Körlektioner till max

Lucus

Guest
Själv hade jag försökt att ta hojkort under två säsonger och varje gång köpte jag ut ett paket körlektioner, (jag har för mig att ett pack innehöll 10 körlektioner). Teorin gick hur bra som helst, men körningen på bana var ingen hitt. Krypkörningen gick någorlunda skapligt, men vid manöverbanan blev jag så himla nervös att armarna förvandlades till spagetti och pulsen ökade till minst 150. Genom att spänna musklerna i nacken blev situationen inte bättre, syretillförseln till hjärnan blev mindre, dock med högre tryck. :3freak

Fösta försöket på banan tyckte examinatorn att det gick för sakta så jag skulle åka snabbare. Jag tog i vid slutet för att kompensera för att det kanske hade gått för sakta längst med konerna (det var sista försöket och nu var det allt eller inget). Men drog på alldeles för mycket så att jag inte kunde göra undan manövern innan konerna på slutet. Jag låste både fram och bakhjul men släppte på framhjulet och körde in i en av konerna så att den åkte in under hjulet och hamnade delvis under framfälgen. Examinatorn blev så förbannad att han slängde sina handskar i marken följt av ”nu åker du hem!”.

Tredje året tyckte jag att det var för mycket, skulle jag kugga tredje gången så skulle jag skita i allt vad hoj hette :arsele . Så jag åkte utomlands för att ta mitt A-kort och nu har jag haft det i snart ett år :banana . Hade en Firblade 954 som min första hoj och körde ca.2000km och det gick hur bra som helst. Jag kan tänka mig att för många som inte klarar uppkörningen kan det vara nerverna som sätter käppar i hjulet.

En annan sak som jag måste nämna är att när det regnade så hade jag bättre tider på manöver banan än vad som krävdes för att bli godkänd då det var torrt. Tydligen har regn en stress dämpande och uppiggande effekt, jäkla konstig man är.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lukas skrev:
2207385...Examinatorn blev så förbannad att han slängde sina handskar i marken följt av ”nu åker du hem!”.

...Tredje året tyckte jag att det var för mycket, skulle jag kugga tredje gången så skulle jag skita i allt vad hoj hette :arsele . Så jag åkte utomlands för att ta mitt A-kort och nu har jag haft det i snart ett år...jäkla konstig man är.

Intressant det där... Vilket land tog du det i?
 

Lucus

Guest
Lugn skrev:
2207432 Intressant det där... Vilket land tog du det i?

Jag har skrivit om det tidigare men har ingen aning hur man sätter upp en länk, sätter in hela texten istället.

Jag tog kortet förra sommaren i Polen under tiden som jag bodde hos mina släktingar, det tog ca 3-4 veckor och allt var på polska. Har ingen aning ifall man kan genomföra teori o uppkörning på engelska där. Om det skulle vara möjligt skulle man som svensk medborgare kunna åka till Polen på semester och samtidigt ta kortet för en billig slant. Det ingår lite byråkrati, speciellt när man inte vet var man ska vända sig (fylla i blanketter o besöka myndigheter). Man måste t.ex. vara tillfälligt registrerad som bosatt där eller som studerande. Om man är tillfälligt bosatt måste du bevisa att du antingen har en del flis eller att någon tar hand om dig.

Jag blev förvånad hur pass modern utbildningen var , trodde att teorin skulle skrivas på papper men det var en toppmodern datasal, samma som här i Sverige. Allt var snyggt nylagd asfalt snygga lokaler, kanske EU finansierat? Däremot var examinatorn en riktig hårding, tydligen var det chefen för uppkörningen i länet.

Uppkörningen bestod av körning mellan sex koner (kommer inte riktigt ihåg om det var sex), med handutsträckning, titt över axel efter varje kon och vändning ca åtta gånger. På uppkörningen fick man inte använda blinkers eller backspeglar utan man var tvungen att titta över axeln och signalera med handen. Detta är en anpassning till att man ska klara av en gammal motorcykel utan backspeglar och blinkers.
Sedan är det åtta åttor mellan två koner, start uppför en backe och ut på gata.
Man kör en i förväg bestämd sträcka med lärare i bil bakom med intercom.

Själv har jag försökt att köra upp här i Sverige tidigare och kuggat, det blev ganska dyrt.

Det som var annorlunda:
Man får inte använda blinkers eller backspeglar, signalera med händerna
Ute i trafik skulle man hålla sig till höger hela tiden (fanns inga motorvägar i närheten)
Uppkörningen utfördes på en Yamaha Virago obs! en glidare (jobbigt att krypköra med en kall V2:a)
Ingen effektiv inbromsning från 50, 70 eller 90
Ingen garagesväng (men nu finns den häller inte här)
Uppkörning, teori och körlektoner gick på 1500kr jämfört med 15000kr och uppåt här i Sverige.


Har man möjligheten att ta kortet i annat EU land som är billigare rekommenderar jag det starkt .
Mycket som är annorlunda i andra länder inte sant.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lukas skrev:
2207457 Jag har skrivit om det tidigare men har ingen aning hur man sätter upp en länk, sätter in hela texten istället.

Jag tog kortet förra sommaren i Polen under tiden som jag bodde hos mina släktingar, det tog ca 3-4 veckor och allt var på polska. Har ingen aning ifall man kan genomföra teori o uppkörning på engelska där. Om det skulle vara möjligt skulle man som svensk medborgare kunna åka till Polen på semester och samtidigt ta kortet för en billig slant. Det ingår lite byråkrati, speciellt när man inte vet var man ska vända sig (fylla i blanketter o besöka myndigheter). Man måste t.ex. vara tillfälligt registrerad som bosatt där eller som studerande. Om man är tillfälligt bosatt måste du bevisa att du antingen har en del flis eller att någon tar hand om dig.

Jag blev förvånad hur pass modern utbildningen var , trodde att teorin skulle skrivas på papper men det var en toppmodern datasal, samma som här i Sverige. Allt var snyggt nylagd asfalt snygga lokaler, kanske EU finansierat? Däremot var examinatorn en riktig hårding, tydligen var det chefen för uppkörningen i länet.

Uppkörningen bestod av körning mellan sex koner (kommer inte riktigt ihåg om det var sex), med handutsträckning, titt över axel efter varje kon och vändning ca åtta gånger. På uppkörningen fick man inte använda blinkers eller backspeglar utan man var tvungen att titta över axeln och signalera med handen. Detta är en anpassning till att man ska klara av en gammal motorcykel utan backspeglar och blinkers.
Sedan är det åtta åttor mellan två koner, start uppför en backe och ut på gata.
Man kör en i förväg bestämd sträcka med lärare i bil bakom med intercom.

Själv har jag försökt att köra upp här i Sverige tidigare och kuggat, det blev ganska dyrt.

Det som var annorlunda:
Man får inte använda blinkers eller backspeglar, signalera med händerna
Ute i trafik skulle man hålla sig till höger hela tiden (fanns inga motorvägar i närheten)
Uppkörningen utfördes på en Yamaha Virago obs! en glidare (jobbigt att krypköra med en kall V2:a)
Ingen effektiv inbromsning från 50, 70 eller 90
Ingen garagesväng (men nu finns den häller inte här)
Uppkörning, teori och körlektoner gick på 1500kr jämfört med 15000kr och uppåt här i Sverige.


Har man möjligheten att ta kortet i annat EU land som är billigare rekommenderar jag det starkt .
Mycket som är annorlunda i andra länder inte sant.

Låter mer seriöst än här i USA tom. Jag körde bara lite på parkeringen för att bli godkänd... :3freak
 

Lucus

Guest
Lugn skrev:
2207765 Låter mer seriöst än här i USA tom. Jag körde bara lite på parkeringen för att bli godkänd... :3freak

EU anpassning, till och med vägarna börjar bli bättre, men fortfarande finns det många ställen där man hade önskat sig en offroad hoj än en plast raket.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top