Bild Kalender 2017. 1:a december Tonys Superbikecollection 1988-2002 en SUPER-ERA!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
2018, SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002.
12:a. Söndag 25 03 2018

Bimota SB8R 2000, Wildman Anthony Gobert! AMA fast rider!
Blocket annons 29 november 2006, "HERREJÖSSESMOTORCYCKEL" står det i annonsen, och prutare och annat "löst folk" undanbedes! Var passar jag in? Ingenstans just nu. Leksaksbranschen viktigaste månad står för dörren, julförsäljningen i december! Köpa hoj i november för sexsiffrigt belopp, är det inte läge för. December blir en toppenmånad och årets all OB och obetald övertid kommer att generera en bonus-extra-lön. Hojen är kvar till salu i början på januari. 10 januari får jag lite bilder tillsänt mig. Säljaren är väldigt fokuserad och bestämd. Svensksåld april 2000, chassie-nummer 176, Suzuki TL1000R motor med Bimotas egna insprutning, 3 ägare, nyservad, nya däck, på platsbyggt URM Titanium helsystem. (URM... någonstans i Småland... firma?), nya PVM magnesium-fälgar. Originaldelar finns kvar. Ej besiktigad, går ej igenom för ljudnivån är 106 DBA. Vi bestämmer att jag ska besöka honom i Limhamn Malmö.

IMG text (1867x2560).jpg IMG_0004  (1186x1280).jpg
IMG_0558 (1280x960).jpg IMG_0545 (1280x960).jpg
IMG_0561 (1280x960).jpg IMG_0539 (960x1280).jpg
IMG_0541 (960x1280).jpg IMG_0540 (1280x960).jpg


Mvh Toyman
38150

Tonys SuperBikeCollection WSBK 1988 till 2002
I den ordning de kom in i garaget

1. År 2000 ….. Honda VFR750R RC30 1988
2. År 2001 ….. Yamaha FZR750R OW01 1989
3. År 2002 ….. Kawasaki ZXR750R 1991
4. År 2002 ….. Suzuki GSX-R750R 1989
5. År 2003 ….. Suzuki GSX-R750SP 1994
6. År 2003 ….. Kawasaki ZX7RR 1996
7. År 2004 .... Honda RVF750R RC45 1994
8. År 2004 ….. Yamaha YZF750SP 1993
9. År 2005 ..... Yamaha YZF R7 OW02 1999
10. År 2006 ..... Ducati 851SP3 1991
11. År 2006 ..... Kawasaki ZXR750R 1993
12. År 2007 ..... Bimota SB8R 2000

Nu! 3 stycken Yamaha
Nu! 3 stycken Kawasaki
i samling! Är vi färdiga med dessa japanska märken nu?
 
Last edited:

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Urm låg nog norrut om inte jag minns fel.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Måndags" Bimota SB8R 2000

Kollar mer på korten och det är nog så att jag inte fick mer bilder utav honom, utan alla bilder har jag tagit. Så 10 januari vart jag ner till honom i Limhamn, Kollade utav hojen och tog alla korten, Det var i någon typ utav snickeri-lokal. Den stod där på nya PVM fälgar och däck. Originalfälgar med ok däck finns kvar. Mitt sätt att pruta.., det enda jag kunde komma med var att jag bara var intresserad utav hojen original, så samlar jag på hojar! Inte pröjsa extra för lull lull!. Huruvida vi kom överens om pris nu kommer jag inte ihåg. URM systemet i titanium, special ville han inte plocka bort, hur hitta köpare till det resonerade han säkert.
Jag far hem.
Efter några telefonsamtal.... så återvänder jag den 8 februari, släp medföljer och det är gott väder. Hojen står på original-fälgar. Priset är nedsänkt med 15% och inte sexsiffrigt längre. Vi är överens, skakar tass! Betalar och får kvitto. Snart en Bimota i garaget. SB8R = Suzuki/Bimota, deras åttonde samarbete.

IMG_0543 (1280x960).jpg IMG_0544 (1280x960).jpg
IMG_0546 (1280x960).jpg IMG_0551 (960x1280).jpg
IMG_0554 (960x1280).jpg IMG_0555 (1280x960).jpg
IMG_0548 (1280x960).jpg IMG_0549 (1280x960).jpg

Mvh Toyman
38535
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Tisdags" Bimota SB8R 2000

Ja! Nu är denna uddahoj i garaget, Suzuki TL1000R motor med insprutning ifrån Bimota. Minns innan köp&sök att jag försökte läsa på om modellen, inte var den jättepoppis. Kanske hade det att göra med att Suzukis TL1000R inte vart något vidare?
Bimota har jätteproblem med ekonomin, kursar någon gång här (år 2000) mitt i produktionen, återuppstår 2003. På grund utav Bimotas dåliga ekonomi vart det uselt med återförsäljare och service.

Wikipedia! Bankruptcy and rebirth
The V Due, introduced in 1997, had a design flaw with its engine. Bimota was forced to ditch the novel fuel injection system and re-engineer the entire engine. Bimota ultimately recalled the entire run of the motorcycle. While this was occurring, during the 2000 World Superbike season, one of Bimota's main sponsors disappeared, owing the company a great deal of money. The combination of events forced Bimota to file for bankruptcy and close their doors.
In 2003, a new group of investors purchased the rights to the Bimota name and designs and restarted the company.


Och då kommer tvivlen...... jag vill veta? Hur många tillverkades. Har då läst om alla möjliga siffror, 150! 350! 500! 150 inkl SB8R S... !Efter några år så utgår ju sidor på nätet som man följt... och allt blir ett ?. Det har skrivits några Superbra Bimota böcker med info, den första ( Bimota: 25 years of Exellence) finns idag bara att hitta på Amazon, några begagnade för ca 3500.-- och en ny bok för 10,000.- . Sedan har det gjorts en till.... men bara på Italienska. Så skit samma just nu i detta, jag har ju en "fin" i garaget. :)

IMG_0043 (1280x960).jpg IMG_0042 (1280x960).jpg

Mvh Toyman
38829
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag köpte både TL1000S och TL1000R när dom kom ut, och jag måste säga att rent motormässigt va dom verkligen grymma(lite strul med mjukvaran på S´n dock), så jag kan tänka att den här maskinen måste vara en ruskigt bra kombination, grym motor i ett grymt chassi:tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag köpte både TL1000S och TL1000R när dom kom ut, och jag måste säga att rent motormässigt va dom verkligen grymma(lite strul med mjukvaran på S´n dock), så jag kan tänka att den här maskinen måste vara en ruskigt bra kombination, grym motor i ett grymt chassi:tummenupp

Sevärd, dock lite pissig kvalitet!
Here is a "road-race" between a ducat 996 r, and a bimota sb8r.
It is from the guys of FastBikes.
I don't know which of their films is it.

https://www.youtube.com/watch?v=QJ_GVQRRCGg&list=PL8E65EEA8B06EC1F3
 
Last edited:

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Sedan har det gjorts en till.... men bara på Italienska. Så skit samma just nu i detta, jag har ju en "fin" i garaget. :)

L'era d'oro BIMOTA, Saverino Livolsi, utgiven förra året.

SB8R/SB8R Special: 150 ex (uppskattat antal, skriver författaren...)
SB8 K: 10 ex. (varav ett par blev kvar i fabriken under konkursen och gavs ut 2004 med ny lack som SB8K Gobert och SB8K Santamonica.

SB7: 200 ex

YB4R (1986-1987, förgasare, racing only): 7 ex
YB4 I.E. (1988-1989, insprutning): 303 ex
YB4 I.E. SP (1989): 15 ex
YB4 I.E. R (1988-1989, racing only): 19 kompletta hojar + 41 kit (utan motor)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Onsdags" Bimota SB8R 2000

En söndag, 21 september 2008. Taggad utav helgen innan, 2 olika twinnar vart jag ute och åkte med då. Så denna tidiga söndag när alla sover tar jag chansen att prova den råa Suzuki twinmotorn i Bimotachassiet. Solen kliver upp vid sju-snåret och då är jag i garaget, temp? men en jacka utanpå skinnstället. Tänker mig vanliga rundan... men när jag lämnar garaget... inte långt bort ifrån polisstation tänker jag! Den låter för mycket! Upp till Statoil och får fyllt upp tanken.
Smyger söderut längs gamla E6:an inte en bil ute. Uppe till vänster vid styrkronan sitter en potentiometer som reglerar bränslet i de lägre regionerna, har ju inte läst på så mycket om denna och förstått att den inte sitter monterad på alla! I ena ändläget är motorn jättefet och luktar bensin... i andra tvärtom, känns väldigt mager. Så mitt i mellan blir det, Råå är förnamnet! Ljudlig som är för mycket, MR URM i Sundsvall. Bimotas uppförstorade insprut inte gjort för söndagstest.... jag ville ju prova hojen men kommer väcka folk överallt. Hojen är avställd alltså ska jag inte göra detta. Nöjer mig med Lygnern runt, totalt kör jag 7 mil. Tanken är... original avgas måste på, tystas ner lite och kanske den aldrig vart mappad inställd för detta system en bra bit över 2 tums rör, kanske 21/2 tum rakt rör. Men den går starkt när man jobbar på och råheten är upphetsande. Men hojen ska ju kanske vara i trafik om en ska köra lite längre....

IMG_5495 (1280x960).jpg IMG_3322 (1280x960).jpg
IMG_3319 (1280x960).jpg IMG_3320 (1280x960).jpg
IMG_3321 (1280x960).jpg IMG_5505 (1280x960).jpg
Kanske fanns det för lite info och kunskap för att göra denna kombon perfect, det var en del poff poff i lågfarten, kanske mitt fel. Men hur ställa in soppan manuellt med en potentiometer... en tidig söndagsmorgon när alla sover!
IMG_0049 (1280x960)pil.jpg IMG_1528 (1280x960).jpg

Mvh Toyman
39184
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
L'era d'oro BIMOTA, Saverino Livolsi, utgiven förra året.

SB8R/SB8R Special: 150 ex (uppskattat antal, skriver författaren...)
SB8 K: 10 ex. (varav ett par blev kvar i fabriken under konkursen och gavs ut 2004 med ny lack som SB8K Gobert och SB8K Santamonica.

SB7: 200 ex

YB4R (1986-1987, förgasare, racing only): 7 ex
YB4 I.E. (1988-1989, insprutning): 303 ex
YB4 I.E. SP (1989): 15 ex
YB4 I.E. R (1988-1989, racing only): 19 kompletta hojar + 41 kit (utan motor)

Hej Tobbe i Italien, fina staden ROM! Tackar för denna infon, boken som du lätt läser... Italienska. Spännande det där med SB8R hojen! 150! ex... exclusivt värre!
Mvh Tony
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Torsdags" Bimota SB8R 2000

Det får bli CLOSE UPS!
Del utav ramen i kolfiber, svinginfästning... ?? Bimota... svar = vi kan!?
Stötdämparen uppe vid sidan utav motorn. URM. Paioli fram och Öhlins bak.

HKR på bakhjulet, Suzuki TLR 125! SB8R 134... ;-)
IMG_5498 (960x1280).jpg IMG_5499 (960x1280).jpg IMG_5500 (960x1280).jpg
IMG_5501 (1280x960).jpg IMG_5506 (1280x960).jpg
IMG_5503 (960x1280).jpg IMG_5504 (960x1280).jpg IMG_5502 (960x1280).jpg

Mvh Toyman
39547
 
Last edited:

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Mycket läcker cykel, hur många finns i Sverige?
Vet att en Kompis kompis i Gävle ägde en sådan runt -06/-07 som jag suttit/dreglat på hahaha

Mvh 996R
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Mycket läcker cykel, hur många finns i Sverige?
Vet att en Kompis kompis i Gävle ägde en sådan runt -06/-07 som jag suttit/dreglat på hahaha

Mvh 996R

Hej, Denna... 1:a ägare i Skövde, sedan gick den (2 mil) till Tibro och så till Limhamn i Malmö innan den kom till mig.
Så då har vi en till.....
Fråga din kompis om han minns registreringsnumret, PM. Så spårar vi den...
Mvh Tony
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Fredags" Bimota SB8R 2000............. LÅNGFREDAG

September 2008, sonen Christian hjälper mig med att tömma garaget, vi skurar golv. Min kvinna Bodil kommer ner och ordnar fika med tilltugg, det är första gången som jag vid storstädning har så kallat öppet hus. Bjuder in dragracing-vänner (ifrån förr)och mc-vänner (ifrån nu). Det var liksom 2 gäng som ju inte direkt kände varan. Dragracing gänget var kvar längst, någon hade projektor och film med sig.... Super-8......
IMG_3336 (960x1280)4mix (1121x1280).jpg IMG_3347 (1280x960)4mix (1280x959).jpg

September 2009, ut med hojarna på gården, starta upp några (alltid brandsläckare med, är väl nojjig, men har sett så många bakslag och förgasarbrand i dragracingdepån, där är det lätt att bara lägga något över förgasaren, värre med hoj och tank liggande ovanpå.... tänker jag ) men framförallt städa garaget... "PRIO 1" men utan besökare. Öppet hus var bara en engångsgrej med vänner då...... 2008.... men men inte utan att frågan kom upp i mellanåt.....
IMG_4197 (1280x960).jpg IMG_5495 (1280x960).jpg
IMG_5505 (1280x960).jpg IMG_5494 (1280x960).jpg
IMG_5496 (1280x960).jpg IMG_5497 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
40061
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ifrån tidigare 2008 PROVKÖRNING BIMOTA SB8R. Hittade vad jag skrev direkt efter på jobbet.. Söndagsjobbade. Å skrev dagboken på måndag.....

minnen)
Söndag 21 september 2008 10,45: 4536

.............. Tände direkt, jag blev upphetsad och stressad. Hade tappat tron! Trodde ej den skulle starta. Och så hände det, den lät brutal med avgasljudet ut ur två-tums*titaniumsystemet. Varför steg jag ej upp 5,00. nu blir det bara en kort runda................ får skriva om det lite senare måste gå upp och öppna butiken.

Loud pipes make a hell of a noice! Toyman




Söndagsmys september 2008! Massagevibbar! 1000cc Redigera blogginlägg
Betygsätt det här inlägget
0 Kommentarer
av Toyman , 2008-09-22 klockan 06:41 (405 Visningar)
Måndag 22 september 6,00: 4569

I torsdags började tanken att provköra Bimotan på söndagsmorgonen, batteriet sattes på laddning och nummerplåten som lagts åt sidan vid senaste utställningen letades upp. Fredag kväll*efter jobbet var jag ej hemma förän halv nio så då blev det inget garagebesök. Bestämde mig för att uppstart skulle ske på lördag kväll efter jobbet dock ej så sent som i fredags. Kom hem klockan sex och det stod Amerikansk Pan-Pizza på bordet, då gav jag upp trött efter en hård dag och var ganska inne på att Bimotan ej skulle vara lätt att få igång eftersom den stått still i ett och ett halv år.

Hoppar ur bingen 20 över 6 på söndag morgon och ser att det kommer att bli en underbar solig morgon. Åktarmen vrider sej och säger varför har du inte fixat detta tidigare! B kommer upp och jag berättar för henne hur åksjuk jag är, åk ner till garaget och prova får jag till svar! Slänger ner lite utrustning i en väska, klockan är lite över 7 nu, borde redan varit på väg. Sverige vaknar så sakta till liv.

Kommer in i garaget och får baxat undan lite andra hojar, rullar ut den på gården och påbörjar upplivningsförsöken, missar knappen som höjer tomgången men låter startmotorn vrida runt kolvarna några varv och märker direkt att det verkar vara gott krut i det gamla batteriet, gör ett kort startförsök till och ett tändande görs, pausar lite och tänker att jag får stötta lite med gashandtaget vilket jag förmodlingen ej behövt om jag hitta choken. Sagt och gjort hojen vaknar till liv, det poffar och smäller och tanken att den ska slockna på en cylinder börjar gnaga i huvudet. Håller vartalet på tretusen och värmen kommer så sakta och poffandet börjar försvinna. Vid 60 grader vrider jag till på gasen och nålen rusar mot 9000 varv... klockren men råå! Nu ska det provåkas.

Kutar in i garaget, börjar ombyte till Dainese skinnet, har glömt understället men skit i det lite kyla får en väl tåla. Bråttom bråttom, upphetsningen är på "G", klockan är nu lite över 8a. Kickar lite på däcken som för övrigt ej är körda men 2 år gamla. Upp till Statoil och i med mycket luft ifrån den kassa luftpåfyllaren, är osäker på vart vi hamnar med trycket. Kollar i tanken och den är full med gammal soppa, det är väl nästan att kalla vid duvpiss lika med väldigt dåligt oktanvärde! Kollar klockan och den är*halv 9, måste vara på jobbet före 1/2 11 så det får bli en kort runda...... varför gick jag ej upp 5,00?

Smyger iväg söderrut, märker utav att motorn har stor diameter på insugningstrattarna, 59mm och att avgassystemet ett dubbelt tvåtums titaniumsystem är konstruerat för bana, alltså ingen touringinställning utan full gas och full broms. Viss tveksamhet*verkar finnas i insprutningssystemet, det är kanske så*även på Suzukis TL1000R fast den har ju sitt egna insprut, här har ju Bimota stoppat i något annat och hittat 15 hkr till.*På styrhuvudet sitter en liten ratt som är till för att justera insprutningen men hur? Maskinen är lite bluddrig och ruskigt rå, kolvslagen känns i ändan, det är ungefär som att sitta i en bubbelpol när man är jättevarm och sätter sig jämte massagestrålen och den goa känslan nästan övergår till lite smärta, massagevibbar i rompan. Styr lätt och det behövs endast lite kraft för att få igång bromsarna. Upplever samma konstiga känsla igen, inget vartal på motorn men ruskigt många kilometer på mätaren. Känner efter så att det där med luften i däcken iallafall är ok så att vi kan köra Lygnern Ring.

De som ej var vakna nu väckte jag säkert, ett enormt twinmuller och imellanåt sköt det som ett pistolskott ur avgaspiporna, jag satt och föreställde mig eldkvasten ur de två rören under sadeln. Är det jaktsäsong nu? Jag tog det varsamt och bestämde mig för att jag får göra om detta men då på lite mer blandade vägar en de som är runt Lygnern. Alltså inte ligga och dåsa i sängen. Upp och hoppa... njut utav dagen. Trafiken börjar komma igång nu*och jag är tillbaka i garaget efter en timma och några minuter. Blir lagom att åka till jobbet.

Fantastiskt vad bra det gick, gammalt batteri, 2 år gammal bensin och ej startad under denna tid, en del avgaspoffar. Nästa gång får det vara med fräsh soppa, V-Power kanske?

Det blev 7 mil idag: Toyman

*

Veckan efter detta har vi ÖPPET HUS för första gången........
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Lördags" Bimota SB8R 2000............. PÅSKAFTON

2011, MC-mässa i Stockholm. 21 hojar på väg upp med långtradare. Hade ordnat spons till denna kostnad. Riktig vinter och kallt, men var inte beredd på att det skulle vara 18 minus runt Stockholm natten innan inlastning i Elmias mäss lokaler... hade ju tänkt tanken innan avfärd, kylarvätska........................

Senare, ett annat år (2014) så uppmärksammas glykol på golvet, pyttelite! Under Bimotan. Aj Aj Ajjjj hände något? Den där superkalla natten på väg till Stockholm, nattvila i Eskilstuna. Jag får klä utav henne och läckagesöka!

IMG_1512 (1280x960).jpg IMG_1513 (1280x960).jpg
IMG_1514 (1280x960).jpg

Några veckor senare måste jag leta ordentligt efter läckage, alltså varmköra henne. Vatten-temperaturen kommer så sakta och det börjar pysa ut vatten, gasar jag till sprutar det ut. Men kan bara finna ett läckage i den mittersta kylen.

IMG_1587 (1280x960).jpg IMG_1588 (1280x960).jpg
IMG_1589 (1280x960).jpg

Kan vi få den lagad. Det gick fint i Göteborg.
Nemas problemas, problem solved.

IMG_1592 (1280x960).jpg IMG_1593 (1280x960).jpg


GLAD PÅSK till er!

Mvh Tony
40369
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top