Kabel som lossnat i ena änden från förgasaren?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Hej, skulle behöva ha lite akuthjälp!

Vad det hela gäller är en tunn mjuk gummislang cirkus 3-4 mm i diameter som sitter på framsidan av förgasaren som just nu hänger ner under hojen i höjd med oljanippeln under motorn.

Vad jag märkt så rinner det ut bensin när jag antingen bromsar hård eller när man drar av gas kraftigt, inte när jag kör...

Ska denna slang bara hänga löst???:confused: eller vart ska den sitta? Har letat som attan vart den skulle kunna sitta men hittar verkligen inte någonstans den passar...

I förgasaren så sitter den bara påtryckt utan slangklämma eller liknande men har ingen aning vad den gör för något? Hojen går ju bra lixom...

Hojen det gäller är en KTM Duke II -06 Limited

Tacksam för snabbt svar!
/D

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Verkar vara evakueringsslangen från flottörhuset. när soppan skvimpar omkring i flottörhuset släpps det ut lite i slangen så soppan inte skall flöda in i motorn. Slangen brukar hänga löst under motorn åtminstone på cross/endurocyklar.

För mig låter det normalt att det rinner ur någon fingerborg om man bromsar hårt. -men jag vet inte vad som är normalt på just din cykel.
Om det flödar mer än normalt kan flottörnivån behöva justeras. Om det rinner konstant är det fel på, eller skit i ventilen i flottörhuset

Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
ok tack för svaret...

När jag gjort en kraftig inbromsning så kan det vara en bensin fläck som kanske är 10-15 cm i diameter? Är detta normalt? Detta händer inte hela tiden men kan det hjälpa att tömma flottörhuset med hjälp av dräneringspluggen?

Var exakt sitter evakueringsslangen? Den slangen jag menar pekar själva slangfästet framåt mot framdäcket men efter några centimeter böjs den neråt och är som sagt placerad bredvid oljepluggen under hojen?

TACK!

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det lär väl var en likadan förknasare på din KTM som på min DR650 och den läcker ut ungefär den mängden vid häftig inbromsning. Inget att bry sig om och det hjälper inte att tömma via skruven i botten i flottörhuset. Så fort du startar hojen blir det likadant. Det är evakuerings/eller överfyllnadsskydd som Pebl skriver

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...