Kaffeberoende?

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Jag hade tänkt försöka dra ner på min kaffekonsumtion som börjar bli grotesk. 2 koppar på morgonen och 6-8 på jobbet. Problemet är att jag får en otrolig huvudvärk utan kaffe (psykiskt?). Någon som har några bra tips vad man kan ersätta kaffet med för att trappa ner?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Quest skrev:
2270402 Jag hade tänkt försöka dra ner på min kaffekonsumtion som börjar bli grotesk. 2 koppar på morgonen och 6-8 på jobbet. Problemet är att jag får en otrolig huvudvärk utan kaffe (psykiskt?). Någon som har några bra tips vad man kan ersätta kaffet med för att trappa ner?

Espresso! :rolleyes:

.....Tror det blir svårt att ersätta det med något. Det är ju inte nyttigare att bälga i sig typ Red Bull eller andra koffeindrycker.

Antingen ser du till att dra ned ordentligt. Typ en morgonkopp, en lunchkopp och en eftermiddagskopp.

Annars lägger du av helt. Huvudvärken och beroendet försvinner efter nån vecka. Sen är det bara ignorera vanans makt som gör att du lockas till kaffemaskinen/bryggaren.

Nu ska jag hämta dagens fjärde kopp...!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Drick lite mindre kaffe dag för dag.. Om det skulle vara så att du slutar tvärt är det inte så farligt heller, du har huvudvärk en dag sen är det borta.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Jag dricker nog också kanske 5-7 koppar på jobbet. Sen brukar jag bälja i mig en 6-koppars perkkanna på kvällen själv.

Sjukligt. :3freak

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Quest skrev:
2270402 Jag hade tänkt försöka dra ner på min kaffekonsumtion som börjar bli grotesk. 2 koppar på morgonen och 6-8 på jobbet. Problemet är att jag får en otrolig huvudvärk utan kaffe (psykiskt?). Någon som har några bra tips vad man kan ersätta kaffet med för att trappa ner?

Drick té istället för några av kopparna eller prova "di käff", alltså koffeinfritt kaffe. Får själv samma symptom, särskilt på helgerna framåt 10 på förmiddagen och då brukar jag komma på att jag inte druckit kaffe eftersom jag brukar dricka första koppen på jobbet. Koffein är visst släkt med nikotin och ger ett visst beroende, dock inte lika starkt, men man får abstinenssyndrom om man blir utan (som du märkt).

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Ta grönt te istället, innehåller varken koffein elle tein. Jag trappade ned för ett tag sedan bara genom att vänta tills jag var riktigt sugen innan jag drack. Det blir annars ganska lätt att man tar en kopp på morgonen av vana, direkt när man kommer på jobbet av vana, fikat osv... utan att man egentligen är så jäkla sugen.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag drack ca 12koppar om dan förut, oftast mycket mer.
Jag slutade helt och efter kanske 2dagar så var jag fri.
Nu håller jag på igen fast mera måttligt, 4-6koppar.
Det handlar bara om viljestyrkan.

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Huvudvärken går över efter nån dag.

En annan grej angående kaffe. Om du dricker kaffe svart så är det som att dricka ett glas vatten eller rent te. Har du mjölk eller socker i så bildas den kända "syra-attacken" på tänderna. Så dricker man mycket kaffe och är lite rädd om tänderna, drick svart kaffe. :mattias

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Jag drack också groteska mängder kaffe, sen fick jag kaffe-förbud av min mor i våras när jag blev behandlad för magsår. Det gick faktiskt bra att göra uppehåll i kaffedrickandet, och nu dricker jag max tre koppar om dan. Rätt skönt att slippa spy lite då och då, som jag gjorde förut. :3freak

Bestäm dig bara för att inte dricka så mcket kaffe. Förmiddagskaffe, kaffe efter lunchen och en kopp på eftermiddan räcker väl? Ingen påtår!

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
IO skrev:
2270691
En annan grej angående kaffe. Om du dricker kaffe svart så är det som att dricka ett glas vatten eller rent te. Har du mjölk eller socker i så bildas den kända "syra-attacken" på tänderna. Så dricker man mycket kaffe och är lite rädd om tänderna, drick svart kaffe. :mattias

Bra tips :tummenupp . Mjölk i kaffet ska ju vara snällare mot magen iofs, men jag ska nog börja dricka svart när man nyss ätit.
-------------------
:mattias Grönt te innehåller visst koffein, men inte lika mkt som svart. Rött te innehåller inte koffein för det kommer från någon annan växt. :mattias

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Koffein är inte beroendeframkallande dvs att det sitter mest i huvudet kaffe är något du tycker är gott..
Kaffepausen är som en break, gör något annat då du i normala fall dricker kaffe så ska det nog gå bra drick vatten ^_^

"Inte heller kan man bli fysiskt beroende av det, även om personer som haft en hög konsumtion länge kan känna abstinens av att sluta. Eftersom kroppen byggt upp en okänslighet mot adenosin kan man känna av tex överkänslighet, blodtrycket faller och orsakar överflödigt blod i hjärnan vilket leder till huvudvärk. Man blir lätt irriterad, blir oförmögen att arbeta, nervös, rastlös och sömnig."

Last edited:

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Tokbra tips =) Ska försöka dra ner till en morgonkopp och en middagskopp! Tror det blir enkelt nu genom att jag går på semester 4 veckor och kommer ur rutinen!

Tack alla koffeinaddicts!

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Kaffeeeeeeee :kär

ESPRESSO.JPG

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
En fråga: Varför låter det på vissa som att kaffe kan ta liv? Kan det göra det? Det bör väl inte vara ens i närheten av cigarettens och snusandets livskördande och onyttighet. Snälla upplys mig någon!

Det är helsvart kaffe som har den där smaken som man bara älskar när man väntat på den alldeles för länge vi talar om. ;)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha