Kaffepimplare? Espressomaskin?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hallå..
Jag har kommit fram till att med min förkärlek till lite finare kaffe än vanlig perkulatorkaffe så borde jag nog investera i en espressomaskin. Däremot är jag väldigt osäker på vad man ska köpa.

Min krav är att det ska bli god espresso. Vill även ha en sån däringa trycklufts mjölkskummare på så tanten kan få sin latte..

Sen är det ju bra om maskinen inte kostar så mycket att man inte har råd med bönor sen.. Min prisklass är runt 3000. Inte ett öre över 5000 i alla fall. Får man något vettigt för dom pengarna eller ska man lägga ned.

Det är även viktigt för mig att maskinen ser bra ut. Den får inte se plastig ut utan ska se ut som en riktigt maskin....

Kom även på att man kan köpa en begagnad maskin. Är det ett vettigt alternativ? Vad ska man köpa i så fall?

Vad ska man sen ha för bönor i sån maskin?

Har vi någon expert på ämnet här så vore jag tacksam för hjälp..

Mvh
Simon

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
495.jpg

Kokkaffe är den enda riktiga form utav kaffe. :fakta

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jag har ingen aning om hur långt och vad som är ett bra alternativ för dem pengarna.

Vet bara nån om har någon liten sak, och visst, den fungerar.

Min enda personliga erfarenhet är från maskinerna på jobbet, det är grejor det..men dem kostar inte 5K, och inte 10 gånger mer heller för den delen:hihi

Ska det vara en maskin som anväder pots, eller malda bönor?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Ska det vara en maskin som anväder pots, eller malda bönor?

Det är en jättebra fråga.. Vilka är för och nackdelarna med respektive? Känns som det roligaste vore att ha en med inbyggd kaffekvarn men som samtidigt har möjligheten att använda pots... Men då är man uppe i prisklasser som kräver att jag köper begagnat..

Vad jag vill kunna åstadkomma är riktigt gott kaffe.....

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag har de senaste 2 åren haft en Isomac Giada och är rätt nöjd:
pict135_171929_small_ni.jpg

Dock har jag hört att det varit lite si och så med kvalitetskontroll och reparationer hos Isomac, så även om jag inte haft några problem så kan jag inte utan förbehåll rekommendera en.

Jag tror en Gaggia kan vara ett bra köp:
http://butik.teochkaffehuset.se/Shop/Application/Article/ArtPreviewPage.php?Id=156

Säg till om du vill ha tips på bra espressokaffen ;)

Edit: Köp en separat kvarn, du kan få en hygglig för 900-1500:-

/E.Spressonörd

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Bryggare OCH kvarn är ett måste. Vill du trycka dina shots med gammalt unket kaffe? Nej, tänkte väl det. :tummenupp

Dominator-Rocks

Guest
Köp en såndär maskin som Shell mackarna, har förbannat gott kaffe i dem tycker jag :tummenupp (Iaf här i stan)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ngn som har testat den "nya generationens espressomaskiner" dvs där kaffet är i form av små färglada (hm svårt o beskriva) ampuller i olika smaker, man får alltså precis den smaken som man själv o gästerna önskar.

Såg dem första gången för ngt år sedan men som allt nytt så finns säkert en del barnsjukdommar o modellerna blir bättre o billigare när de har varit ute på marknaden ett tag.

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Ngn som har testat den "nya generationens espressomaskiner" dvs där kaffet är i form av små färglada (hm svårt o beskriva) ampuller i olika smaker, man får alltså precis den smaken som man själv o gästerna önskar.

De funkar skitbra om man inte vill/orkar bry sig så mycket om att själv få till en schysst espresso. Man förlorar kontrollen vad man kan göra med kaffet, men åas är det rätt skottsäkert och med bra pods så vet du alltid vad du får.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Podkaffe verkar ju helt värdelöst.

Ett helt fantastiskt kilopris på kaffe som är smaksatt med allt från vanilj till älgskit, jojo. Det enda som jag har hittat som verkar ännu mer meningslöst är en podtillverkningsmasking som man gör sina egna pods i.

Alltså;

Köp kaffe
Mal bönor
Förpacka i pods
Använd pods

Jag vet inte, verkar det inte vara en omväg på något sätt? Jag har en gammal krups (tror jag att den heter) lite lagom plastig, ingen estetisk hit men det gör grymt bra kaffe!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
kvarn är ett måste.

Kvarnen är ju utan tvekan överlägset viktigast för med färskmalet kaffe blir det gott även i en billig mockabryggare som du ställer på plattan.

Med sunkigt färdigmalet, oxiderat och f.ö. förverkat kaffepulver så blir det elände även om du skulle ha en 10.000kronors-maskin.

Jag har en gammal krups (tror jag att den heter) lite lagom plastig, ingen estetisk hit men det gör grymt bra kaffe!

Jag har en budget-krups-maskin jag med och det smakar finfint när man själv mal bönor och gör sig en kopp.

Last edited:

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Nespresso

www.nespresso.com
Jag har en sådan maskin med kaffe ampuller.
Det finns en massa olika smaker och du fixar superenkelt en jättegod latte eller espresso finns även stor kopp vanligt kaffe. När jag köpte min maskin fick jag en Aeroccino mjölk skummare den är världsklass. Hela kittet är överlägset alla andra maskiner i mitt tycke. sök upp närmasta ÅF och provsmaka och du är fast.

det enda negativa är att varje ampull kostar ca 3:-/st kopp. och måste beställas via deras hemsida men det är plätt lätt. Men en stor fördel är att du kan ha 10 olika kaffesorter för olika tillfällen. Även koffeinfritt finns. Och det är alltid nymalet färskt kaffe.:tummenupp

/Magnus

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
www.nespresso.com
Jag har en sådan maskin med kaffe ampuller.
Det finns en massa olika smaker och du fixar superenkelt en jättegod latte eller espresso finns även stor kopp vanligt kaffe. När jag köpte min maskin fick jag en Aeroccino mjölk skummare den är världsklass. Hela kittet är överlägset alla andra maskiner i mitt tycke. sök upp närmasta ÅF och provsmaka och du är fast.

det enda negativa är att varje ampull kostar ca 3:-/st kopp. och måste beställas via deras hemsida men det är plätt lätt. Men en stor fördel är att du kan ha 10 olika kaffesorter för olika tillfällen. Även koffeinfritt finns. Och det är alltid nymalet färskt kaffe.:tummenupp

/Magnus

Att kalla det "nymalet" är väl ändå att tumma lite på sanningen? :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Problemet med kaffe är att ca 70% av smaken och aromen försvinner inom 30 min efter malning..

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Nespresso

Att kalla det "nymalet" är väl ändå att tumma lite på sanningen? :)

oj då .... du har nog rätt jag tummade mycket på sanningen.:rolleyes:

Igentligen gillar jag inte att bli styrd att bara använda nespressos podar men det får jag ta. För det är väl något patenterat så dom har väl låst upp det.
Maskinerna är enkla och hyffsat snygga sen finns det en o kolfiber oxå.:drool
Men helt ärligt så är kaffet hel suveränt, och jag dricker mycket kaffe och maler även egna bönor då jag ska brygga (normalt) till många eller i en termos.
/M

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Är det någon som har eller har har använt en Francis Francis X5? Har en bättre begagnad sån på gång. Några åsikter?

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Är det någon som har eller har har använt en Francis Francis X5? Har en bättre begagnad sån på gång. Några åsikter?

Helt OK maskin :tummenupp

Dock är har jag för mig att Francis Francis har några maskiner där handtaget bara är anpassat för pods. Tips är att kolla upp det på deras website.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Helt OK maskin :tummenupp

Dock är har jag för mig att Francis Francis har några maskiner där handtaget bara är anpassat för pods. Tips är att kolla upp det på deras website.

Handtaget är bara anpassat för pods. Finns dock att köpa för löskaffe. Det får bli när jag köpt en kvarn oxå... Känns som pods ger bättre kaffe än färdigmalet. Eller har jag fel?

1500 för en x5 som varit använd 10 ggr måste väl vara ett bra pris?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...