Körtelfeber. Hjäälp.

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Hejsan alla friska o glada människor därute.
Jag blir lätt patetisk vid sjukdom.
Nu är det så att jag ska till fjälls nästa vecka men doktorn sa att det bara var att glömma om det var körtelfeber.
Nån som haft det och villl berätta hur länge det ligger i ungefär och vad ni gjort för att slippa ta fram repet. Halsen. Ajaj.

hade det... tog ~2h innan man var vid sina sinnes fullla bruk igen...
Gick ner 12kg på 1 vecka...!! Förvånad att du kan sitta vid datorn!?! Jag låg i en hög vid sängen de första 3dagarna. Sedan släpade jag mig till soffan och låg där 2 dagar... Men sen var jag tvungen att köra t min systers bröllop (80mil :huvet ) varefter jag åter inkuberade mig i min säng... efter 1½ vecka promenerade jag runt lite i lgh. Efter ~2veckor åt jag i princip för första gången...
Lycka till med skidorna :D :tomten ( :död )

Va faan alla får ju körtelfeber nu. Ni får sluta pussas :tungan

Jag låg däckad i fyra veckor. Jag fick herpes på köpet. SÅ JÄVLA mycket blåsor överallt att tänderna satt löst. Jag tappade iofs bara 13 kilo under den tiden.

Låg oxå däckad i 4 veckor... Hög feber, huvudvärk och trötthet. Tyvärr mår man rent sagt av för djävligt!! Läkaren sa att trötthetssymtomen kunde hänga kvar upp till ett år! Själv tycker jag att symtomen finns kvar än idag.. trots det har gått tre år sen jag hade skiten! :gnissla

Du får sannerligen hoppas på att det bara är flunsan!

Tjejer snackar om att föda barn men körtelfeber var nåt alldeles jävligt.

Jag hade det för några år sedan. Dålig som tusan i en vecka, kunde dock jobba. Vecka 2 spenderades hemma i sängen. Två besök på sjukhuset och fick pencillin vilket inte hjälpte ett skit. Naturligtvis.
Låg hemma helt kraschad, oförmögen att svara i telefon tex, blev jag inskjutsad på sjukan igen och där tog det 15min innan man låg i ett eget rum med dropp i armen.
Det finns ju roligare saker än att spendera en vecka på sjukhus kan jag lova. Dessutom när resten av firman for utomlands på fest..
Var så dålig att i de mörkaste tankarna ville jag slänga mig framför en framrusande rullator eller nåt bara för att göra slut på lidandet.
Hoppas det inte går att få skiten igen!

Efter att varit sjuk i 4 veckor så for jag in och tog lite prover, då hade jag körtelfeber och läkaren ville lägga in mig på dropp, men jag vägrade.

Dagen efter var jag helt död, och någon dag efter det var jag totalfrisk igen.

Räkna med 4 veckor iaf.

Det roliga var att hon frågade om jag hade tränat, nånting med kontakt, t.ex. Basket(!?!). Jag sa att jag tränat en del kampsport under veckorna.

Hon tittade på mig som jag var från mina sinnens fulla bruk (vilket iofs är en korrekt diagnos) och sa att "Du dör om du gör det". Hon var iofs iranier och inte så duktig på svenska, men uppenbarligen kan vissa inre organ spricka om man slår på dem, de är visst rätt svullna när man har körtelfeber.

Ajajaj :)

jag låg i körtelfeber i 8veckor med konstant 38,5 graders feber... gick ner 20 kilo sammanlagt.... var siste året på gymnasiet, var helt slut i kroppen att ta mig från sängen fram till tv:n gjorde mig så trött så efter jag gjorde det varje dag blev jag tvungen att sova 1timme innan jag blev lite piggare igen.... :huvet

Det smittar rätt bra har jag för mig... Så det är bara att ta fram munskydd och diverse antiseptiska medel..

Smittar väl bara via saliv?

