Körskola i Linköping?

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Tänkte ta MC-kort nästa år som kommer men har redan börjat att kolla lite på vilka skolor som finns i Linköping men ville höra mig för om vilken skola ni rekomenderar & vilka erfarenheter ni har?

Fransson & Israelson, Ingelas, Magnussons, Waséns

Tack på förhand!

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Jag kan rekommendera Ingelas.
Har kört där denna sommar och är snart klar med min utbildning.
Jag har haft Carina som lärare och hon är super.
När jag började kunde jag ingenting och det har fungerat hur bra som helst.

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Hoj
Ducati 748
Hej!
Jag tror det finns flera bra alternativ. En ide är att kolla vilka hojar som finns och välja en du känner passar dig. Personligen så körde jag på Fransson & Israelsson, och tjejen på Magnussons. Jag är väldigt nöjd med F&I medan Magnussons verkade betydligt svårare att ha att göra med. Jag fick känslan av att Magnussons drog ut på utbildningen en del och mjölkade lite, men det är bara en ren spekulation från min sida.

Om du väljer F&I så är ett tips att vara ute i lite bättre tid med bokning då de bara har en som övningskör med MC. Men han är åandrasidan riktigt riktigt bra.

/A

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
"Tog" mitt B kort med Magnusson men som du säger så fick jag också känslan av att dem vill få ut så mycket pengar som möjligt på varje elev så det slutade med att jag efter 3 körlektioner bokade min uppkörning själv & klarade den utmärkt, min körskolelärare ville att jag skulle köra minst 2 gånger till.

Ingelas har jag hört rätt mkt gott om innan så ska ringa & höra mig för :)

Någon annan som har något förslag?

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Jämförde lite mellan skolorna på deras lektioner vissa skolor kör med 40 min & andra med 80 min. Visst kan man lägga ihop 2 st 40minutare men vilket är att föredra tycker ni?

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Kör dubbellektioner minst. Själv har jag bara kört dubbla pass och två trippel.
Du hinner inte mycket på 40 minuter då du skall ut till Sviestad då och då.

Själv körde jag inne i stan på en parkeringsplats som inte var speciellt trafikerad.
Kanonbra då jag slapp spendera en massa tid på att transportera mig från körskolan till övningsplatsen.

NeXTer

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
'07 Honda NT700VA Deauville
Jag körde också på Waséns, funkade bra och det var inte tal om att försöka mjölka. En trevlig Kawa Z750 funkade bra till körlektionerna och uppkörningen. Vet dock ingenting om teorin då jag körde den biten på egen hand.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Mötte Ingelas eller Magnusson när jag körde upp privat. De hjälpte mig så jag slapp lasta hojen och åka in till stan(där man skriver upp).

Trevliga och de gedde mig gratis tips :).

Tycker de är jädrans dålig stil att man måste åka in till polisens område för att köra upp. Man är ju bara på Motorstadion och kör konbana och sånt.

T.ex. som jag körde upp privat och körde med släpkärra in. Tro fan att jag var tvungen och lasta på igen efter ban körkningen och in till polisens område.

lekwall

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2011
Hoj
1000 gixxer / daytona fighter
Fransson & Israelson är dom som har högst statistik på elever som klarar körkortet på första försöket, sen om det innebär att dom är bäst är ju en annan sak.

Men dom har en bra deal med triumph center så om man köper en hoj så kan man baka in körkortet i lånet på hojen om man vill slippa casha ut allt direkt.

Alfiee

N'joy life
Gick med
3 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ZR-7S -00
Fransson & Israelson rekommenderas starkt. Tog själv A+B kortet hos dem och jag klarade allt på första försöket :D Som lekwall nämnde.

Hobbelito

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
nada
Fransson & Israelson är dom som har högst statistik på elever som klarar körkortet på första försöket, sen om det innebär att dom är bäst är ju en annan sak.

Men dom har en bra deal med triumph center så om man köper en hoj så kan man baka in körkortet i lånet på hojen om man vill slippa casha ut allt direkt.

Var har du sett den statistiken om jag får fråga. Jag vet att Osama på Wasens har haft 1-2 som kuggat på uppkörningen varje säsong senaste åren.
Jag kan verkligen rekomendera Wasens, fin hoj trevlig lärare. Ingelas däremot har jag hört att dem mjölkar en hel del.

Jag körde också på Waséns, funkade bra och det var inte tal om att försöka mjölka. En trevlig Kawa Z750 funkade bra till körlektionerna och uppkörningen. Vet dock ingenting om teorin då jag körde den biten på egen hand.

Jag gjorde detsamma, körde teorin själv och övningskörde hos wasens. Jag började i slutet av Maj och hade kortet i Juni.

Last edited:

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Valet föll tillslut på Ingelas & körkortet har jag redan fixat (privat).. Jag tog 6 st dubbellektioner sen så tröttnade jag på att åka fram & tillbaka till motorstadion & öva låg & högfartsdelen i 20-30 min & sen tillbaka till körskolan. De summorna man betalar till körskolorna jämfört med vad man får ut är riktigt bortkastade pengar så har man redan en hoj så kan man sätta upp banorna själv & öva, kolla alltid över axeln när du ska svänga eller göra ett filbyte, blicken ska vara långt fram & när du ska köra om så ska du hålla ut rejält. Dessa tips kostade mig 6720:- & av mig får ni dem gratis!

Kör privat om du har möjlighet & lägg pengarna på bensinen istället!

Uppkörningen gick kanon men glöm inte erat regbevis på hojen & att ni behöver ha eran handledare på plats eller släpkärra så att ni kan ta hojen upp till Garnisionen.

Aldén

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Hoj
Suzuki GSX-R 600 - 2006
Lite sent svarat med kan vara bra o rekommendera om folk går in här och läser.

Tog mitt A-Kort på Fransson & Israelsson och kan inte säga något annat än att jag är supernöjd. Dock 40 minuters lektioner men man behöver inte mer.
David som är ägare och ansvarar för MC körningen är verkligen ärlig och mycket trevlig, han kan verkligen lära ut.
Det enda negativa är cykelparken, gillar den nya honda hornet men dom gamla daytona är inte så roliga att köra.

Har hört rykten om några andra körskolor genom vänner och bekanta och dom som kört på Fransson & Israelsson rekonmenderar verkligen det till skillnad från bekanta som kört på Waséns, Magnussons och Ingelas.

Waséns är helt ok, dock bara 80 minuters lektioner.
Ingelas försöker mjölka folk på pengar.
Magnussons försöker mjölka folk på pengar samt är "arroganta" i sitt sätt.

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -96
Magnussons försöker mjölka folk på pengar samt är "arroganta" i sitt sätt.

Eftersom jag tidigare i tråden rekommenderade Magnusons har jag absolut inte upplevt detta. Snarare tvärtom. Att det pratas om att trafikskolor försöker mjölka folk på pengar är ju inte ovanligt. Men anser de att man behöver ta en extra lektion, då är det väl så det är.

Aldén

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Hoj
Suzuki GSX-R 600 - 2006
Eftersom jag tidigare i tråden rekommenderade Magnusons har jag absolut inte upplevt detta. Snarare tvärtom. Att det pratas om att trafikskolor försöker mjölka folk på pengar är ju inte ovanligt. Men anser de att man behöver ta en extra lektion, då är det väl så det är.

Alla har ju olika lärare så det är klart att alla skolor upplevs olika.
Den jag pratade med var en som jag träffade på uppkörningen, han klarade uppkörning men Magnussons hade velat att han skulle ha 5 st dubbellektioner till.

Men men. Man avgör själv var man vill gå!

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
Yamaha 600cc & Honda bobber
David på F & I är toppen!
Ingen mjölkning, trevlig och verkar ha kört en hel del själv!

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag säger också Osama på Waséns, speciellt om du har en del körvana och bara vill gå igenom lite olika moment. Ni lägger upp körningen tillsammans med tyngdpunkter på vad DU själv tycker känns relevant. Har tagit 4 lektioner och ska ta två till innan uppkörningen på onsdag. Han gör allt för att vi ska få kortet så fort som möjligt! Teorin skrev jag bara upp efter att ha läst igenom m-cboken så den vet jag inte hur han är på.

I övrigt varma rekomendationer till Waséns, ett plus är att de har en riktigt go Kawasaki Z750 och att han inte whinar för att man får lite framhjulslyft ute på sviestad.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha