Körställning över modellåren GSX-R 1000

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Grunnar på o komplettera Tuonon och är sugen på en GSX-R 1000 då GSX-R modellerna enligt mig alltid varit råa.

Då jag inte har möjlighet att testa själv då jag inte hittat berörda hojar hos handlare i närheten skulle jag vilja ha er uppfattning om vilken generation som är bekvämast utan att modifiera körställningen med andra fotpinnar o styre.

Jag är 189 lång.

Alla generationer är av intresse, from K1/K2 tom dagens.

Hoppas det finns nån som har erfarenhet. Det kanske inte ens skiljer så mycket mellan dem!?

OBS jag vill ej ha input om ngt annat märke, prestanda för övrigt eller dylikt utan detta handlar bara om GSX-R 1000.
 

Ferry

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
Prosuperbike/gata GSX1000R -07
k1-k8

Har haft k1, k5 och en k7a och tycker att körställningen är rätt lik på alla tre. Det som är utmärkande för k1an är att sadeln är betydligt mjukare. Tycker helt klart du ska satsa på k5 eller nyare för de är så pass mycket modernare motorcykel.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
motormässigt var ju 2005 och 2006 års modeller riktigt vassa framför allt på mellanregister.

båda årsmodellerna har ram problem, att dom sprack och suzuki skickade ut en mesig förstärkning för dom påverkade tillverknings serierna.

2007 och detta håller jag fast vid, sunkig fjädring...


2008 och framåt sägs ska vara bra, dessa har jag ingen erfarenhet av men 2005-2007 och då skulle jag välja 2006 modellen.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Hm?? 189 ööö Sitta bra på Gixxer?? men de e klart jag sitter som på en Touringhoj på min (Gixxer 2010) Men jag e ju halv dvärg= +170,, så jag kanske ska hålla min käft..... men de kan jag ju inte He HE,, :D kört över 1000mil i år,, o jag tycker den e skit skön. var i norge o körde (långt o länge) Funka perfect (DU hade rätt K-man :tummenupp).. och vad jag tycker och läst/hört så har dom Nya 09-11 bättre körställning än dom äldre modellerna.. dom äldre känns Hm? mer bulliga över tanken m.m 9-11 känns mer kompakt.. TYCKER JAG!! sen e det ju självklart allas egen känsla som spelar in.. Klart du ska införskaffa ett stycke Gixxer :yoparty Stackars Aprilian blir inte mycket körning där inte när Gixxer står i garaget :D :D
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
K1-4 är väl bäst körställning för dig!
K5-8 går väl med!
k9-11 Är snäppet kortare hmm nja allt går!

Är 1.84 själv!
Med din längd är R1 08 bästa alternativet men som sagt det var ju inget alternativ :D
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Har haft K2,K3,K6 och K7. Kommer inte ihåg sittställningen på dom 2 första, men mina knän tyckte bättre om K7 framför K6, där dessutom originalpinnarna är justerbara. Skall du ha den till gatkörning hade jag tagit K5/6 som är lite busigare i karaktären. Till bana K7/8.

2007 valde jag mellan R1 och K7án. Jag som är 186cm satt bättre på R1án men tyckte inte om motorkaraktären på den.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Det är därför ÖHLINS finns :banana


visst men köper man en hoj ny så förväntar man sig att fjädringen ska motsvara resten av hojen.


såg Öhlinsfolket göra sitt bästa med ngn raceputtes hoj på åsen som senare fick ge upp då man aldrig fick till det.

Men att måsta slanta upp 8-10 k på en ny hoj för att få god fjädring..njae då satsar jag på en annan modell..:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har kört mycket på både K2 och min egen K9 och man sitter väldigt bra på bägge trots att jag är 189 cm lång. Jag har haft en ZX10 -06 också och där var jag som en fällkniv.

De äldre hojarna, K1-K4 är stora och rymliga, man sitter väldigt lågt. Relativt brant knävinkel eftersom sätet är ganska lågt. Stora, bulliga tankar. K5-K8 är fortfarande relativt stora men betydligt modernare och framförallt kortare. K9-K11 är ännu bra mycket kortare mellan säte och styre och dessutom högre sadelhöjd och smalare tank. Fotpinnarna på K9-K11 är dessutom justerbara så jag satte mina i bakersta läget vilket gör att jag sitter riktigt bra:tummenupp
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tackar för input!

Verkar som det är aningen hugget som stucket.. Får testa det som jag kommer över hos handlare, får mao bli lite roadtrips vad det lider..

Sen att det inte blir åka av på Apan kan jag aldrig tänka mig, det är helt enkelt en suverän hoj det!

Är sugen på o komplettera den med en vass R4 o då går jag på vad jag känner för o har råd med.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Haft några Gixxers genom åren... Vad gäller 1K modellerna har jag ägt en K3 och en K7. Provat resterande. Satt bäst på K3:an vilken åxå hade råast/roligast motor i MITT tycke. K7:an blev heeeelt annorlunda efter "trimning", standard kändes den "snäll" jämfört med K5/K6. K1/K2 är råast i motorn, inte lika "finmekade" motormässigt känns det som, men roliga... :yoparty

Har polare som har en K2:a och är 193 cm kort och han sitter kanoners (säger han) på sin Gixxer.

Annars måste jag hålla med nån av föregående talare. Dom är rätt lika i körställning.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top