Kaffebryggare eller pod-kaffemaskin

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Ääääh. Spara en massa pengar och kör med nescafe istället. Det gör jag, även vid större bjudningar, och ingen har vågat klaga hittills.

Och vem klagar öppet till värden över vilket kaffe man får på en bjudning? :va
Det vore ju ofint... :mattias

Starstriker: "-Och hur var kaffet?"
Gästen: "-Fantastiskt, jag är faktiskt djupt imponerad över den komplexa aromen i Gevalias frystorkade. Mmmmm...att man inte dricker det här oftare?"

:D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har en Nespresso och kör med CoffeeDucks som man återfyller. Blir billigt espresso den vägen, ca 20 öre/kopp.

Sen har jag en Perkulator med, det överlägset godaste "vanliga" kaffet. Man får akta sig för sumpen bara.

En fördel med Perkulator är att kaffet blir aldrig dåligt, man kan slå på en kanna på morgonen och låta den stå hela dagen. Morsan har en väninna som sätter på samma kanna varje morgon (med samma kaffe i alltså) om det finns kvar från dagen innan. Snålkärring? Ja, men det funkar tydligen..

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Köpte nyligen en podmaskin och jag älskar den! Perfekt om man vill ha en snabb espresso på morgonen eller lyxa till det med en latte efter jobb.

MEN vanligt bryggkaffe blir bäst i en Moccamaster. Köp en sån och en kaffekvarn utan knivar så är du i hamn:tummenupp

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag tar mig tid att mala egna bönor och använder en riktigt bryggare..

alla pods och sånt påminner mig bara om dåligt automatkaffe även om dom pods jag testat varit gott så når det inte upp till smaken av färskmalet på riktigt bra bönor.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

alla pods och sånt påminner mig bara om dåligt automatkaffe även om dom pods jag testat varit gott så når det inte upp till smaken av färskmalet på riktigt bra bönor.

Där har du helt rätt, det är inte LIKA gott. Men inte heller 1/20 så omständigt.. Sen får man välja vilket som är viktigast för en..

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Där har du helt rätt, det är inte LIKA gott. Men inte heller 1/20 så omständigt.. Sen får man välja vilket som är viktigast för en..

yes correct....visst e det så.

Jag tar mig tiden att göra bra kaffe och är man på hotell osv så brukar jag dricka det men i syfte att vakna :rofl
inte för smakens skull.

men kaffe är för många som vin, får man ett intresse så...

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag fick en nespressomaskin för pods i julklapp. Jag tycker att det blir lika gott med mindre slabb. Den gamla bryggaren fick stå kvar i en vecka. Sedan åkte den in i arkivet.

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Jag hade en perkulator. Men det är bara jag som bor i min lägis och många av mina vänner är tedrickare :va. Så jag funderade på en podmaskin ett tag, kom över en billigt på MM för 400 spänn, OBH Nordica Martello, och är nöjd! Slipper krabbet med att diska ur kaffebryggaren, jag gör bara så mycket kaffe som jag faktikst dricker. Med perkulator så bryggde jag kanske tre koppar, drack 1,5. Blir slöseri med kaffe och stuff. Är ju smålänning, snål som satan!:D
Perkulatorn finns kvar för det enda tillfället om året när hela familjen kommer hit (födelsedagsfikat).

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Både och tycker jag. Pod för enstaka kopp och bryggare för kalas.

Fast helst bönor, kvarn och manuell maskin :D

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Jag använder en gammal hederlig Don Pedro, blir himla gött kaffe i den.

Bifogat

• Don_Pedro.jpg
    Don_Pedro.jpg
    13.5 KB · Visningar: 114

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kokar i klassisk panna när vanligt kaffe ska fram. Annars blir det latte i espressomaskin som maler bönor och är självrengörande.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Exakt min tanke också. Trots att pods förvisso kan leverera en ok espresso eller kopp kaffe, så kan jag inte tvätta bort känslan av halvfabrikat alá kåldolmar-plastförpackning-bäst-före-2014 från findus på ICA... :gnissla

För enstaka kopp har jag en mokabryggare, Bialetti Venus 4-koppar.

Sitter nu med en kopp nymald java från Costa Rica och en lagom rivig grappa... Gott+äkta i ett :tungan

Dock har jag ännu ingen kaffekvarn, så inköpen får göras i mindre mängd och oftare... Hittade denna sida, och föll för Monteriva M-203 som var riktigt stilig, så det lutar åt en sådan inom kort... :)

http://www.smartson.se/test/hushall/kaffekvarn.htm

Erfarenheter på kvarnar från panelen?? :confused:

Bifogat

• bialetti.jpg
    bialetti.jpg
    69.1 KB · Visningar: 365
  • Monteriva.jpg
    Monteriva.jpg
    196.1 KB · Visningar: 124

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Exakt min tanke också. Trots att pods förvisso kan leverera en ok espresso eller kopp kaffe, så kan jag inte tvätta bort känslan av halvfabrikat alá kåldolmar-plastförpackning-bäst-före-2014 från findus på ICA... :gnissla

För enstaka kopp har jag en mokabryggare, Bialetti Venus 4-koppar.

Sitter nu med en kopp nymald java från Costa Rica och en lagom rivig grappa... Gott+äkta i ett :tungan

Dock har jag ännu ingen kaffekvarn, så inköpen får göras i mindre mängd och oftare... Hittade denna sida, och föll för Monteriva M-203 som var riktigt stilig, så det lutar åt en sådan inom kort... :)

http://www.smartson.se/test/hushall/kaffekvarn.htm

Erfarenheter på kvarnar från panelen?? :confused:

kvarnen är lika viktig som bönan..har en M-203 och kan varmt rekomendera den..

sitter själv med en kopp Kopi luwak...:tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Finns det ngn mer miljömässig idioti än att hålla på med en massa plastbyttor varje gång man skall ha en java? Fukking jävla slöseri idioti! Köp en riktig bryggare och komplettera med snabbkaffe när suget är som värst :tummenupp

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa