Kört på sten med gräsklippare, körd eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
"Pang!" sa det och sen dog gräsklipparen ute i stugan, en 4 år gammal Stiga modell bättre.
Det ryker blått ur ljuddämparen när man rycker i snöret, olja lite överallt med andra ord.

Nå, går det att laga eller är det bara att kasta? Anar att veven har fått sig en rejäl kyss, men hur fixar man det? Om inte annat för att jag kan sätta motorn på en trampbil och skicka iväg ungen på den :banana

Jag har en flång ny Klippo hemma i stan, är det en sån man ska eller finns det ännu bättre? Jag hängde med en kompis igår som köpte en Stiga "Turbo" som kostade 5500:- ordinarie pris men nu utförsäljning för 3900:-. Den ser ju betydligt roligare ut än en Klippo men kostar betydligt mindre (Klippon kostar 6400:- ca).
Dock bakhjulsdrift vilket verkar suga pung, någon med erfarenhet av båda som kan säga bu eller bä?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har inte gräsklippare brytpinnar just för att skydda motorn, eller är det bara i snöslungor det finns sån lyx? :va

Att det är olja lite överallt beror väl på att det är en tvitaktare? ;) Låter det konstigt är du drar i snöret, eller vrider runt bladet MED UTSKRUVAT TÄNDSTIFT?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte gräsklippare brytpinnar just för att skydda motorn, eller är det bara i snöslungor det finns sån lyx? :va

Att det är olja lite överallt beror väl på att det är en tvitaktare? ;) Låter det konstigt är du drar i snöret, eller vrider runt bladet MED UTSKRUVAT TÄNDSTIFT?

Det är knappast en tvåtaktare!

Veven brukar bli krokig om man stenkör rejält, det går ofta att rikta men frågan är om det är värt det.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jaså? Har miljötalibanerna tvingat bort dom från gräsklipperiet också? :va

Det har väl nästan aldrig varit tvåtaktare på gräsklippare? Förr var det alltid hederliga sidventils Briggs & Stratton, men på den senaste klipparen jag köpte står det OHV på ventilkåpan, så nu är det något så modernt som toppventiler :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jaså? Har miljötalibanerna tvingat bort dom från gräsklipperiet också? :va

Det är nästan bara Klippo som har haft en tvåtaktare i sortimentet dom senaste 40 åren, som en enkom maskin för släntklippning, då tvåtaktaren inte dras med smörjproblem i lutningar som fyrtaktaren gör.

Den var betydligt dyrare än fyrtaktaren, så nästan bara kommuner/parkförvaltningar köpte den.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Har väl aldrig varit vanligt med tvåtakt i gräsklippare, har existerat någon enstaka modell (och Sachs tillverkade ju en wankel-gräsklipparmotor) men i stort sett alla har varit fyrtaktare av enklast möjliga uppbyggnad.


Det är inte så att du lutade klipparn (åt fel håll) för att titta under efter att det smällt, och att det blåryker nu för att du fått olja på olämpliga ställen därför?

Det händer förresten att man knäcker krysskilen till svänghjulet när det tar stopp tvärt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är nästan bara Klippo som har haft en tvåtaktare i sortimentet dom senaste 40 åren, som en enkom maskin för släntklippning, då tvåtaktaren inte dras med smörjproblem i lutningar som fyrtaktaren gör.

Den var betydligt dyrare än fyrtaktaren, så nästan bara kommuner/parkförvaltningar köpte den.
Kan ha vart en sån far hade iaf då, pga en tomt som generellt lutar en del, å sista 10 metrarna sluttar uppåt 45 grader!
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Dee_cati: Jag har en flång ny Klippo hemma i stan, är det en sån man ska eller
Klippo har alu"chassi", de flesta andra svartplåt som rostar bort om man inte rengör undertill efter klippning.

Det gör inte jag så jag har en reservmotor till Klippon som nu kanske kommer till användning. Har berg i dagen både här och där så det smäller lite då och då och nu ryker den varje gång varvtalsregulatorn gasar på.

Eller kan det bero på 10 år gammal olja, tätt luftfilter eller andra brister i underhållet?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Gjorde samma med min för flera år sedan

Helt vansinig konstruktion med typ 150 mm fri axel från lagerläget

Att sedan vevaxeln är gjord av apmetall gör inte saken bättre

Jag slängde min
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Går rykandet över om den för gå?
Låter den nu konstigt?

Honda gör de smidigaste maskinerna, den 46 cm breda är kung!
Klippo och Stihl/Viking är också bra men tyngre att slänga runt med.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lutar man åt fel håll, så dränker man luftfiltret i olja.
Plockar man bort filtret så brukar det gå att få igång den.
Tillse att tillräcklig mängd olja finns i motorn och kör tills det slutar ryka.
Montera nytt filter (eller sit i det och acceptera kortare livslängd).
Om vevaxeln kroknat så kan man säkert rikta.
Men jag skulle bytt motor istället.
Med lite kontakter så är de otroligt biliga.
Känner du någon på parkförvatningen så kan han säkert skaffa en motor.
Det är standardåtgärd att byta b/s motorer på klippoklipparna.

Om du skall köpa ny så är Honda utomordentligt bra.
Dyrare men bättre.
Går tyst och bränslesnålt, lättstartade och har (de jag sett) dödmansgrepp som bara stannar knivarna.

Precis som du skrev, så skall självgående klippare driva på framhjulen.
Om det tar emot så trycker du på handtaget.
Då får du bättre fäste.
Om det går för fort så håller du emot.
Då slirar hjulen.
http://www.hondapower.se/?id=1012
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En chef för parkförvaltningen i en mindre stad berättade för mig att det var väldigt vanligt att gräsklipparna gick sönder på grund av att man haft dålig koll på oljenivån. Särskilt viktigt vid sluttande tomter. Sköter inte folks om arbetar med det dagligen har jag svårt att tro att en privatperson gör det som drar igång sin gräsklippare varannan vecka.

Man måste nog ha maximal otur för att motorn ska ta skada av en sten, men det förekommer säkert.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det kan mycket väl vara så att den lutades åt fel håll och därför ryker som ett as när man rycker i snöret, men jag lutade den inte mot luftfiltret konstigt nog men det kan ju ha runnit olja på nåt jävla vänster ändå.
Nej, den startar inte. Inte ens i närheten, det känns att något är mycket fel i maskineriet.
Klippon oroar jag mig inte för då den är sprillans ny och säkerligen kommer gå i all evighet trots en B&S-motor. Pa Stigan sitter det en Hondamotor har jag för mig :va

Jag tar hem den i veckan och river av motorn och kollar om det är som ni säger, att krysskilen har knäckts eller veven är en banan eller troligtvis både och.
Sen får man väl pröva att rikta den med släggan mot garagegolvet :brinnerup
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Köpte en ny gräsklippare för ett halvår sen och det blev en toro.
http://www.toro.com/intl/sv_se/home/mowers/superrecycler/index.html

Stod mellan klippo och toro . Men det var fler fördelar med toro och den var billigare. Är väldigt nöjd med den.

Har också hört att toro ska vara bra!
Har dock ingen erfarenhet av dem.

Om du skall köpa ny så är Honda utomordentligt bra.
Dyrare men bättre.
Går tyst och bränslesnålt, lättstartade och har (de jag sett) dödmansgrepp som bara stannar knivarna.

Om man betalar en slant extra så får man ett extra handtag som sköter en koppling som sitter mellan motor och kniv. Denna koppling kan det vara problem med pga dess utsatta position, men Hondas fungerar riktigt bra! Har aldrig haft något problem med den kopplingen på Hondorna på jobbet.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Finns säkert en gammal klippo på blocket för en billig peng.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top