Körkortstillstånd?

werre

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
Fiddy EU
Är nästan helt grön inom mc, skickade in för körkort tillstånd 24e Mars har inte fått det ännu,
nån som vet hur många veckor det kan ta innan man får det? Har redan bokat in kör lektioner
mitten av Juni och början av Juli, samt ska idag kika på en Kawasaki Z900 2020, har en godvän
som ska vara min handledare med.

//Richard

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Min son gjorde det online som jag förstod det och efter att syntesten blev inskickad av optikern tog det bara någon dag. Har du gjort syntest? Så för honom var det bara tiden mellan fyllt i online till utförd syntest. Några dagar alltså. Han gjorde det i April i år.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är nästan helt grön inom mc, skickade in för körkort tillstånd 24e Mars har inte fått det ännu,
nån som vet hur många veckor det kan ta innan man får det? Har redan bokat in kör lektioner
mitten av Juni och början av Juli, samt ska idag kika på en Kawasaki Z900 2020, har en godvän
som ska vara min handledare med.

//Richard

Enligt Transportstyrelsens hemsida ska det vara klart på 2-4 veckor, med vissa förbehåll beroende på omständigheter. Om du inte har några speciella omständigheter som kan vara anledningen till att handläggningen tar längre tid så hade jag nog hört av mig till Transportstyrelsen och frågat.

1683704047037.png

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/ta-korkort/

werre

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
Fiddy EU
Har både tagit kontakt med dom via mail och över telefon får ingenting veta,
har aldrig blivit av med mina körkort, har inga sjukdomar eller liknade,
ingen dålig syn. Jäkligt märkligt detta bara.

werre

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
Fiddy EU
Min son gjorde det online som jag förstod det och efter att syntesten blev inskickad av optikern tog det bara någon dag. Har du gjort syntest? Så för honom var det bara tiden mellan fyllt i online till utförd syntest. Några dagar alltså. Han gjorde det i April i år.
Japp gjorde allt den 24e Mars var nere på synsam och dom skickade det direkt till Transportstyrelsen. inne på mina sidor så står det att dom har mottagit det.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Japp gjorde allt den 24e Mars var nere på synsam och dom skickade det direkt till Transportstyrelsen. inne på mina sidor så står det att dom har mottagit det.
Eftersom det gick så pass snabbt för min son antog jag att det är mer eller mindre automatiserat om inget hittas i registren att man fastnat hos polisen.

Då återstår utmattningstekniken, ring varje morgon och fråga.

werre

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
Fiddy EU
Eftersom det gick så pass snabbt för min son antog jag att det är mer eller mindre automatiserat om inget hittas i registren att man fastnat hos polisen.

Då återstår utmattningstekniken, ring varje morgon och fråga.
Kanske bara ren tur för din grabb :) Och mindre otur för mig bara ;) Skickade mail idag igen så jag kommer göra det varje dag tills jag får ett vettigt svar.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag har för mig att det tog mindre än en vecka från det att de mottagit ansökan tills dess att jag fick den beviljad. Detta var iofs i oktober -21 så gissningsvis har de lite längre handläggningstider så här i början av säsongen.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Son nummer 1 Skitsnabbt (2021). Son nummer 2 (2022) Skitsegt.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
En handläggare ringde mig precis från Transportstyrelsen ;) Nu är ärendet på gång, tur man skickar en massa mail till dom, det verkar löna sig :)
Härligt, ibland måste man påminna vissa om att de ska göra sitt jobb. (Ibland måste jag påminna mig själv om detsamma.)

Måste säga att det ändå är rätt hedersamt att du varit medlem på forumet i 14 år, men ändå påstår dig vara "helt grön inom MC".
Annars brukar det vara tvärtom; att folk är helt nyreggade och tror att de vet precis allt.

werre

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
Fiddy EU
Härligt, ibland måste man påminna vissa om att de ska göra sitt jobb. (Ibland måste jag påminna mig själv om detsamma.)

Måste säga att det ändå är rätt hedersamt att du varit medlem på forumet i 14 år, men ändå påstår dig vara "helt grön inom MC".
Annars brukar det vara tvärtom; att folk är helt nyreggade och tror att de vet precis allt.

Eller hur, jag höll på mycket med Yamaha Raptor förut därav jag är medlem, men det är nu när man har blivit lite äldre (39år) att man har förstått att man måste ta mc kort haha :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin