Kallt som fan. Vad för kläder?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Det är kallt som fan nu och jag ska eventuellt göra en långkörning i helgen.

Jag kommer inte köpa något jävla allväders-ställ utan det är gamla skinnstället som gäller fortfarande. Jag kommer heller inte köpa handtagsvärmare eller bil.

Däremot kan jag köpa nytt underställ och dylika komplement till skinnstället om någon har tips på något supervarmt.

Vad ska jag ha för underställ för att hålla mig så varm som möjligt?

Finns det några andra plagg jag ska köpa a la typ "de här specialanpassade sidensockorna utanpå bootsen" eller så?

Hur ska jag hålla värmen?

Finns det några gamla rävar eller nya förmågor som kan råda bot på mitt problem med kyla?

(Idag kör jag i underställströja från rukka och långkallingar från Stadium. Vanliga strumpor och jalingar från normala garderoben. I övrigt bara "vanliga" skyddskläder)

Analoguno

Med Lem
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha R6-07
Underställ för dykning är mycket bra.
Tunna Windstopper cykelkläder funkar också klockrent.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Ska själv köra hojen till vintervila i helgen, prognosen lutar mot 2-4 grader, 4 timmars körning, samma som förra året. Då hade jag fodrat allväderställ, mx5plus på fötterna och ett par ventilerade (!) AS handskar.

Min läxa inför helgen:

1. Allväderstället funkade bra, men kräver att man är ordentligt "stoppad" så att inte kläderna fladdrar. Med skinn på kroppen skulle jag satsa på att dra på en tröja på överkroppen och sedan på med en windstopper jacka av något slag ovanför. För extra värme så kan det nog vara skönt att dra över ett par byxor av samma slag på benen. Tar bort en hel del av nedkylningsfaktorn.

2. Aldrig mer vanliga handskar i den temperaturen. Efter 1,5 timme så hade jag inte längre någon känsel i händerna, fick göra stopp var 15:e minut och krama cylindrarna. Hade med vind/regnskydd som jag drog över handskarna men det hjälpte knappt något alls.
Läxa: Detta år blir det tunna skinnhandskar och ett par fårskinnsvantar.

Övriga bra saker:
- Ullstrumpor på fötterna.
- Halskrage från Halvarssons, vindtät och dras upp över haka / mun så slipper man torrsprickor i läpparna.
- Varma kalsonger...

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
2. Aldrig mer vanliga handskar i den temperaturen. Efter 1,5 timme så hade jag inte längre någon känsel i händerna, fick göra stopp var 15:e minut och krama cylindrarna. Hade med vind/regnskydd som jag drog över handskarna men det hjälpte knappt något alls.
Läxa: Detta år blir det tunna skinnhandskar och ett par fårskinnsvantar.

Bra tips från alla, tack!

Jag vill ha mer tips på hanskdelen. Jag fryser alltid om händerna och om jag ska köra 74 mil i helgen så vill jag vara bekväm ...

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Flera klädlager gäller. Craft säljer bra underställ och "mellanställ" som jag kör med under skinnstället. Enda sättet att hålla sig varm. Än bättre blir det med ett bra goretexställ men eftersom det är uteslutet nu så... Kan ändå rekommendera dig att skaffa det som komplement. Det är helt outstanding när det är dåligt väder kontra skinnställ.

I övrigt är det samma sak vad gäller strumpor och har du inte eluppvärmda handtag är handtagsvantar (typ dessa) som gäller. Biltema har några sådana har jag för mig.

I övrigt är det viktigt att skydda halsen. Finns "buffar" som fungerar mycket bra i sportbutiker. Dock kan underställen gå en bra bit upp också men jag tycker ändå att en bra vinterbuff skall alla motorcyklister ha i sin garderob!

Jag har kört hem 50 mil från södra Sverige till Stockholm förra hösten och tempmätaren visade 1-4 grader hela tiden och jag hade flera lager och dubbla varma strumpor. Som lök på laxen började det regna också. :mad: Är du inte är rätt klädd blir en sån tur mycket jobbig.

Det som tar mest stryk för mig är framsida händer, (då är handtagsskydd oumbärligt) tår/fötter samt knän faktiskt. Testa gärna och kör och se vart du börjar frysa först. Då är det bara att fixa det "köldhålet" innan den långa trippen.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske prova såna där fula muffar man har på styret när man kör enduro på vintern.. garanterat sköna men fula :D

edit, såg nu att de va redan tipsat om :)

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
kanske prova såna där fula muffar man har på styret när man kör enduro på vintern.. garanterat sköna men fula :D

edit, såg nu att de va redan tipsat om :)

Muffar is the shit! Tillsammans med bmws handtagsvärmare kan man köra när det är minusgrader. Otroligt gubbigt kan man tycka men alla sporthojsnissar har ju ändå gett upp sedan länge när man kör med de fula prylarna på hojen. ;)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Bra tips, vinterbuff ska jag skaffa, har bara "rånarluva" nu.

I övrigt är det samma sak vad gäller strumpor och har du inte eluppvärmda handtag är handtagsvantar (typ dessa) som gäller. Biltema har några sådana har jag för mig.

Jag har lite svårt att se på bilden, det är inte "hårda" saker på hojen, utan som en påse man sätter runt händer och handtag?

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Blejd igen...
Tag på dig ett par tunna fingervantar att ha innanför mc handskarna.
Gör stor skillnad.

En rejäl krage så du slipper drag är nice också. Bl.a Halvarsson har vettiga

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D

Jag har lite svårt att se på bilden, det är inte "hårda" saker på hojen, utan som en påse man sätter runt händer och handtag?

Liknande en påse är det runt handskarna. Helt tvunget att ha när det är kallt.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Underställ i ull, ovanpå det, ett ställ med Windstopper typ Cold Cillers,
Skinnställ. Hjälmhuva med Windstopper i nederdelen.
Ullsockor, ha skinstället utanpå stövlarna. Tunna ullhandskar som du kan ha under dina vanliga mc-handskar som skall vara vindtäta

Om du fortfarande fryser så tar du en tunn vindtätt jacka ovanpå stället. Absolut viktigast är att hålla fartvinden borta, bättre med vindtät jacka ovanpå stället än tjocka långkalsonger.
Ull är överlägset det varmaste materialet utan att det blir för tjockt eller klumpigt att klä sig i. Jag rekomenderar Merinoull

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Förvånar mig att ingen tipsat om tidningen ännu?
Finns ju en anledning att uteliggare använder dessa flitigt.
Är en klassiker bland gamla bajkers.

ta en aftonbladet, expressen eller valfritt och sätt framför bröstet och övre delen av magen. (Utanför tröjan men innanför skinnstället). Kan tyckas flummigt men ingen vind/drag tränger igenom tidningen och det hjälper över förväntan.

Finns välfordade vinterhandskar att köpa för hyggliga pengar till mc. Guld värt!

Jag brukar ta på mig skidjackan utanpå skinnstället. Urfult men varmt och gott.

Ej för tajta skor/stövlar. Lite tåvipp skall få plats och tårna får jobba flitigt hela färden :p

Sedan finns det kyl/värmepåsar som aktiveras av att brytas. Kan va jäkligt skönt att ha med sig. Även de där askarna som man stoppar glödtablett i är riktigt fint att värma sig med då man stannar.

Att stoppa oftare än vad 10mil är nästan ett måste... Stanna hellre för ofta än för sällan. För när kylan slagit till rejält i kroppen är det fan så jobbigt att komma igång. Får du plats med en termos... varmt te eller kaffe såklart. Alternativt dyra statoilstop.

Happy riding!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har ett par underhandskar från Cold Killers du kan få låna...
http://www.mc-boden.se/sortiment/understall-huvor/cold-killers-under-gloves

Ursäkta jag bara måste:
"När man färdas i 30 km / h, kan fartvinden minska den yttre temperaturen med över 10 ° C,"

Jaha?! Så när jag kör i +7 i 30km/h så kommer vattnet i flaskan bli till is. NOT!

För er som inte vet så "upplevs" och "biter" det som om det vore 10 grader kallare. Men 15+ grader är fortfarande 15+grader. Kan för all del vara farligt det med tillräckligt länge och med fel kläder...

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Planen som den ser ut nu:
Tjackar hela understället med cold killers, inklusive strumpor, handskar och hals.
Kör med vanliga understället och strumpor och utanpå det cold-killers-stället. Sedan skinnställ på det. Utanpå stället så har jag sån där hanskmuff-grej för händerna och munkis eller om jag hittar en billig vindjacka.

Många "tankstopp" för att dricka kaffe.

Låter det som man klarar en megakörning eller ska det till mer?

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
2 saker att tänka på vind och luft

Vinden ska inte komma in och luften ska stanna kvar inne. DVS vindjacka/regnjacka, om du inte redan ägen en regnoverall, skaffa en (inte så snyggt men varmt o gott), ballaklava med halskrage, ullstrumpor, regnöverdrag till handskarna. Sen är de bara att gazza på.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...