Finns säkert en gammal klippo på blocket för en billig peng.
Fast vad ska jag med en gammal Klippo till
Finns säkert en gammal klippo på blocket för en billig peng.
Jag bytte just membranet på farsans klippare, den hade precis samma symptom som du beskriver, och lustigt nog började den gå illa i samband med en stenkörning.
Hej
Lite tips plocka av tändhatten(säkerhet)lyft upp gräsklipparen så du kan titta under så tändstiftet är uppåt,då rinner ingen olja fel.Snurra axlen så kan du se om den är skev,det kan också vara kniven men det går att se.Ser det ok ut så kolla kilen till svänghjulet,ta av kåpan på ovan sidan och muttern i mitten så ser du om det ligger rätt.Hoppas du lyckas.
Bättre sent än aldrig...
Idag började jag meka med gräsklipparen då gräset börjar bli långt ute vid sommarstugan och åkgräsklippare tar man sig inte fram med mellan de två olika nivåerna på tomten
Sagt och gjort, lyfte av överdelen och såg att snörstartens krans var totalt mosad. Åkte till Granngården och beställde nytt sådant, blev hela skiten med tankarmatur och sånt så är det bara att lyfta på. Gick att beställa bara startanordningen för en hundring men när det kostade 300:- med tank så var det inget svårt val när den läcker ändå...
MEN han som tog emot min beställning var hundra på att min kil i svänghjulet hade knäckts och att det var därför kransen hade blivit uppfuckad. Han sa att det kunde bli bakslag när det skedde och då blir det så.
Men när jag lyfte av svänghjulet så var kilen fast och allt gick runt som det skulle.
Jag börjar med att byta delarna när jag får dem så får jag se om den går igång men det känns som att det bör funka.
Däremot är kniven lite krokig efter stenkörningen och trots att jag värmde med blåslampa och bankade på den samt hade den i skruvstädet så vägrade den ge med sig
Funkar kniven som motvikt för svänghjulet så att det är väldigt viktigt med en rak sådan för att undvika obalans och mer kaos i motorn?
Det är bara en cm det rör sig om ca, men frågan är om man bör kasta dit en ny kniv samtidigt?
Fast vad ska jag med en gammal Klippo till
Kilen kan man kolla bara man släpper muttern och brickan, då ser man om urtaget i axeln ligger för det i svänghjulet.
Rikta kniven är inte lönt byt den, men kolla så att axeln som håller den inte är krökt.
Ja knivens vikt behövs för att dom skall gå riktigt gött.
När man väl har släppt muttern och lyft av fläkthjulet så är det ju bara ett steg till för att lyfta av svänghjulet så det var inte så jobbigt
Frågan är om axeln kan bli krökt trots kil, då gör den ju inte sitt jobb
Nej svänghjulsaxeln behöver du inte oroa dig för utan knivsidan.
Sitter inte detta ihop som genomgående axel menar du? Om det tar stopp på en sten så ska väl kilen gå sönder, det är väl därför den sitter där?
Räcker det att ställa den på högkant och snurra på svänghjulet och kolla nedre delen av axeln eller måste den plockas ut?
Sitter inte detta ihop som genomgående axel menar du? Om det tar stopp på en sten så ska väl kilen gå sönder, det är väl därför den sitter där?
Räcker det att ställa den på högkant och snurra på svänghjulet och kolla nedre delen av axeln eller måste den plockas ut?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |