Kört på sten med gräsklippare, körd eller?

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Skogen
Hoj
GSX400
Skulle tro att det är kilen, har varit med om det förut. Att den ryker blått beror antagligen på att du har lutat den, när man lutar en gräsklippare så brukar det kunna komma olja på alla möjliga/omöjliga ställen. :confused:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, så om det är kilen så beställer jag en ny sådan då eller hur fixar jag det? Kanske lika bra att lämna in skiten :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är väl klart att gräsklipparen har blivit körd om någon har kört den...
 

ake01

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2008
Ort
landskrona
Hoj
suzuki gsx750 F-96
Hej
Lite tips plocka av tändhatten(säkerhet)lyft upp gräsklipparen så du kan titta under så tändstiftet är uppåt,då rinner ingen olja fel.Snurra axlen så kan du se om den är skev,det kan också vara kniven men det går att se.Ser det ok ut så kolla kilen till svänghjulet,ta av kåpan på ovan sidan och muttern i mitten så ser du om det ligger rätt.Hoppas du lyckas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag bytte just membranet på farsans klippare, den hade precis samma symptom som du beskriver, och lustigt nog började den gå illa i samband med en stenkörning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag bytte just membranet på farsans klippare, den hade precis samma symptom som du beskriver, och lustigt nog började den gå illa i samband med en stenkörning.

Nix inget membran som är paj här inte :(

Hej
Lite tips plocka av tändhatten(säkerhet)lyft upp gräsklipparen så du kan titta under så tändstiftet är uppåt,då rinner ingen olja fel.Snurra axlen så kan du se om den är skev,det kan också vara kniven men det går att se.Ser det ok ut så kolla kilen till svänghjulet,ta av kåpan på ovan sidan och muttern i mitten så ser du om det ligger rätt.Hoppas du lyckas.

Tack för tipset, detta ska jag kolla upp!
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bättre sent än aldrig...
Idag började jag meka med gräsklipparen då gräset börjar bli långt ute vid sommarstugan och åkgräsklippare tar man sig inte fram med mellan de två olika nivåerna på tomten :(

Sagt och gjort, lyfte av överdelen och såg att snörstartens krans var totalt mosad. Åkte till Granngården och beställde nytt sådant, blev hela skiten med tankarmatur och sånt så är det bara att lyfta på. Gick att beställa bara startanordningen för en hundring men när det kostade 300:- med tank så var det inget svårt val när den läcker ändå...

MEN han som tog emot min beställning var hundra på att min kil i svänghjulet hade knäckts och att det var därför kransen hade blivit uppfuckad. Han sa att det kunde bli bakslag när det skedde och då blir det så.
Men när jag lyfte av svänghjulet så var kilen fast och allt gick runt som det skulle.

Jag börjar med att byta delarna när jag får dem så får jag se om den går igång men det känns som att det bör funka.
Däremot är kniven lite krokig efter stenkörningen och trots att jag värmde med blåslampa och bankade på den samt hade den i skruvstädet så vägrade den ge med sig :va
Funkar kniven som motvikt för svänghjulet så att det är väldigt viktigt med en rak sådan för att undvika obalans och mer kaos i motorn?
Det är bara en cm det rör sig om ca, men frågan är om man bör kasta dit en ny kniv samtidigt?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Bättre sent än aldrig...
Idag började jag meka med gräsklipparen då gräset börjar bli långt ute vid sommarstugan och åkgräsklippare tar man sig inte fram med mellan de två olika nivåerna på tomten :(

Sagt och gjort, lyfte av överdelen och såg att snörstartens krans var totalt mosad. Åkte till Granngården och beställde nytt sådant, blev hela skiten med tankarmatur och sånt så är det bara att lyfta på. Gick att beställa bara startanordningen för en hundring men när det kostade 300:- med tank så var det inget svårt val när den läcker ändå...

MEN han som tog emot min beställning var hundra på att min kil i svänghjulet hade knäckts och att det var därför kransen hade blivit uppfuckad. Han sa att det kunde bli bakslag när det skedde och då blir det så.
Men när jag lyfte av svänghjulet så var kilen fast och allt gick runt som det skulle.

Jag börjar med att byta delarna när jag får dem så får jag se om den går igång men det känns som att det bör funka.
Däremot är kniven lite krokig efter stenkörningen och trots att jag värmde med blåslampa och bankade på den samt hade den i skruvstädet så vägrade den ge med sig :va
Funkar kniven som motvikt för svänghjulet så att det är väldigt viktigt med en rak sådan för att undvika obalans och mer kaos i motorn?
Det är bara en cm det rör sig om ca, men frågan är om man bör kasta dit en ny kniv samtidigt?

Kilen kan man kolla bara man släpper muttern och brickan, då ser man om urtaget i axeln ligger för det i svänghjulet.

Rikta kniven är inte lönt byt den, men kolla så att axeln som håller den inte är krökt.

Ja knivens vikt behövs för att dom skall gå riktigt gött.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kilen kan man kolla bara man släpper muttern och brickan, då ser man om urtaget i axeln ligger för det i svänghjulet.

Rikta kniven är inte lönt byt den, men kolla så att axeln som håller den inte är krökt.

Ja knivens vikt behövs för att dom skall gå riktigt gött.

När man väl har släppt muttern och lyft av fläkthjulet så är det ju bara ett steg till för att lyfta av svänghjulet så det var inte så jobbigt :D
Frågan är om axeln kan bli krökt trots kil, då gör den ju inte sitt jobb :va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
När man väl har släppt muttern och lyft av fläkthjulet så är det ju bara ett steg till för att lyfta av svänghjulet så det var inte så jobbigt :D
Frågan är om axeln kan bli krökt trots kil, då gör den ju inte sitt jobb :va

Nej svänghjulsaxeln behöver du inte oroa dig för utan knivsidan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej svänghjulsaxeln behöver du inte oroa dig för utan knivsidan.

Sitter inte detta ihop som genomgående axel menar du? Om det tar stopp på en sten så ska väl kilen gå sönder, det är väl därför den sitter där?
Räcker det att ställa den på högkant och snurra på svänghjulet och kolla nedre delen av axeln eller måste den plockas ut?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Sitter inte detta ihop som genomgående axel menar du? Om det tar stopp på en sten så ska väl kilen gå sönder, det är väl därför den sitter där?
Räcker det att ställa den på högkant och snurra på svänghjulet och kolla nedre delen av axeln eller måste den plockas ut?

Kilen på svänghjulssidan går för att massan i svänghjulet vrider av den när kniven tar i ett hinder och stannar abrupt, knivaxeln kröker sig för att kniven är lång och "bryter" i axeln. Men kilen sitter enbart för att svänghjulet skall komma rätt vid montering.

Lägger du den på sidan och drar i snöret ser du om den är krökt, tänk dock på att ha stiftet upp när du ställer den på högkant.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sitter inte detta ihop som genomgående axel menar du? Om det tar stopp på en sten så ska väl kilen gå sönder, det är väl därför den sitter där?
Räcker det att ställa den på högkant och snurra på svänghjulet och kolla nedre delen av axeln eller måste den plockas ut?

Kilen sitter där för att garantera att svänhjulet sitter i rätt läge.

Kilen har ingen funktion om du stenkör, då kniven och svänghjulet sitter på varsin sida om vevaxeln, veven blir krokig däremellan likafullt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så klart, lite otur när jag tänkte där :huvet

Jag monterar dit de nya prylarna så får vi se hur det ser ut när jag väl kan dra i snöret :näsblod
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Glöm faan inte att ta bort tändhatten när du pillar under..min morbror blev 2 fingrar lättare vid klipparmeck...

Kniven kan du balansera själv..men enklast är ju förstås att skaffa ny.

De har dessutom Kina utbytesmotorer på Jula för 1500:-
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top