Kalmar-tråden

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Hoj
just nu utan
Vet någon om man kan få tag i bladmått med 0.01mm intervaller i Kalmar? Skulle va bra att ha till ventiljusteringen men hittar bara mått i steg om 0.05mm.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Imorgon (Söndag) är det 12:00 eller 13:00 som gäller? Behöver veta, åker från kallekrona.

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Hoj
zx6r -98
Va kul det var att köra en runda idag! 19 hojar tror jag det var som stack från Kalmar vid 13-tiden. Skitkul att det var så många. Och lite nya ansikten också! Hoppas alla ni nya kör med oss igen.

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Hoj
just nu utan
Va kul det var att köra en runda idag! 19 hojar tror jag det var som stack från Kalmar vid 13-tiden. Skitkul att det var så många. Och lite nya ansikten också! Hoppas alla ni nya kör med oss igen.

Det kan ni lugnt räkna med, aldrig haft så kul på hoj som idag :banana
Även fast man blev frånåkt :glömdet

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Ja det var mycket trevligt .. Man är gärna med fler gånger och bromsa sig genom lite kurvor i sommar :)
Sen vet jag inte om jag valde fel efter stoppet i tvärskog några drog mot kalmar och några åt andra hållet .Men valde mot kalmar efter det såg man inga hojar den dagen :tungan

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Det var skoj! Tyvärr blev det ett missöde efter att ett par vek av efter Ålem. Hoppas att allt går bra!

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Alltid tråkigt när någon kör av :( Någon som vet var/när/hur/varför?

Antagligen som vanligt när man tror att det spännande är över.. Man slappnar av... Jag uppfattade det som att det blev en miss vid en motorvägsavfart. Tror att det gick hyfsat bra trots allt.

Det blev lite film när du låg först, kanske kan fixa det till dig om du vill.. Fixa bara fram ett minneskort eller något!

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
God kväll Kalmar! Efter en mycket frustrerande kvällskörning frågar jag nu ödmjukast (och är med på den eventuella skitstormen som kommer my way) om det finns någon vänlig själ som vill lära mig slanga på ett lämpligt område? Jag vill inte bli någon Evil knievel, utan bara lära mig få upp framdäcket en bit :). Så... anyone for tennis?

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Lynxlynx: Jag har aldrig varit någon champion, wheelaövermålinjenståendepåenafotpinnenmedbenetöverpåandrasidanvalentinorossigubbe, men jag har ändå kunnat åka hyfsat.

Jag var med om en ganska stabil bilolycka för 1år 7mån sedan, vilket gör detta till första säsongen sedan dess... Kunde inte för mitt liv slanga när jag provade, det gick bara inte. Men öva, öva, öva, det är det som gäller. Nu börjar jag kunna få upp framhjulet igen, men det gäller att fortsätta öva för att kunna göra det var och när man vill.

Det viktiga är att inte jaga höjden utan låt den komma till dig :7peta

När jag skulle lära mig slanga sporthoj back in the days så övade jag i uppförsbacke, det tyckte jag var lättare (vinkeln mellan vägbana och framhjul blir ju mindre för att nå samma "höjd"). Men samtidigt så slangade jag överallt, precis hela tiden. Och då menar jag verkligen överallt, varje gång hastigheten sjönk så försökte man polcoka upp framhjulet.

Alla är vi barn i början. Jag försöker lära mig köra hoj över huvudtaget just nu och det är ingen som dömer mig för det.

Lycka till med slangandet.

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Vad rekommenderar du på en lite-mindre-än-din-egna-modell gixxer att börja med, powerwheelies eller börja leka koppling dirr? Kopplingsgrejen känns ju sjukt svår, har bara lyckats få upp däcket under hård acceleration på ettan, dock aldrig testat "slå-av-tryck-på"-principen.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Jag har ju kört lite allt möjligt på slangen, typ 2-takts crossar, motarder och sporthoj, jag har aldrig kopplat upp. Power-wheelie betyder ju faktiskt att du åker på kraft (alltså hela tiden ökar hastigheten) och inte hittar balansläget. Du kan alltså åka riktiga wheeliesar även om du inte kopplar upp hojen och du kan åka power-whellies om du kopplar upp den :)

Prova båda... Men jag hade INTE rekommenderat 1an :) Utan åk på 2an... Jag åker typ upp till 85km/h, sen duttar jag till lite på gasen och lyfter framhjulet hur lätt som helst, samma sak i 170km/h på 3an.

Men börja på 2an :D Du känner ju vart du har kraften i registret och det är det varvet du skall hålla (hitta vart, om det är strax under eller strax över eller mitt på varvtalet det går enklast).

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Fan, hojta om du är i närheten av kalmar nån dag, känns som att jag behöver lite mer hands on-guidning :)
Haha så sjukt frustrerande att köra själv och inte ha någon som kan påpeka vad man gör fel.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Jag kan inte köra så länge som vi körde i söndags... Så jag vet inte om jag kan haka på fler söndagsturer i Kalmar tyvärr... Jag hade behövt åka upp en timme tidigare, vila och äta en glass, sen köra en LITEN runda, vila, sen köra hem! Det är rent ut sagt farligt att vara så trött i kroppen som jag blev nu sist.

Men visst kan vi sammanstråla och bara busa lite, det är jag på närsomhelst :) Men du får ta dig närmare Karlskrona Lynxlynx.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0