Har haft 2 polare som haft det.. märktes inte på dom, den ena gick tom i skolan och va helt normal

stoffer skrev:
Det roliga var att hon frågade om jag hade tränat, nånting med kontakt, t.ex. Basket(!?!). Jag sa att jag tränat en del kampsport under veckorna.
)

Mkt svett och kroppskontakt.. antar att det kan smitta så också

Jag har haft det också, har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv! Och när jag väl frisknade till så hade någon snott min fulltankade bil full med windsurfingprylar också... Så det här med körtelfeber/mononukleos är allvarliga grejor! :mad:

Symptomen är kanske olika från person till person.. En kompis till mig hade det och hon var riktigt kass i tre veckor. Det brukar väl börja som en förkylning och om det då smittar via saliven så kan det ju tänkas att det sprids en del smitta när man nyser.

Hade körtel feber som satte sig på levern (som också är en körtel).
Hade inga problem med halsen, tog blod prover 1ggr per vecka och var sjuk i ca 8 veckor. Fick inte dricka alkohol under 6mån..
Var fruktansvärt trött o slö under dessa veckor, feber etc.
Man kan som väl va bara ha det en gång i livet, sen blir man immun.
De flesta har det som barn och då uppfattas det bara som en svår förkylning, det blir värre ju äldre man blir.
Körtel feber kallas också för puss-sjukan..

Olander skrev:
Hade körtel feber som satte sig på levern (som också är en körtel).
Hade inga problem med halsen, tog blod prover 1ggr per vecka och var sjuk i ca 8 veckor. Fick inte dricka alkohol under 6mån..
Var fruktansvärt trött o slö under dessa veckor, feber etc.
Man kan som väl va bara ha det en gång i livet, sen blir man immun.
De flesta har det som barn och då uppfattas det bara som en svår förkylning, det blir värre ju äldre man blir.
Körtel feber kallas också för puss-sjukan..

Du ska då alltid vara värst
:hihi
Enligt läkarboken så vet man inte hur det smittar men troligen är det via saliven... därav smeknamnet kyss-sjukan

körtel feber smittar bara 1:a veckan..... vet inte varför med så sa de till mig iallafall, tydligen svårt att upptäcka körtelfeber också var på sjukhuset 3ggr innan de kunde fasställa att det var körtelfeber, eller kanske sopor som jobbade där jag var?? :D :va

Kissing disease är en virusinfektion och smittar via kroppsvätskor av olika slag.
Från smittotillfället kan det ta flera månader innan det bryter ut.
Det är naturligtvis lite olika hur hårt det tar, vissa kanske knappt märker nåt och hos oss andra enligt exemplen ovan.
Det är inte helt ovanligt att folk trillar av pinn' av detta :död

Jag är i samma stadie hela tiden. Feber och inte prata. Kan inte svälja.
I morse spydde jag med. Kan inte äta så spyan var väl diverse vatten som jag fick i mig igår.
Sata. Det blir inte bättre eller sämre. Detta är tredje dagen.
Gått ner några kilo dock. Det är ju bra. Eller nått.
Dröjde väl en tjugo minuter att sriva det här med.

Ojojoj. Körtelfeber är inte roligt. Jag hade det i åttonde klass.

Första veckan: Ungefär som en vanlg förkylning med feber. Var hemma från skolan.

Andra veckan: Alla körtlar i armhålorna, ljumskarna, halsen och "brösten" svullnade upp och var allmänt ömma. I mitten av veckan blev halsen så tjock att jag knappt fick någon luft så då var det akuten som gällde. Där tittade dom i halsen och sa att det var tur att inte körtlarna var så svullna. Va fan, tänkte jag, kan dom bli större!!

Tredje veckan. Nu började organen inne i kroppen också svullna. Efter en dag såg jag helt plötsligt ut som om jag skulle föda vilken dag som helst. Fick stränga order ifrån sjukhuspersonalen att jag absolut inte fick utsätta kroppen för några påfrestningar och så skulle jag akta mig för slag/stötar mot kroppen eftersom mina inre organ var så svullna. Ingen rolig vecka :död

Fjärde veckan: Var nu tillbaka i skolan eftersom febern hade varit borta ett par dagar. Trots detta var fortfarande en del körtlar och organen svullna. Fick inte vara med på gymnastiken på ett tag plus att jag blev retad av i stort sett hela skolan eftersom jag var en tanig liten kille med världens mage. Såg fan ut som ett barn från Somaila. Inte skoj...

Det tog väl ytterligare någon vecka innan alla svullnade hade gått ned och magen återfått sin raka form...

Håll er borta från detta!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...