K-sprit?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
K-sprit är ju jättebra och löser upp avlagringar m.m. i en motor. (Står det på flaskan.)
Är det något som man borde förse sin hoj med? Bra eller dåligt?

K-sprit använder man om man har vatten (kondens) i bränslet - annars finns väl ingen anledning att använda det.

Har man problem med förgasaris eller is i trottelhus (insprut) kan det hjälpa med K. Det finns en viss del vatten löst i bensin redan från början som kan bilda is, tillsammans med luftfuktightet.

Och ja, det är större risk för förgasaris på sommarn än på vintern :), för på vintern är insugsluften redan under 0 grader och vattnet i luften är i isform som sugs förbi trotteln. På sommarn kondenseras fukten till droppar då luften kyls ned vid trycksänkningen i förgasarhuset (underkylda) varpå de fryser fast på spjäll och annat i venturiröret. Förgasare är mer benänga för is än insprutning, eftersom tillförseln av finfördelat bränsle kyler ned luften ännu mer i förgasaren. Nu har väl inte modernare hojar dessa tendenser i vanliga fall.

Har man vatten i soppatanken föreslår jag att man tappar ur tanken och häller i fräsch soppa istället för att använda K-Sprit :)

Annars ser väl inte jag nån anledning att använda det.

K-sprit är i princip ren Etanol. Det finns redan inblandat i den bensin vi köper i dag (minst 5%). Men köp det om du tror hojen mår bättre med K-sprit. Jag tror inte det blir någon skillnad eller snarare att det är en nackdel att blanda i alltför mycket etanol i bensinen.

Dagens handelsbensin innehåller redan en stor mängd etanol, just för att undvika isproppar.
M.a.o är köp av separat K-sprit onödigt. (Vilket givetvis inte tillverkarna av K-produkter tycker) ;)

Eldstorm skrev:
2049376 K-sprit är i princip ren Etanol. Det finns redan inblandat i den bensin vi köper i dag (minst 5%).

Du hann trycka på enter före mig...grattis! ;)

Etanol är väl hygroskopisk också (vattenabsorberande), så ju mer etanol man har i soppan desto mer vatten lär den absorbera över tid från luften också, antar jag. Etanol har ju lägre energivärde än bensin också = mindre powah från rovan per volymenhet bränsle (om man inte kompenserar med större tillförd mängd bränsle och ändrad tändtidpunkt), vatten har ännu lägre energivärde än bensin ;)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick