Köttfärsmat

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nån som kan tipsa om schyssta köttfärsrätter där man bara behöver stoppa ner köttfärsen i stekpannan och sedan blanda i massa saker, typ spagetti och köttfärssås och chili con carne?
Gärna något man kan göra stora portioner av och frysa sedan.

FreddaAbborre skrev:
2496891 Nån som kan tipsa om schyssta köttfärsrätter där man bara behöver stoppa ner köttfärsen i stekpannan och sedan blanda i massa saker, typ spagetti och köttfärssås och chili con carne?
Gärna något man kan göra stora portioner av och frysa sedan.

Min chäääf gav mig ett bra matlådetips igår. Det såg riktigt gott ut. Fast det är ingen köttfärs i.

Tärna kassler och bryn med lök. kör ner det i en form med ananas och tomat och lite grejs. på med creme fraiche och riven ost. in i ugnen i 30 minuter och koka ris under tiden. klockren att frysa i lådor!

köttfärscreps, köttfärslimpa, pasta bolognese, pannbiff, köttbullar, järpar, köttfärspiroger. Går att göra listan hur lång som helst

Har du rester över i form av kött (skinka, ren/viltkorvar och saker som det) skicka ner det i färsen ska du få se. Speciellt om du gör köttbullar, panbiff och liknande.

min nya favorit (kanske bara e jag som gillar det)

stek lök, ha i köttfärsen, lite örtkryddor och salt och peppar,och i med creme fraiche....
gott med tagatelle till..

smaklig spis

Här blandar du förvisso innan du lägger det i pannan men likväl enkelt.

Indiska färsbiffar som serveras med yogurt och mango chutney

* 400g köttfärs.
* 1 dl vatten
* 0,5 dl ströbröd
* ströbröd (läs
* 2-3 vitlöksklyftor
* en gul lök
* 1 dl hackad persilja (köp fryst)
* 1msk garam Masala
* (Eventuellt en tesked sambal oelek.)

1. Blanda vatten och ströbröd och låt stå i 10 minuter.

2. Finhacka lök(FINFINT) och hacka gärna vitlöken ännu finare(det går självfallet att pressa den med).

3. Blanda ihop alla ingredienser.

4. Gör biffar, järpar eller spett. (spett är snyggast)

5. Grilla eller stek

6 Servera med ris, yogurt och Mango Chutney

Kalasgott, annorlunda och lika enkelt som pannbiffar.

korvgubbe skrev:
2496969 Här blandar du förvisso innan du lägger det i pannan men likväl enkelt.

Indiska färsbiffar som serveras med yogurt och mango chutney

* 400g köttfärs.
* 1 dl vatten
* 0,5 dl ströbröd
* ströbröd (läs
* 2-3 vitlöksklyftor
* en gul lök
* 1 dl hackad persilja (köp fryst)
* 1msk garam Masala
* (Eventuellt en tesked sambal oelek.)

1. Blanda vatten och ströbröd och låt stå i 10 minuter.

2. Finhacka lök(FINFINT) och hacka gärna vitlöken ännu finare(det går självfallet att pressa den med).

3. Blanda ihop alla ingredienser.

4. Gör biffar, järpar eller spett. (spett är snyggast)

5. Grilla eller stek

6 Servera med ris, yogurt och Mango Chutney

Kalasgott, annorlunda och lika enkelt som pannbiffar.

Äter dom kossor i indien?

På tal om lamm så är lammfärsbiffar gott! brukar göra med tärnad fetaost i och servera med rostade potatishalvor och tzatziki :tummenupp

Ok, såhär ligger det till.

Köttfärssås
du behöver:
360g köttfärs (1/5 av ett 1800g paket, billigast)
1 lök
1 paprika, valfri färg
1 liten burk svamp
1 buljon
500g krossade tomater

hur gör jag?
1. stek lök&köttfärs i stor stekpanna
2. häll i tomatkross och mosa ner buljongtärningen
2,5 krydda efter egen smak, chiliblandning är gott, svartpeppar också. Välj själv. En vitlöksklyfta eller två är också bra
3. koka upp på svag värme
4. släng i paprika och svamp (lägg i paprikan med tomatkrosset om du inte vill ha den knaprig)
5. låt sjuda på svag värme medan du kokar pasta.
6. ät och var glad

Recept på Chili con Carne kommer snart

korvgubbe skrev:
2497010 Framgår det från vilket djur köttet kommer? :pannkyss

Nämen, kan du inte tydliggöra det så att indierna och jag slipper bli förfärade? F ö måste jag hålla med Cervantes om att lammfärsbullar är jättegott.

anja skrev:
2497085 F ö måste jag hålla med Cervantes om att lammfärsbullar är jättegott.

lammfärs är som ni säger väldigt gott och mitt recept gör sig bäst med lammfärs men även annan färs kan användas.

Hmm...

Verkar som folk missförstod frågan lite.

DVS inte något som man måste kladda med. (där
rycker tyvärr korvgubbes förmodade goda recept om indisk död ko, köttbullar etc).

Vill ha nåt som tar tokigt lite tid att laga mycket på en gång (rulla köttbullar o sånt tar tid) plus att man inte kna hacka lök etc samtidigt som man steker köttfärsen...

Men tackar ändå för fina tips, kommer tillpass när man känner att man har lite tid.

FreddaAbborre skrev:
2497861 Hmm...

Verkar som folk missförstod frågan lite.

DVS inte något som man måste kladda med. (där
rycker tyvärr korvgubbes förmodade goda recept om indisk död ko, köttbullar etc).

Vill ha nåt som tar tokigt lite tid att laga mycket på en gång (rulla köttbullar o sånt tar tid) plus att man inte kna hacka lök etc samtidigt som man steker köttfärsen...

Men tackar ändå för fina tips, kommer tillpass när man känner att man har lite tid.

TACOS! Jätte enkelt! Stek köttfärs ha i mixkrydda från påse, skit i grönsaker och sånt trams, släng i i ett majssakal, öppna en öl!!!! :yoparty

Tacokryddad köttfärs och sen slänger du bara i krossade tomater o käkar med pasta, potatis eller ris...
Och nästa laddning kan du göra med fajitamix (tacoliknande mixpåse) och kanske byta ut krossade tomater mot creme fraiche. Eller vita bönor i tomatsås, så har du nästan en chiliconcarne...

zoddri skrev:
2497066 Ok, såhär ligger det till.

Köttfärssås
du behöver:
360g köttfärs (1/5 av ett 1800g paket, billigast)
1 lök
1 paprika, valfri färg
1 liten burk svamp
1 buljon
500g krossade tomater

hur gör jag?
1. stek lök&köttfärs i stor stekpanna
2. häll i tomatkross och mosa ner buljongtärningen
2,5 krydda efter egen smak, chiliblandning är gott, svartpeppar också. Välj själv. En vitlöksklyfta eller två är också bra
3. koka upp på svag värme
4. släng i paprika och svamp (lägg i paprikan med tomatkrosset om du inte vill ha den knaprig)
5. låt sjuda på svag värme medan du kokar pasta.
6. ät och var glad

Recept på Chili con Carne kommer snart

Hoppa över paprika, byt ut svampburken mot färsksvamp & en skvätt grädde så har du en exakt kopia av mitt standard resept. Klassiskt & går variera med kryddor & tillbehör i sin oändlighet :tummenupp

UrbanTiger skrev:
2498759 Gör en sVensk moussaka.

Bränn på tjöttfärsen i pannan. Lite lök och vitlök plus dubbelt så mycket tomatpure som du normalt skulle vilja äta.
Skala och skiva potatis, skölj bort stärkelsen i ett durkslag.
Smörj en hög ugnsform med flott. Varva potatisskivor med tjöttfärsgucka, salta och peppra mellan också.. Dra på en viss mängd grädde. Typ upp till 1/3 av formen (glasform e bra). Spritsa lite flytande flott på översta lagret för att förhindra bränning. Stek i ugnen på 175 grader i 45-50 minuter. Mera grädde :yoparty
Stek ytterligare en halvtimme eller trekvart, eller tills pluggen är mjuk. Låt vila i en tio minuter ute ur ugnen. Tjäka som fan sen :tungan

175 grader i stället för 225 grader kan man tjöra på de flesta gratänger. Blir såsigare än normalt men tar lite längre tid.

Låter soft som fan!
Skall testas!

1, stoppa in köttfärsen i mikron
2, sätt på micron på högsta effekt
3, när det pyser och ryker ta ut paketet
4, öppna paketet
5, ät köttfärsen

Om du har bråttom kan du hoppa över steg 1-3, har du riktigt bråttom kan du hoppa över steg 4 också.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back