet för A-kortet idag & så fort jag får det godkänt har jag tänkt att boka tid för teorin, lär väll boka så det blir i januari nån gång.. Frågan jag har nu är kanske dum men jag ställer den iaf, vad är det som skiljer MC-teorin jämfört med bil-teoriprovet?
Jag har ju B-kortet och även om jag kan trafik & bilteorin tillräckligt för att köra i trafiken vill jag ändå plugga på ordentligt så jag slipper riskera ett omprov.. Behöver jag nån annan bok än den vanliga Körkortsboken för att fixa A-teoriprovet? :va

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
RobVance skrev:
2659226 Har gjort syntestet & skickat in ansökningen om körkortstillståndet för A-kortet idag & så fort jag får det godkänt har jag tänkt att boka tid för teorin, lär väll boka så det blir i januari nån gång.. Frågan jag har nu är kanske dum men jag ställer den iaf, vad är det som skiljer MC-teorin jämfört med bil-teoriprovet?
Jag har ju B-kortet och även om jag kan trafik & bilteorin tillräckligt för att köra i trafiken vill jag ändå plugga på ordentligt så jag slipper riskera ett omprov.. Behöver jag nån annan bok än den vanliga Körkortsboken för att fixa A-teoriprovet? :va

Finns en speciell MC-teoribok.. men den sög enligt mig.. ja va dum nog att bara läsa den o de visa sig att provet i stort sett bara bestod av vägmärken o sånt grejs som står i b-körkortsboken.. som tur va kunde man ju de ändå men :D..

Surfa runt lite på nätet o läs om begränsningar i kW o sånt tjoffs o läs b-teorin så e de lugnt...

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Jag tog mitt så billigt det bara gick.

Syntest 200:-
Teori på vägverket 180:-
Uppkörning på vägverket 1000 eller 1200:-
Körkortstillverkning ca 60:-

Ca 1500-1700:- kostar det lätt.

Klarade allt på första försöket, underlättar ganska mycket om tex farsan,morsan också har mc-körkort vilket mina föräldrar har.

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
Se till att klara teorin nu innan säsongen drar igång så åker du på intensivkurs å klara det på någon vecka:yoparty
Om du redan har ett giltigt körkortstillstånd för bil behöver du inte skaffa nytt.
Trordu ska räkna me ca 10 000 om du inte kört ngt innan. Ang teorin så är 20% mc relaterade frågor och resten vanliga bilfrågor...
Kan lova dig att du inte kommer ångra dig,dagenjag fick mitt kort å hoj är d bästa dagarna i mitt liv:) Lycka tilll!

Last edited:

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
RobVance skrev:
2659226 Behöver jag nån annan bok än den vanliga Körkortsboken för att fixa A-teoriprovet? :va

Det kommer att komma några frågor som är motorcykelspecifika. Hur bred får en motorcykel vara? Hur mycket last får man ha? osv...

MC-boken har jag för mig kostar runt 200 Kr så det är en piss i havet jämfört med vad ditt motorcykelintresse kommer kosta i framtiden. :näsblod

Se också till att ladda hem de övningsteoriprov som finns utlagda på nätet och öva på dem. De finns länkade någonstans i tråden Körkort 2006. :D

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Ett mindre inspirerande exempel är väl min konbaneliknande väg till bågelicens.
Två missade uppkörningar (garagevändning, någon? Men jag fick i fotpinnen under trafikprovet!), knappt ens någon moppeerfarenhet och jag är för det mesta mer lagd åt det teoretiska hållet.
Tja, nitton lock smiskade skiten upp på, det sved ordentligt men känslan av egen båge gjorde ju att man glömde det ganska snabbt.
Men jag hade tur att det ramlade in mer pengar så jag kunde fortsätta försöka, annars hade jag fått avbryta på upploppet.
Så är du lika kass som jag var, ha lite marginal.

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
r6 2004
RobVance skrev:
2538849 Tjenare, helt färsk är jag & jag har naturligtvis några frågor! ;)

Så här ligger det till härom veckan slog det mig att jag vill ha MC-körkort & hoj! (hojen är ju det man egentligen vill ha, men kortet kan ju vara bra att ha ;)

Hur som helst.
Jag är 21 bast, har B-körkort sen lite mer än 2 år tillbaks så jag undrar hur mycket ett MC-kort kan gå lös på om jag bara har möjlighet att köra via en trafikskola & om det är nån som vet hur lång tid det tar för en normalbegåvad (hur många lektioner)?

Behöver man körkortstilstånd om man redan har B-körkort?

Mvh/Rob
Mitt körkort gick på ca 10000:- och då hade jag aldrig suttit på en hoj tidigare eller överhuvudtaget suttit på nåt tvåhjuligt med växel. teorin var ganska lätt eftersom jag hade b kort ,pluggade fyra dagar på skolans dator och tog 8 dubbellektioner sen var man i paradiset :tummenupp

Lycka till!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
RobVance skrev:

Så här ligger det till härom veckan slog det mig att jag vill ha MC-körkort & hoj! (hojen är ju det man egentligen vill ha, men kortet kan ju vara bra att ha ;)

Hur som helst.
Jag är 21 bast, har B-körkort sen lite mer än 2 år tillbaks så jag undrar hur mycket ett MC-kort kan gå lös på om jag bara har möjlighet att köra via en trafikskola & om det är nån som vet hur lång tid det tar för en normalbegåvad (hur många lektioner)?

Mvh/Rob

jag tog lappen på en månad. 12000 kostade mitt.

*TIPS* Söker du på forumet så kommer du att hitta 100 000tals sånna här trådar om vad det kostar o inte kostar.

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
R1-04
5000kr gav jag för mitt och då hade jag aldrig kört hoj förut, 5 dubbellektioner, varav hälften av lektionerna ägnades åt manöverproven...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
RobVance skrev:

Hur som helst.

Mvh/Rob

Hur full blir A genemot B på en 70-is..? Skämt åsido!

Körkortstillstånd behövs för den behörighet du söker för.
Lektionsantal beror lite på hur du klarar de olika momenten, och hur "utsugiga" trafikskolan är. Men annars får man sätta stopp, själv.

Jag körde 5 dubbellektioner. Och hade ingen möjlighet till privat körning, okynneskörde dock..sen om jag är normalbegåvad, tviste de lärde:rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept