Ja. Alla gör ju olika beroende på dels vad man tror behövs och dels hur mycket man vill greja. Min rutin när jag ställt undan hojen för vintern har varit att tvätta av den så den är ren och parkera den i garaget. Sedan har jag någon enstaka gång under vintern kopplat på en CTEC laddare tills den signalerat att batteriet varit fullt. Och jag har aldrig haft några problem. Inte ens när jag hade hojen i ett parkeringsgarage där det inte fanns tillgång till el för en laddare. Den startade i alla fall snällt på våren. Plocka ur batteriet skulle jag aldrig få för mig att göra. Dom håller i alla fall med lätthet 5-6 år.
Japp, och sen beroende på MCn också, men det kanske du menade också.
Min Ducati Scrambler från 15 har ju bara dessa noter i instruktionsboken tex:
"Storing the motorcycle
If the motorcycle is to be left unridden over long
periods, it is advisable to carry out the following
operations before storing it away:
- clean the motorcycle;
- empty the fuel tank;
- pour a few drops of engine oil into the cylinders
through the spark plug seats, then crank the
engine by hand a few times so a protective film
of oil will spread on cylinder inner walls;
- place the motorcycle on a service stand;
- disconnect and remove the battery.
Battery should be checked and charged (or replaced,
as required) whenever the motorcycle has been left
unridden for over a month.
Protect the motorcycle with a suitable canvas. This
will protect paintwork and let condensate breathe
out."
Där andra och femte punkten verkligen förvånar mig, tredje tycker jag är överkurs, och fjärde väl inte kan vara ett måste. Vad tänker du?