Kallt som fan. Vad för kläder?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Planen som den ser ut nu:
Tjackar hela understället med cold killers, inklusive strumpor, handskar och hals.
Kör med vanliga understället och strumpor och utanpå det cold-killers-stället. Sedan skinnställ på det. Utanpå stället så har jag sån där hanskmuff-grej för händerna och munkis eller om jag hittar en billig vindjacka.

Många "tankstopp" för att dricka kaffe.

Låter det som man klarar en megakörning eller ska det till mer?

Nått som skyddar mot ev regn:tummenupp

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Ursäkta jag bara måste:
"När man färdas i 30 km / h, kan fartvinden minska den yttre temperaturen med över 10 ° C,"

Jaha?! Så när jag kör i +7 i 30km/h så kommer vattnet i flaskan bli till is. NOT!

För er som inte vet så "upplevs" och "biter" det som om det vore 10 grader kallare. Men 15+ grader är fortfarande 15+grader. Kan för all del vara farligt det med tillräckligt länge och med fel kläder...

Det är ett enkelt sätt att förklara en krånglig sak. Det är snarare så att vindfaktorn ökar avkylningstakten till en nivå som motsvarar stillastående i en lägre temperatur. Men om man inte vet det så tycker jag att det räcker fint med den enkla förklaringen.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Planen som den ser ut nu:
Tjackar hela understället med cold killers, inklusive strumpor, handskar och hals.
Kör med vanliga understället och strumpor och utanpå det cold-killers-stället. Sedan skinnställ på det. Utanpå stället så har jag sån där hanskmuff-grej för händerna och munkis eller om jag hittar en billig vindjacka.

Många "tankstopp" för att dricka kaffe.

Låter det som man klarar en megakörning eller ska det till mer?

Jag klarade 40 mil med skinnställ och racehandskar i 2+...
dvs inget förberett.

Mådde skit sedan och 4 stopp vart det med varm choklad på Statoil.

Det var till min första bankörning för några år sedan. Gör aldrig om samma misstag igen.

Så din förberedelse låter i mina öron helt okej om du har något mot regn också.

Det är ett enkelt sätt att förklara en krånglig sak. Det är snarare så att vindfaktorn ökar avkylningstakten till en nivå som motsvarar stillastående i en lägre temperatur. Men om man inte vet det så tycker jag att det räcker fint med den enkla förklaringen.

Blir lätt fel och missuppfattningar för att man förenklar det dock. Stött på flertalet bikers som inte fattar vad som egentligen menas och tror att fingrarna blir till is i 7+ om man kör i 140knyck.. Kan inte hända helt enkelt. Funkar inte så. Det var min poäng, för att inte fler skall tro fel ;) Men väldans OT. Ursäktar.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag klarade 40 mil med skinnställ och racehandskar i 2+...
dvs inget förberett.

Mådde skit sedan och 4 stopp vart det med varm choklad på Statoil.

Det var till min första bankörning för några år sedan. Gör aldrig om samma misstag igen.

Så din förberedelse låter i mina öron helt okej om du har något mot regn också.

Jo det där att rejshandskarna ska vara så kalla. Men om man fixar biffen med "underhandskar", handskar och luva runt handpaketet så låter det ju najs. Kanske man kan sluta drömma om handtagsvärmare :rolleyes:

Får se till att ordna det där med regn (Gud förbjude) på något sätt också ...

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag skulle dra till Biltema och köpa några smågrejer..

Gashjälp 50kr
Då kan man hålla lösare med nävarna och röra på fingrar utan att tappa fart. Grymt enkelt och effektivt. Hjälper även på sommarens långturer.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Gashjalp-MC/
82-427_m.jpg

STYRMUFFAR! 129 kr
Ser fult ut, är godis! Kostar lite och värmer fint. Dementera användning efteråt! Bara klippa hål för backspeglarna.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrmuffar-universal/
82-176_m.jpg

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Styrmuffarna måste ju vara riktigt najz om man kan stå ut med nördfaktorn. Hur är dem i praktiken? Svårt att bromsa/koppla?

Jag skulle dra till Biltema och köpa några smågrejer..

Gashjälp 50kr
Då kan man hålla lösare med nävarna och röra på fingrar utan att tappa fart. Grymt enkelt och effektivt. Hjälper även på sommarens långturer.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Gashjalp-MC/
82-427_m.jpg

STYRMUFFAR! 129 kr
Ser fult ut, är godis! Kostar lite och värmer fint. Dementera användning efteråt! Bara klippa hål för backspeglarna.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrmuffar-universal/
82-176_m.jpg

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Styrmuffarna måste ju vara riktigt najz om man kan stå ut med nördfaktorn. Hur är dem i praktiken? Svårt att bromsa/koppla?

Sitter säkert en hel del enduronissar som kan svara på detta, men man brukar iaf se flera st köra med såna här på novemberkåsan när det är kallt å jävligt. Så det borde ju funka kanoners!

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde med mina Lidlhandskar (höstmodellen) i söndags men det är för varmt ännu för dom :D:D

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har perforerat skinnställ och jag kör UTAN tröja eller jacka ovanpå, men ett underställ med tunn fleece och riktig Gore-Windstopper. Hur nöjd som helst, skönt att slippa tröjor o jackor som fladdrar också.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
En vanlig vinterfodrad skinnjacka som jag tar på mig utanpå skinnstället har löst problemet för mig i många år.

Ett annat klassiskt sätt för knuttar att skydda sig mot fartvindens avkylande effekt är att stoppa en dagstidning innanför jackan. Det fungerar/isolerar förvånansvärt effektivt och är dessutom väldigt lätt att få tag på.

Jag har perforerat skinnställ och jag kör UTAN tröja eller jacka ovanpå, men ett underställ med tunn fleece och riktig Gore-Windstopper. Hur nöjd som helst, skönt att slippa tröjor o jackor som fladdrar också.

Vi snackar om att köra i kyla i denna tråd Halmstad ligger ju för tusan halvvägs till rivieran!

;)

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Intressant. Kanske skulle testa detta någon timme innan det är dags för skarpt läge. Vore cool om det räcker.

Tyvärr kostar hela cold-killer-kittet 2.5k med krage och strumpor och allt, men kanske får bli värt det :D

Förtydligande: Jag ska testa detta i någon timme ett par dagar innan. Inte någon timme innan avfärd som jag ser att det ser ut att jag menar ;)

Last edited:

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Intressant. Kanske skulle testa detta någon timme innan det är dags för skarpt läge. Vore cool om det räcker.

Tyvärr kostar hela cold-killer-kittet 2.5k med krage och strumpor och allt, men kanske får bli värt det :D

Förtydligande: Jag ska testa detta i någon timme ett par dagar innan. Inte någon timme innan avfärd som jag ser att det ser ut att jag menar ;)

Satsa på ett bra vindtätt underställ, inga problem köra i helperforerat ställ. Glöm inte bra handskar, skippa perforeringen helt och hållet. Händerna är svårast tycker jag, men det finns bra rejsiga vinterhandskar med bra skydd, som är någorlunda varma. Man vill ju ändå ha bra grepp och behålla acceptabel gaskontroll.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Valfett och sälskinn är det enda som funkar...kanske en grävling på huvet också!

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA

Körde min hoj till vintervilan idag, köpte både gashjälp och styrmuffar från Biltema vid avfärd.

Slutsats:

Med styrmuffar är hojåkning runt 0-strecket helt plötsligt mycket mycket roligare. Förra året kändes samma resa som en evighet, med styrmuffar så gick resan så fort att jag nästan blev lite besviken. Helt underbart, lite krångligt att komma åt blinkersen men annars inga som helst konstigheter. Får 10 varma fingrar i betyg. För 129 spänn troligtvis min bästa hojinvestering någonsin, i hård konkurrens med lastnätet jag köpte i våras.

Gashjälpen, den för sig bäst utan muffar, blir lite tajt, men funkar bra ändå.

Köpte en balaklava också förresten, riktigt nice den med.

Enda nackdelen med att vara så varmt klädd var att under 70 km/h började jag svettas. Blev tvungen att köra för fort. Inte bra.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Satsa på ett bra vindtätt underställ, inga problem köra i helperforerat ställ. Glöm inte bra handskar, skippa perforeringen helt och hållet. Händerna är svårast tycker jag, men det finns bra rejsiga vinterhandskar med bra skydd, som är någorlunda varma. Man vill ju ändå ha bra grepp och behålla acceptabel gaskontroll.

Precis. Händerna är fan svårast att hålla varma.. och ska man ha bra vantar/handskar är de så förbaskat dyra (kollade på ett par dainese idag.. 1800 riksdaler för lite gore-tex och det är ändå inte helt säkert att man håller sig varm med dem)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
1. Vindtät jacka utanpå stället. Regnjacka funkar.
2. Styr-muffar från Biltema 139.-
3. Stövelöverdrag Biltema 119.-
4. Balaklava, Biltema 119.-
5. Aftonhoran på låren innanför stället

:Billigt

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...