Körprovsbanor (Norrort) öppna för privatister

Josse

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Kawasaki
Hej,
är det någon som kan infa om ställen med körprovsbanor som är öppna för privatister. Skulle behöva hitta nåt ställe i norrort dit man kan åka på kvällarna och övningsköra i lugn och ro.

Vilka moment är det som ingår?
Vissa säger att "garagesvängen" blivit "snällare" men vad innebär det?
Serpentinbanan var förut på tid. Är den fortfarande det och i så fall vilken tid är det som gäller? Hur långt är det mellan konerna?

Har varit inne och kollat på Länsstyrelsens sidor men är osäker på hur ritningarna skall tolkas.

Hoppas det är någon där ute som kan hjälpa mig med mer utförlig info.:)

/J

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Finns ingen garagevändning längre utan den har ersatts av en lågfartsdel och ingen av konbanorna tas på tid :tummenupp

puuh_racing

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
BMW R1150 GS Adv. -02
Hej,
är det någon som kan infa om ställen med körprovsbanor som är öppna för privatister. Skulle behöva hitta nåt ställe i norrort dit man kan åka på kvällarna och övningsköra i lugn och ro.

Vilka moment är det som ingår?
Vissa säger att "garagesvängen" blivit "snällare" men vad innebär det?
Serpentinbanan var förut på tid. Är den fortfarande det och i så fall vilken tid är det som gäller? Hur långt är det mellan konerna?

Har varit inne och kollat på Länsstyrelsens sidor men är osäker på hur ritningarna skall tolkas.

Hoppas det är någon där ute som kan hjälpa mig med mer utförlig info.:)

/J

På stora parkeringen utanför K1 Kungsängen brukar banorna finnas uppställda.

Det är två olika krypkörningsbanor samt två olika högfartsbanor. Ingen tidsbegränsning vare sig uppåt eller neråt. Du gör en låg-/ resp. högfartsbana.

I denna PDF finns banorna, bara att fråga på om det är något som du inte förstår. (Sida 18-19)

http://www.mcrf.se/press/050119_fakta_om_mopeder_o_mc_2005.pdf

Lycka till! :tummenupp

Last edited:

Josse

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Kawasaki
Hej,
tack för snabbt svar. :tummenupp Det finns inget lite närmare stan? Har sett att de åker vid Barkarby, men vet inte om det är för allmänheten. Hur är det med Gillinge i Vallentuna?
Man får väl ringa och kolla, annars.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Hej,
tack för snabbt svar. :tummenupp Det finns inget lite närmare stan? Har sett att de åker vid Barkarby, men vet inte om det är för allmänheten. Hur är det med Gillinge i Vallentuna?
Man får väl ringa och kolla, annars.

Det finns banor på parkeringen vid Solvalla i Bromma, dom är ej uppställda onsdagar tror jag det är, då e det lopp på solvalla...:tummenupp

puuh_racing

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
BMW R1150 GS Adv. -02
Solvalla är Jarla Trafiksskolas bana. Det går att köra där men man får räkna med att bli bortkörd av Solvallas personal då banan endast är Jarlas.

Barkarby är där du säkerligen kommer göra dit manöverprov vid uppkörning. Vad jag vet så går det ej att köra där. Med rätta kontakter går väl allt.

Något svagt brus i huvudet säger mig att har hört nåt om Upplands Väsby. Vet ej var exakt. Finns nån motorbana där, fast det kan lika gärna vara min hjärna som spökar. :gnissla

Gillinge har jag personligen ingen aning om. Om ingen annan vet nåt så är det nog som du säger att lyfta luren.

Josse

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Kawasaki
Länken du lade med var RIKTIGT bra :tummenupp
Tack för jätteschysst info:)

Solvalla är Jarla Trafiksskolas bana. Det går att köra där men man får räkna med att bli bortkörd av Solvallas personal då banan endast är Jarlas.

Barkarby är där du säkerligen kommer göra dit manöverprov vid uppkörning. Vad jag vet så går det ej att köra där. Med rätta kontakter går väl allt.

Något svagt brus i huvudet säger mig att har hört nåt om Upplands Väsby. Vet ej var exakt. Finns nån motorbana där, fast det kan lika gärna vara min hjärna som spökar. :gnissla

Gillinge har jag personligen ingen aning om. Om ingen annan vet nåt så är det nog som du säger att lyfta luren.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Något svagt brus i huvudet säger mig att har hört nåt om Upplands Väsby. Vet ej var exakt. Finns nån motorbana där, fast det kan lika gärna vara min hjärna som spökar. :gnissla.

Konbanan i Rosersberg är flyttad till Arlanda och man får inte köra där som privatist märkte jag...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har kört med min fd elev på solvallas parkering. Hela förra året och fram till nyss. Enda var när Jarla var där och sa till mej att helger och vardagar efter 20:30 är det helt okey att låna banan. Men det är på egen risk.

puuh_racing

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
BMW R1150 GS Adv. -02
Jag har kört med min fd elev på solvallas parkering. Hela förra året och fram till nyss. Enda var när Jarla var där och sa till mej att helger och vardagar efter 20:30 är det helt okey att låna banan. Men det är på egen risk.

Då lär man sig nåt nytt då!

Pratade med Jarla när jag gick där och då sa de att Solvallas folk körde bort folk som var där. De ville förstås tjäna lite pengar på mig. :D

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM