Kalkfläckar på kåpglaset

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har fått kalkfläckar på kåpglaset som sitter som fan. Har hört att ättika ska vara bra mot kalk, men finns det risk att man förstör kåpglaset om man har ättika på det?

Hur ska man annars göra för att få bort det? Har testat med tvätt och sonax hårdvax, utan resultat...

MackieMack

M.F.
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7 Kawasaki ZX9R -01 *Såld* KTM 640 -04 Prestige *Såld*
Har samma problem. Har prövat lite allt möjligt med bilvårdsprodukter utan resultat. Någon som har tips??

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kalkfläckar? Är ni säkra? Det kan inte vara bromsvätska då? Enda utvägen är nog att polera med nån form av rubbing.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Displaypolish från clasohlsons 32-8192 för 39:- fungerade på kompisens kåpglas när jag råkade droppa lite bromsvätska på det.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är helt säker på att det är kalk, har inte hållt på med bromsarna på denna hojen. Fläckarna dök dessutom upp efter en snabbtvätt då hojen ställdes in i garaget direkt utan att ha blivit avtorkad.

Får testa med displaypolishen, tackar för tipset!

MackieMack

M.F.
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7 Kawasaki ZX9R -01 *Såld* KTM 640 -04 Prestige *Såld*
Är helt säker på att det är kalk, har inte hållt på med bromsarna på denna hojen. Fläckarna dök dessutom upp efter en snabbtvätt då hojen ställdes in i garaget direkt utan att ha blivit avtorkad.

Får testa med displaypolishen, tackar för tipset!

Berätta gärna hur det gick sedan, om det gick bort.

MVH
Marcus

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Då jag själv är uppväxt på en stor kalksten så har jag lärt mig att citron, eller rättre sagt citronsyra löser upp kalk väldigt bra. Vet dock inte hur plast och lack reagerar på detta, men det kan ju vara värt att prova om man är försiktig.

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Vässad Fazer 1000
Själv brukar jag använda 30%-ig saltsyra när jag rengör kalkbeläggningar på jobbet. Effektivt som satan!

Nej men som föregående talare sa, syra är det bästa. Och citronsyra är en av de mildaste syror man kan komma över... annars kan du ju prova kalkrengöring som man kör i kaffebryggarn. Visserligen tror jag det innehåller en stor del citron... lycka till!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024