Kabel till min plasmatv?(VGA/HDMI)

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Har en Panasonic 42PX70 som jag vill ha inkopplad till min dator.

Det som är klart är att på datorsidan ska jag ha DVI, men på tv:n då?
Har HDMI och VGA-in på att välja på tv:n.

Om jag väljer VGA-anslutningen så får jag lite mer anpassade inställningar för just bilden från datorn. Och DVI till VGA-kabeln är mycket billigare.

Men finns det något som talar för att jag istället ska välja en DVI-HDMI-kabel istället?

:confused: :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nix, finns inget som talar för en sådan kabel. Kör på Dvi-vga.

TopCat

Kvalar till Bukakke-SM.
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Såld på måndag, klotad på tisdag...

Om jag väljer VGA-anslutningen så får jag lite mer anpassade inställningar för just bilden från datorn. Och DVI till VGA-kabeln är mycket billigare.

Men finns det något som talar för att jag istället ska välja en DVI-HDMI-kabel istället?

Bjud mig på grogg så kan jag lägga en kabel på din plasma! En Cr-Apkabel.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06

VGA är analogt = sämre bild.
Jag köpte HDMI (TVN) -> DVI (datorn), kanonbild!

Kostar säkert 3gånger mer men sålänge du inte ska ha mer än 5meter så överlever du.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Självklart digitalt hela vägen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte? Digital överföring är väl bra?

Visst, det är skitbra. Men i detta fallet så ser jag ingen anledning. Jag var själv i samma sits för ett tag sedan men körde på VGA och det är INGEN skillnad mot digitalt hela vägen då det är samma utsignal från datorn i detta fallet. Men sen beror det på vilka längder man ska ha och vilka inställningsmöjligheter man vill ha. Som sagt, från en pc så får du knappast mindre inställningsmöjligheter med en VGA jämfört med hdmi. Och hdmi är ju skitbra när du vill ha ljud också men det vill han inte ha denna gång.
Och ska vi gå in djupare så får vi snacka D/A-omvandling men det behövs inte. Han blir skitnöjd med sin analoga VGA från datorn till tv'n och han kan tweaka hur mycket han vill.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Hade tänkt mig en som är 5m lång.

Då får det bli en VGA! En polare kör också med det och han är nöjd, så det blir nog jag med! :)

Tack för svaren!

Visst, det är skitbra. Men i detta fallet så ser jag ingen anledning. Jag var själv i samma sits för ett tag sedan men körde på VGA och det är INGEN skillnad mot digitalt hela vägen då det är samma utsignal från datorn i detta fallet. Men sen beror det på vilka längder man ska ha och vilka inställningsmöjligheter man vill ha. Som sagt, från en pc så får du knappast mindre inställningsmöjligheter med en VGA jämfört med hdmi. Och hdmi är ju skitbra när du vill ha ljud också men det vill han inte ha denna gång.
Och ska vi gå in djupare så får vi snacka D/A-omvandling men det behövs inte. Han blir skitnöjd med sin analoga VGA från datorn till tv'n och han kan tweaka hur mycket han vill.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP

Jag hade utan tvekan kört DVI-HDMI. Provade både DVI-VGA och DVI-HDMI till min projektor och det var klart märkbar skillnad.
Om du kör DVI-VGA kommer du hela tiden att tänka "undra hur mycket bättre bilden blir om jag kör DVI-HDMI".
Så dyrt är det inte heller http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98121&path=

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Jag hade utan tvekan kört DVI-HDMI. Provade både DVI-VGA och DVI-HDMI till min projektor och det var klart märkbar skillnad.
Om du kör DVI-VGA kommer du hela tiden att tänka "undra hur mycket bättre bilden blir om jag kör DVI-HDMI".
Så dyrt är det inte heller http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98121&path=

Har redan provat en 10m DVI-HDMI, en kompis hade en sådan men av någon anledning så kör han med VGA nu så och han har en nästan likadan tv. Han nämnde inget om någon skillnad på bilden.
Men den där kabeln var riktigt billig måste jag säga...alla dessa val här i livet! :huvet :rolleyes:

Edit:
Gaaah såg nu att DVI kablage finns i fem varianter?:confused: :huvet Vilken ska man ha?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, det är det inte.

Ehhh, jo? Antingen kör han dvi-hdmi eller dvi-vga och hur han än gör så blir det samma signal ut från grafikkortet då han bara har en utgång. Eller kan man välja det i inställningarna för grafikkortet, att man ska få ut en analog eller digital signal på samma utgång :confused: :rolleyes:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ehhh, jo? Antingen kör han dvi-hdmi eller dvi-vga och hur han än gör så blir det samma signal ut från grafikkortet då han bara har en utgång. Eller kan man välja det i inställningarna för grafikkortet, att man ska få ut en analog eller digital signal på samma utgång :confused: :rolleyes:

Nej, det blir inte samma. För att köra dvi-vga så krävs att du har en dvi-i port på grafikkortet, dvs en dvi-port som kan skicka både digital och analog signal. Kopplar du en dvi-vga sladd i uttaget så skickar grafikkortet en vanlig analog signal, dvi-hdmi blir således en digital signal. :)

Frågar du mig är det digitalt hela vägen som gäller.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, jag får fortfarande inte ihop det. Hur som helst så är det ingen skillnad med mina kopplingar (både dvi-dvi samt dvi-vga via hitatchi lcd) mellan de olika kablarna. Däremot har jag fått lite flimmer med dvi-dvi, vet ej varför.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Hur som helst så vart det en HDMI pga att en kompis som hade vägarna förbi onoff råkade köpa fel och jag lyckades inte märka det förrän jag hade börjat slita upp förpackningen. :huvet

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ok, jag får fortfarande inte ihop det. Hur som helst så är det ingen skillnad med mina kopplingar (både dvi-dvi samt dvi-vga via hitatchi lcd) mellan de olika kablarna. Däremot har jag fått lite flimmer med dvi-dvi, vet ej varför.

Det är inte så komplicerat egentligen. VGA är ett analogt gränssnitt. Så för att kunna köra äldre monitorer på ett nyare grafikkort med DVI-kontakter så uppfanns DVI-A, som i princip innebär att du skickar samma analoga vga-signal genom en dvi-kabel, fast på andra ledare än den digitala signalen. För att skicka digitala signaler finns DVI-D, vars kontakt ser annorlunda ut iom att man inte använder de analoga stiften. Men för att kunna köra båda varianterna på samma grafikkort utan att smälla på en extra kontakt så finns DVI-I, som är både DVI-A och DVI-D i samma kontakt. Kör du DVI-VGA så används bara de analoga stiften i kontakten, således får du ut en analog signal i andra änden. :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, då är jag med. Jag har själv en omvandlare där emellan, vet ej vad det innebär för kvaliteten.
Nu är det redan klart så vi får hoppas att vederbörande blir nöjd.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Ok, då är jag med. Jag har själv en omvandlare där emellan, vet ej vad det innebär för kvaliteten.
Nu är det redan klart så vi får hoppas att vederbörande blir nöjd.

Jadå jag är nöjd, mycket bättre än S-video-RCA(?)-kabeln + en omvandlare till scart jag hade innan! :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha