Har inte kört någon av dem, men det finns ju VFR 1200 i segmentet med.
Jo, och det är säkert en väldigt potent hoj, men jag kommer inte överens med utseendet på den.
Om du kan och har råd köp en 1300s i stället. En del mindre bra saker med vxllådan är fixade och motorn är hyfsat civiliserad även utan PC3 och mappning. I övrigt gäller väl mina kommentarer sannolikt hyfsat väl för en K1200s. Den har iofs äldre ABS och lite sånt men körmässigt är den rätt lika.
Attans trevlig att åka två på t.ex. Med ESA-fjädring (som de flesta sålda i Sverige har) så är den nästan lastoberoende i sitt uppförande.
Viktigaste att göra om du skall köpa en 1x00s är att kolla att allt lullull funkar. Det kan bli väldigt dyrt annars.
Och en sak till. En 1300s har blinkersreglage som vilken hoj som helst...och inte BMW:s traditionella på både höger och vänster.
Tack för bra info!
ABS har jag aldrig haft på en hoj, så det är inget jag har saknat, men visst, det är ju inte fel med det
Däremot så gissar jag att det kommer att behövas terapi för att förstå sig på blinkersknapparna på äldre BMW
En sak att ha i åtanke också är att K1200 ska ha 98oktan då den har rekordhöga 13:1 i komp, K1300 har sänkt komp och klarar sig på 95, dessutom mesigare kamaxlar i K1300 därför en K1200 låter råare
Tack för mer bra info!
Fast enligt boken så kan man pytsa i 95 också?
Har inte dom där sensorer så det räcker och blir över?
Jag har bara testat FJR1100 och K1200S. Vid den jämförelsen vinner BMWn med hästlängder, otroligt mycket bättre drag och chassi. Det skulle vara skoj att prova en FJR1300 någon gång men det är ingen hoj jag kan tänka mig p.g.a. att de troligen är för klumpiga för en som mäter 174 cm i längd.
Fast FJ1100 är ju en helt annat division/generation
Jag är visserligen 193, men jag har skjutsat runt sambo och haft sidoväskor, topbox och tankväska, och det har inte varit några som helst problem, ens i krypkörning på campingplatser, gräsmattor, grusväg osv. Så länge man har knapp krypfart och fått upp fötterna så, men visst, någon trialhoj är det ju inte
Har själv kikat på FJR1300, den är helt underbar o köra.
En busa med hårda väskor är inte helt fel den heller om du behöver mer pulver.
Ska det vara budget så kan du ju få en blackbird med givi på för 25 i nuläget.
Det är inte pulvret jag saknar, det är den upprätta sittställningen, jag har hela tiden känslan av att jag sitter på en vespa och kör
Jag hade valt BMWn men faktum är att BMW K1200R Sport tack vare annan geometri svänger bättre än S:en som känns för lång och trögstyrd. Provkör en sån om du kan tänka dig halvkåpa.
Eller köp en S och fixa till geometrin och sätt på spetsigare däck. Det är en mycket fin hoj utöver den överdrivna sävligheten.
Hur stor skillnad är det mellan S och R egentligen, kåpmässigt? Jag vill ju helst ha helkåpa eftersom hojen kommer att användas i alla typer av väder, och jag vill inbilla mig att helkåpan på Sen skyddar bättre mot spöregn och kall fartvind?
Hur gör man chassiet mer lättsvängt?
Det är ju inte som på en vanlig hoj, där man kan skjuta upp gaffelbenen några mm i kronan och få den mer kvickstyrd.
Lirar inte FJRen i samma division som ST 1300, i +300kg-klubben?
Nix, min FJR väger in på 268kg med olja och full tank
Sen kan man iofs lasta på 208kg till på det = 476kg
Och det är ju ganska lätt gjort med två pers med skinnställ, och några väskor