Körställning SV650 vs Bandit 600

Merovingian

Guest
Jag har tidigare haft en Bandit och upplevde den som väldigt neutral i sittposition. Men samtidigt vill jag testa en SV. Det rör sig om de äldre varianterna. SV upp till med med -02 och Bandit upp till och med -00.

Problemet är att jag har fladder med Atlaskotan uppe i nacken. Jag har problem att sitta framåtlutad. Statisk spänning av att hålla huvudet uppe fungerar inte alls. Jag är dock inte säker på var gränsen går vad gäller vinkel.

Jag tycker det ser ut som att SV har en betydligt mer sporthojsliknande sittställning. Det ser i varje fall ut så på bilder, att folk sitter mer framåtlutade.
Hur stämmer det när det kommer till kritan? Har SV så mycket mer framåtlutad ställning än Bandit?


Edit: Det gäller nakna, kåplösa modellen i båda fallen.
 
Last edited:

Merovingian

Guest
Svn med kåpa har en sporthojskörställning medans den nakna SVn är mer att likna vid Banditen.

Givetvis, givetvis. Nakna varianten är ganska svår att hitta på gatan, så jag har inte sett den med egna ögon. Men när jag sett S-modellen tycker jag mig se att avståndet till styrkronan är längre, och kanske att den även sitter lägre.
Svårt att veta utan att verkligen testa. Mer likt Banditen, absolut. Men hur likt?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
På Sv.n sitter du som vilken sporthoj som helst. R1 är lite mer framåtlutad men Sv:n är mycket mer lik R1 än banditen. Sadel och styre är nästan i samma höjd. Vilket enligt min mening gör den jobbig i längre sträckor på motorväg dvs. 20 mil och uppåt. Om du har ont i naken skulle jag inte rekommendera en. Har själv tänkt att byta till en bmw f800 S där sitter du lägre än styret vilket gör en mer bekväm körställning. Om du vill ha en hoj i sportutförande så är mitt tips att leta efter en hoj där du på bilden ser att kutsen är betydligt lägre än styret.

//Dafe
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Givetvis, givetvis. Nakna varianten är ganska svår att hitta på gatan, så jag har inte sett den med egna ögon. Men när jag sett S-modellen tycker jag mig se att avståndet till styrkronan är längre, och kanske att den även sitter lägre.
Svårt att veta utan att verkligen testa. Mer likt Banditen, absolut. Men hur likt?

Så likt man kan komma utan att det är en Bandit!:tuttar
 

cc-1000

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Har en 1000 sv-n tycker man sitter väldigt upp rätt jag kör ca 10mil utan större problem.Problemet är inte kör ställningen utan vibrationer...:yoparty
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
På Sv.n sitter du som vilken sporthoj som helst. R1 är lite mer framåtlutad men Sv:n är mycket mer lik R1 än banditen. Sadel och styre är nästan i samma höjd. Vilket enligt min mening gör den jobbig i längre sträckor på motorväg dvs. 20 mil och uppåt. Om du har ont i naken skulle jag inte rekommendera en. Har själv tänkt att byta till en bmw f800 S där sitter du lägre än styret vilket gör en mer bekväm körställning. Om du vill ha en hoj i sportutförande så är mitt tips att leta efter en hoj där du på bilden ser att kutsen är betydligt lägre än styret.

//Dafe

Vad är det för fjollerier? :)

Jag åkte regelbundet hem till östersund med min sv650 från 2000, det är ungefär 65 mil enkel resa och det var inga problem.

Man får ju sträcka lite på sig när man tankar.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Kan säga att jag precis gått från sv650-03 till en Hornet 600-06
och jag saknar den frammåtlutade körställningen sjukt mycket...
Dels för att man får bättre kontakt med hojen och dels för att varenda
litet bump fortplantas genom hela ryggraden när man sitter rakt.
Istället för att det guppar lite över benen/röven...
Så jag vet inte hur jag ska lösa det, ett platt dragbarstyre eller
bygga en ny styrkrona med clip-on :)

...eller byta hoj :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top