Lucus
Guest
Själv hade jag försökt att ta hojkort under två säsonger och varje gång köpte jag ut ett paket körlektioner, (jag har för mig att ett pack innehöll 10 körlektioner). Teorin gick hur bra som helst, men körningen på bana var ingen hitt. Krypkörningen gick någorlunda skapligt, men vid manöverbanan blev jag så himla nervös att armarna förvandlades till spagetti och pulsen ökade till minst 150. Genom att spänna musklerna i nacken blev situationen inte bättre, syretillförseln till hjärnan blev mindre, dock med högre tryck.
Fösta försöket på banan tyckte examinatorn att det gick för sakta så jag skulle åka snabbare. Jag tog i vid slutet för att kompensera för att det kanske hade gått för sakta längst med konerna (det var sista försöket och nu var det allt eller inget). Men drog på alldeles för mycket så att jag inte kunde göra undan manövern innan konerna på slutet. Jag låste både fram och bakhjul men släppte på framhjulet och körde in i en av konerna så att den åkte in under hjulet och hamnade delvis under framfälgen. Examinatorn blev så förbannad att han slängde sina handskar i marken följt av ”nu åker du hem!”.
Tredje året tyckte jag att det var för mycket, skulle jag kugga tredje gången så skulle jag skita i allt vad hoj hette . Så jag åkte utomlands för att ta mitt A-kort och nu har jag haft det i snart ett år . Hade en Firblade 954 som min första hoj och körde ca.2000km och det gick hur bra som helst. Jag kan tänka mig att för många som inte klarar uppkörningen kan det vara nerverna som sätter käppar i hjulet.
En annan sak som jag måste nämna är att när det regnade så hade jag bättre tider på manöver banan än vad som krävdes för att bli godkänd då det var torrt. Tydligen har regn en stress dämpande och uppiggande effekt, jäkla konstig man är.
Fösta försöket på banan tyckte examinatorn att det gick för sakta så jag skulle åka snabbare. Jag tog i vid slutet för att kompensera för att det kanske hade gått för sakta längst med konerna (det var sista försöket och nu var det allt eller inget). Men drog på alldeles för mycket så att jag inte kunde göra undan manövern innan konerna på slutet. Jag låste både fram och bakhjul men släppte på framhjulet och körde in i en av konerna så att den åkte in under hjulet och hamnade delvis under framfälgen. Examinatorn blev så förbannad att han slängde sina handskar i marken följt av ”nu åker du hem!”.
Tredje året tyckte jag att det var för mycket, skulle jag kugga tredje gången så skulle jag skita i allt vad hoj hette . Så jag åkte utomlands för att ta mitt A-kort och nu har jag haft det i snart ett år . Hade en Firblade 954 som min första hoj och körde ca.2000km och det gick hur bra som helst. Jag kan tänka mig att för många som inte klarar uppkörningen kan det vara nerverna som sätter käppar i hjulet.
En annan sak som jag måste nämna är att när det regnade så hade jag bättre tider på manöver banan än vad som krävdes för att bli godkänd då det var torrt. Tydligen har regn en stress dämpande och uppiggande effekt, jäkla konstig man är.
Last edited: