Körteknik för att vara smidig i trafik

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Hej alla goa motardvänner!

Jag som är precis grön på det här med mc i största allmänhet undrar hur man kör en motard på bästa sätt.

Har surfat runt mycket på SH innan kortet blev klart men aldrig reggat mig, jag tycker ändå (inte för att låta dryg) att nybörjarfrågor kastas i sopen och att man som ny ska lära sig the hard way s.a.s.

Med risk att framstå som en total idiot som frågar sånt här så gör jag en chansning ändå:

Hur kör man motard på bästa sätt i trafik? Har massor med frågor men börjar med basic:

Hur kör jag min 640 vid kurvtagning, rondeller m.m.?

Vikten som vid cross? Flytta vikten framåt eller sitta "som vanligt"?

Hur mycket nerlägg tål en SM? Markfrigången är ju helt ok men är det bara den som sätter gränsen (kan man lägga ner fullt typ med knäskrap utan att åka omkull?)?

Jag vill lära mig att köra både snabbt och kontrollerat så därför frågar jag.

Hoppas någon har tid och lust att hjälpa en vilsen nykomling :):)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag brukar sitta normalt när jag kör, att köra med knäskrap med en sumo så måste man riktigt långt ner alternativt hänga ut som fan med knät dock går det fast tar nog ett tag om man är nybörjare.

Sen att köra med knäskrap är kanske inte det bästa körställningen när man kör motard går säkert snabbare i kurvor utan.

Ett tips när man glider runt tjata ställen i stan är att ha något tryck på bakbromsen.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
БОБАН;4841208 skrev:
Jag brukar sitta normalt när jag kör, att köra med knäskrap med en sumo så måste man riktigt långt ner alternativt hänga ut som fan med knät dock går det fast tar nog ett tag om man är nybörjare.

Sen att köra med knäskrap är kanske inte det bästa körställningen när man kör motard går säkert snabbare i kurvor utan.

Ett tips när man glider runt tjata ställen i stan är att ha något tryck på bakbromsen.

Vad innebär tjata ställen? :) Varför tryck på bak?

Växelval då? Har problem med att tvåan är "för hög"... nu säger du bara att jag kör får sakta... :p

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
gå en knixkurs på gocartbana med smc!

Jag måste ju ändå "våga" var ligger gränsen för er som säkert känt den :)

Jag har lite för hög självbevarelsedrift för att köra mc riktigt aktivt men jag vill lära mig att utnyttja cykeln till max hur många år det än lär ta...

Det är säkert dags för en Goldwing när jag e klar men då har jag iaf haft kul på vägen dit :yoparty

btw hittar man kurser på typ smc.se?

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag måste ju ändå "våga" var ligger gränsen för er som säkert känt den :)

Jag har lite för hög självbevarelsedrift för att köra mc riktigt aktivt men jag vill lära mig att utnyttja cykeln till max hur många år det än lär ta...

Det är säkert dags för en Goldwing när jag e klar men då har jag iaf haft kul på vägen dit :yoparty

btw hittar man kurser på typ smc.se?

med schyssta däck och hojen i bra skick ligger gränsen otroligt högt! Det är föraren som avgör.

http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/FULL KONTROLL SVENO.pdf bra läsning.

du kan också söka efter "twist of the wrist 2" på valfri torrent sida. bra film hur man kör hoj.

här kan du leta fram kurser: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det är inga problem att lägga ner en motard. T.o.m. en rookie som jag saknar fegränder. Jag tycker att jag blev bra mycket bättre på att köra efter en helg på Kinnekulle och en i Örebro. Kan inte annat än hålla med de andra som säger att man ska testa bana.

Värm upp däcken lite och testa sväng runt en markering på en stor parkering. Rondeller är väl kanske inte det bästa stället att öva på. Ryktet säger att det finns en massa spill där :D

Kört hårt!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kolla om SMC kör fler kurser på Supermotobanan i Örebro. Det har redan gått ett antal och jag vet inte hur många, om några, det är kvar. Bättre nybörjarträning tror jag knappt finns. Rätt ställe med rätt folk som vet vad de talar om :tummenupp
En liten bit att åka men väl värt pengarna. Har ett par kompisar i Peking som jag tycker behöver komma upp och köra lite, fast då på vanlig supermototräning. Du kanske kan samåka om jag lyckas övertala dem att komma hit.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
Det är inga problem att lägga ner en motard. T.o.m. en rookie som jag saknar fegränder. Jag tycker att jag blev bra mycket bättre på att köra efter en helg på Kinnekulle och en i Örebro. Kan inte annat än hålla med de andra som säger att man ska testa bana.

Värm upp däcken lite och testa sväng runt en markering på en stor parkering. Rondeller är väl kanske inte det bästa stället att öva på. Ryktet säger att det finns en massa spill där :D

Kört hårt!

Sitter du "rakt" i sadlen eller ålar du dig över åt det håll du ska svänga? Vikten framåt eller mitt på?

Känns som att det enda jag hela tiden oroar mig över är framhjulssläpp... var ute två timmar idag på landsvägar och det känns som att det är låååångt kvar men jag är för feg.. :(

Kolla om SMC kör fler kurser på Supermotobanan i Örebro. Det har redan gått ett antal och jag vet inte hur många, om några, det är kvar. Bättre nybörjarträning tror jag knappt finns. Rätt ställe med rätt folk som vet vad de talar om :tummenupp
En liten bit att åka men väl värt pengarna. Har ett par kompisar i Peking som jag tycker behöver komma upp och köra lite, fast då på vanlig supermototräning. Du kanske kan samåka om jag lyckas övertala dem att komma hit.

Får kolla upp det, det är ju inte så fasligt långt.. 11 mil eller något om man åker 51:an tror jag..

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Sitter du "rakt" i sadlen eller ålar du dig över åt det håll du ska svänga? Vikten framåt eller mitt på?

Känns som att det enda jag hela tiden oroar mig över är framhjulssläpp... var ute två timmar idag på landsvägar och det känns som att det är låååångt kvar men jag är för feg.. :(

Får kolla upp det, det är ju inte så fasligt långt.. 11 mil eller något om man åker 51:an tror jag..

Kör man storbana, typ Kinnekulle så har man väl lite mer "sporthojstil". Iaf jag. Annars sitter man rätt rakt på hojen och ålar inte så mycket när man kör gata. Det är ju bl.a. den upprätta körställningen som är go på en motard.

Framhjulssläpp är spännande. Tycker mest det kommer på knixbanor och liknande.

Btw...11 mil är INTE långt för att köra bandagar!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Du ska sitta så neutralt, i längsled, som möjligt för att låta fjädringen fram resp bak göra lika mkt jobb. Om du ska luta dig mer eller mindre än hojen i kurvor bestämmer du själv vad som känns bäst. Något som, egentligen enligt mig, inte kommer spela nån roll förrens det går fort på liten bana.
En annan grej att tänka på är att krypa ihop rätt mkt på hojen, alltså kröka ryggen. Det gör att mer av din vikt tas upp av kroppen själv och fjädringen får ett något enklare jobb. Många som är ovana sitter väldigt upprätt vlket inte är optimalt. Men även detta är tips som inte behöver tänkas på förrens du kört ett tag.

Rätt inställning, 11 mil är inget :tummenupp
Jag är väl inte direkt blixtrande snabb längre men jag körde min första tävling 2003 så en del kan jag väl och om du kommer upp till Örebro kan jag, eller nån annan av Örebrokillarna, hjälpa dig rätt mkt.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
Du ska sitta så neutralt, i längsled, som möjligt för att låta fjädringen fram resp bak göra lika mkt jobb. Om du ska luta dig mer eller mindre än hojen i kurvor bestämmer du själv vad som känns bäst. Något som, egentligen enligt mig, inte kommer spela nån roll förrens det går fort på liten bana.
En annan grej att tänka på är att krypa ihop rätt mkt på hojen, alltså kröka ryggen. Det gör att mer av din vikt tas upp av kroppen själv och fjädringen får ett något enklare jobb. Många som är ovana sitter väldigt upprätt vlket inte är optimalt. Men även detta är tips som inte behöver tänkas på förrens du kört ett tag.

Rätt inställning, 11 mil är inget :tummenupp
Jag är väl inte direkt blixtrande snabb längre men jag körde min första tävling 2003 så en del kan jag väl och om du kommer upp till Örebro kan jag, eller nån annan av Örebrokillarna, hjälpa dig rätt mkt.

Det låter som att jag e på rätt väg mao. Försöker att sitta hyfsat still förutom i små rondeller där det gärna blir "cross-pose".. Är bara sjukt orolig att framhjulet bara lossnar från vägen..

Kan fjädringen vara helt skevt inställd för min vikt eftersom jag har såna problem?

Kör man storbana, typ Kinnekulle så har man väl lite mer "sporthojstil". Iaf jag. Annars sitter man rätt rakt på hojen och ålar inte så mycket när man kör gata. Det är ju bl.a. den upprätta körställningen som är go på en motard.

Framhjulssläpp är spännande. Tycker mest det kommer på knixbanor och liknande.

Btw...11 mil är INTE långt för att köra bandagar!

Men på knix så känns det som att det är ok att lägga ut benet, i en högfartskurva så är det inte lika lägligt att göra det o därför krävs ju en schyst körstil, kan man lägga ner lika mycket som en gixxer t.ex.?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det låter som att jag e på rätt väg mao. Försöker att sitta hyfsat still förutom i små rondeller där det gärna blir "cross-pose".. Är bara sjukt orolig att framhjulet bara lossnar från vägen..

Kan fjädringen vara helt skevt inställd för min vikt eftersom jag har såna problem?

Skulle tro att det bara är ovana.
Men på en fyra år gammal hoj hinner mkt slitas och skruvas sönder. En rejäl grundinställning av gaffel och dämpare följt av en kontroll av vilka fjädrar som sitter i och kanske en renovering kanske är på tiden.

En kompis köpte en Thunderace som han efter ett tag tyckte uppträde himla märkligt. Han letade reda på manualen och gjorde en grundinställning av allt och vips tyckte han att han fått en ny bajk :tummenupp

Men på knix så känns det som att det är ok att lägga ut benet, i en högfartskurva så är det inte lika lägligt att göra det o därför krävs ju en schyst körstil, kan man lägga ner lika mycket som en gixxer t.ex.?
Jag tycker att du ska köra så att det känns bekvämt för dig. Sen när du börjar känna att det ska gå lite fortare kan man börja titta på olika tekniker.
Förra året körde jag hel RR-säsong (Supermono) och när jag skulle köra mitt första Sumo-pass i år (första på två år) ville jag ut med knät i varje kurva första tre varven varje pass. Det kändes då väldigt rätt fast jag visste att det var fel och var tvungen att tänka på det hela tiden.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
:krama
Skulle tro att det bara är ovana.
Men på en fyra år gammal hoj hinner mkt slitas och skruvas sönder. En rejäl grundinställning av gaffel och dämpare följt av en kontroll av vilka fjädrar som sitter i och kanske en renovering kanske är på tiden.

En kompis köpte en Thunderace som han efter ett tag tyckte uppträde himla märkligt. Han letade reda på manualen och gjorde en grundinställning av allt och vips tyckte han att han fått en ny bajk :tummenupp

Jag tycker att du ska köra så att det känns bekvämt för dig. Sen när du börjar känna att det ska gå lite fortare kan man börja titta på olika tekniker.
Förra året körde jag hel RR-säsong (Supermono) och när jag skulle köra mitt första Sumo-pass i år (första på två år) ville jag ut med knät i varje kurva första tre varven varje pass. Det kändes då väldigt rätt fast jag visste att det var fel och var tvungen att tänka på det hela tiden.

Hojen har bara rullat 900 mil sen uttag så den borde inte vara så sliten.. men vem vet.. Det jag vet är att han som hade den innan väger ca 30 kg till och om han har vart o pillat så borde den väl vara lite för hård för mig.. tycker den studsar lite mycket både rakt fram och i kurvor.

Bekvämt är det nog redan, det är bara det att jag inte vet hur jag ska bete mig för att få så lite strul som möjligt i en kurva.. Snart kommer jag bli kallad för framhjulssläpp men det är verkligen bara det som känns jobbigt.. :)

Den ska ju in på 1000 mila service nu, ber de att kolla gaffel o fjädring med tanke på min size..

Måste också tacka för alla tips.. Då känns det som att man inte är en jobbig nybörjare utan en nyfiken nybörjare.. !

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Vad innebär tjata ställen? :) Varför tryck på bak?

Växelval då? Har problem med att tvåan är "för hög"... nu säger du bara att jag kör får sakta... :p

Tänker mest på när man ska krypköra överlag så blir det lättare om man har något tryck på bakbromsen testa så får du se.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
БОБАН;4843264 skrev:
Tänker mest på när man ska krypköra överlag så blir det lättare om man har något tryck på bakbromsen testa så får du se.

Likabra att lära rätt från början.. =) Thx

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Så här mycket fäste finns, inget att va rädd för :banana

Bifogat

• Kemics-cccc.jpg
    Kemics-cccc.jpg
    83.1 KB · Visningar: 75

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Instämmer, du behöver inte vara orolig över att det släpper om du har någorlunda friska däck. Jag har åkt ganska mycket bana med min gamla 640, Gotland/Gelleråsen/Örebro motardbana o lite gocartbanor, och det är inga problem att skrapa fotpinnar eller knäpuckar. Men ja jag vet att man ska stoppa fram foten ;) Men kan Nicky Hayden köra med knäet i marken så kan jag...

http://www.youtube.com/watch?v=GDbWSkTwJdk

Åk med SMC på lämplig bana. Du kommer inte ångra dig...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC