Körlektioner 3-5 st, Vad är bäst att ta på?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Vad ska ja säga till läraen att jag vill ha för slags lektioner? Allaround eller vad? För jag har kört bil ett tag och det av kan jag köra på vägarna. Har klarat teorin så skyltar osv går bra :p Och jag har ganska bra balans pga crossförare..

Hmm kan man säga till läraraen att jag vill ex ha kurvteknik osv?

Vad är bäst att ta lektioner inom?
Grusväg?
Landsvägskörning?

Va ska ja säga till honom att ja vill ha på mina 5 lekioner?

Speedie

Kör ni först så väntar jag vid mållinjen
Gick med
16 Feb 2005
Hoj
Yamaha warrior 1700 -04, KTM 450 -05
åk till skolan och be att få ta en lektion sen behöver du nog inte oroa dej för vad läraren säger att du behöver öva mer på...
Tro mej jag vet... :)
Trodde jag va duktig på att köra hoj när jag började på skola efter att ha övningskört en del hemma man farsgubben men ack så fel man kan ha.
Men det k´löste sig till slut och nu har man ju kortet... :yoparty

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Konbanan och garagevändningen var ett par kluriga bitar vill jag minnas. Vet inte hur det är idag dock, iom att det gjorts ändringar just där.

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Lugn skrev:
Konbanan och garagevändningen var ett par kluriga bitar vill jag minnas. Vet inte hur det är idag dock, iom att det gjorts ändringar just där.

Garagevändningen finns inte ens kvar i sin ursprungliga form... tror jag.. Det är nått annat nu :confused:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Han måste ju se att du klara alla delar innan han släpper dig till uppkörning väl? Typ att du klarar köra inne i tätbebyggt område, landsväg, grusväg osv.

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
.. om du ska köra upp som privatist så skulle jag råda dig att köra undanmanövers, bromstest samt kryyyyypkörningen :)
Efter dessa är det ju ut i trafiken som gäller, o där har du kanske mer erfarenhet från B-kortet.

på min skola finns det ett s.k startpaket, två dubbel lektion a 2tim10min för en ganska billig peng som är till just för prova, se vad man ligger osv.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Om du tror att du är så bra och har det lätt så ber du din lärare om att göra
en uppkörningsrunda en "testlektion" och sen får du reda på vad du hade kuggat
på om det hade varit en riktig uppkörning.

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
MBGIRL skrev:
Om du tror att du är så bra och har det lätt så ber du din lärare om att göra
en uppkörningsrunda en "testlektion" och sen får du reda på vad du hade kuggat
på om det hade varit en riktig uppkörning.

Håller med, låt körskolan testa vad du behöver öva på mer genom en "miniuppkörning". Dom ser direkt vad du är bra/dålig på.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Pr0bz skrev:
Vad ska ja säga till läraen att jag vill ha för slags lektioner? Allaround eller vad? För jag har kört bil ett tag och det av kan jag köra på vägarna. Har klarat teorin så skyltar osv går bra :p Och jag har ganska bra balans pga crossförare..

Hmm kan man säga till läraraen att jag vill ex ha kurvteknik osv?

Vad är bäst att ta lektioner inom?
Grusväg?
Landsvägskörning?

Va ska ja säga till honom att ja vill ha på mina 5 lekioner?

Öva krypkörning, för det verkar vägverket älska att kugga folk för, var med en kompis i måndags, 2 st blev kuggade för att de kypkörde för fort(enligt trafikinspektören)trots att det inte någonstans står vilken fart som skall krypköras i, då skall de ha en maxhastighet i reglerna för nu är det ju relativt(alltså vad inspektören/inspektörerna anser från fall till fall)

Är du privatist, men kanske du tycker att ett par timmar på trafikskola är ok? Räkna lugnt med att bli kuggad som privatist också(de kommer nog anse dig som en sådan, var så lugn)...Vägverkets inspektör och Trafikskoleläraren har en "öppen dialog" och inspektören vet nog via information om du är "färdig" enligt trafikskoleläraren..Privatister har svårare att klara sig, har ju vägverket redan förklarat på sin hemsida, sen spelar det ingen roll att många är bättre på att köra, än de som kommer med 20-tal lektioner från trafikskolan..Det är ryggdunkningar, samt att de "hjälper" varandra att se till att de har jobb!

Vet flera privatister som blivit kuggade för krypkörning, att man suttit(fel)på hojen etc.

Spelar ingen roll hur bra du kör i trafiken, du måste klara av båda krypdelarna och båda högfartsdelarna utantill först

Bister verklighet, idag, varför granskar ingen oberoende part vägverket

Men men, lycka till i alla fall!!

Last edited:

IronMike

Guest
Trodde jag va duktig när jag klara lappen .. man börjar lära sig hårda livet efter lappen e avklarad - då farterna bl a ökar. Känns som att väldigt få grejjer från körskolan - används i normala körningen.

Tänkte bl a på knäpuckar, och t ex köra så fort ut på påfarter så att blinkers inte behövs, så man åker ifrån bakomvarande med råge :hihi
--
Om du nu kan bestämma själv vad du vill öva på .. öva landsvägskörning å stadstrafik, villaområden et, 30 vägar och grusvägar behöver inte så mkt träning :rolleyes:

Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
SM-KRiPPA7 skrev:
eller så skippar man lektioner, blir mycket billigare så :tummenupp

Har ingen att övningsköra för så ja kan inte köra med mcn i trafiken privat :( Måste ta några lektioner så jag blir "van"..

En fråga bara, jag ska köra med min mc för de hade ingen att låna ut. Hur ska ja få ner den dit? Känner ingen med mckort som alltid kan ställa upp på att köra ner den så de blir väl lite svårt. Ta släpkärran ner dagen innan blir ju med jobbigt efter ett tag. Kan man inte be att trafikskoleläraren kör upp till mig så man kan börja övningsköra där ifrån?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0