Kaffe

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag handlar bara FairTrade/Rättvise-märkta kaffesorter numera, efter att ha läst på lite om vad som händer med regnskogar, utarmning av mark och människoförnedring och mord i tredje världen (fifan!).

Man gjorde en granskning av Fair Trade odlingar i tredje världen. Har för mig att det rörde sig om kakao. Föga smickrande. Efter att ha sett det programmet värdesätter jag inte symbolen särskilt högt. Mitt samvete blir inte renare av vetskapen att man gynnar en organisation som inte lever upp till sina löften. Tvärt om faktiskt.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Fan va alla tjötar om bryggare.
Personligen tycker jag att det ska vara kaffepress, alternativt kokkaffe, som några har föreslagit. Givetvis maler man bönorna själv, dessa bör även förvaras i kyl eller frys, då smaken håller mkt bättre.

Just nu dricker jag Blue Mountain coffe, som jag tog med mig från Jamaica när jag var där. Odlat och rostat, för hand, på en liten kaffegård uppe i bergen. Då snackar vi ekologiskt, fare-trade o hela skiten! För övrigt även supergott! :tummenupp

Fick även med mig lite kopi Luwak, från en lokal kaffegård i Indonesien. Ska sparas till nåt särskilt tillfälle.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man gjorde en granskning av Fair Trade odlingar i tredje världen. Har för mig att det rörde sig om kakao. Föga smickrande. Efter att ha sett det programmet värdesätter jag inte symbolen särskilt högt. Mitt samvete blir inte renare av vetskapen att man gynnar en organisation som inte lever upp till sina löften. Tvärt om faktiskt.

Lite så är det - och det gäller även skogsindustrin med t.ex. FSC-märkning eller kravmärkt kött från Brasilien. Man kan inte lita på att det är helt hundra, men samtidigt så vet man att t.ex. kaffeodlingar i övrigt sker på bekostnad av regnskogar och dränerar marken hårt (samt flitigt nyttjande av insektsgifter och rikligt med vatten). Av två onda ting, så kan man välja det med i alla fall goda intentioner...

Vi skulle behöva ha svenska kaffeodlingar eller egna kolonier :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Lite så är det - och det gäller även skogsindustrin med t.ex. FSC-märkning eller kravmärkt kött från Brasilien. Man kan inte lita på att det är helt hundra, men samtidigt så vet man att t.ex. kaffeodlingar i övrigt sker på bekostnad av regnskogar och dränerar marken hårt (samt flitigt nyttjande av insektsgifter och rikligt med vatten). Av två onda ting, så kan man välja det med i alla fall goda intentioner...

Vi skulle behöva ha svenska kaffeodlingar eller egna kolonier :)

Iden med FairTrade e ju helt bra men som allt annat så blir de väldigt lätt korrupta, men det e ju ett steg i rätt riktning!

Om vi här på SH går ihop o köper någon bananrepublik.... Tänk er SH: kaffe, malda i en gammal skruvkompressor och rostade på avgasrören på en R1, under tiden som man gör en F**k you Bööörnis!:rolleyes:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jösses, här har jag fått massor av tips! Tack så mycket:)

Det klart du är ju på SH:tummenupp

Aha glömde. Jag gillar starkt kaffe och tar därför med mig Nescafe espresso till jobbet, bara tillsätta varmt vatten och lägga i så mycket (starkt) man vill ha. Har av misstag köpt Gevalias variant och det slutade med att jag i princip slängde hela burken. Älskar att ha tillgång till detta kaffe på just jobbet då det behövs rejält starkt kaffe då det är långa dagar. Hemma blir det som sagt "kapslar" Många kollegor som kikat förbi och undrat vad skjutton det är som luktar så gott:). Det blaskiga kaffet på jobbet klarar jag verkligen inte av :zpy

Just kommit tillbaka från lunchen och det doftar härligt och jag är betydligt piggare än förut, en av dagens höjdpunkter :)

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Även om man rostar som ett jävla arsel så är nyrostat och malt kaffe förtio gånger (ovetenskapligt bevisat av mina smaklökar) godare än vilket "lyx"kaffe som helst från coop. :fakta

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag handlar bara FairTrade/Rättvise-märkta kaffesorter numera, efter att ha läst på lite om vad som händer med regnskogar, utarmning av mark och människoförnedring och mord i tredje världen (fifan!).

duktig jag var då utan att veta om det, löfbergs lila symphony är fairtrade märkt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA