Kamaxel går trögt. Arborrning/linehoning pris?

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
just köpt en begagnad topp från england till min klx650 och när jag test monterat kamaxlarna för att kolla så allt rullar som det ska så sitter avgaskammen så hårt att den knappt går rulla för hand medans insugskammen rullar skitlätt.

jag har dragit med rätt moment i överfallet.

vad fasen är fel?
hur kan det bli så trångt.. lagerbanorna ser ju bra ut visuellt iaf.

kan man lämna in för linehoning eller arborrning? och vad kan det kosta?

jävligt less på denna hoj nu alltså... kört ca 1 mil sen jag köpte den i juni.

tack på förhand!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bli inte förolämpad nu, men jag måste ju kolla det enklaste först.
Är kamaxelöverfallen oförväxlade och rättvända?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bli inte förolämpad nu, men jag måste ju kolla det enklaste först.
Är kamaxelöverfallen oförväxlade och rättvända?

Exakt! Säljaren kanske hade isär toppen och sedan bara "slängt ihop" den. Mao, lita inte på att den var rätt monterad när du fick den….
 

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
lagerbanorna ser ju inte nytt ut men definitivt inte något som ska orsaka detta iaf. kammarna går ej heller förväxla då avgaskammen har en decomp fastsvetsad vid sidan.

då jag med ett smile på läpparna fick hem toppen och skulle börja montera skiten övergick det till fosterställning i soffan i tre timmar ist. fattar inte vad fasen som är galet. avgaskammen (som går trögt/fastnar) är ju då i nyskick.


edit: om nu toppen mot all förmodan är aningen skev tycker jag att insugskammen ska gå trögt också.. och att den skulle nypit innan demontering från hojen den satt på.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Går kammen trögt om du lägger i den i toppen utan överfall? Köp lite plastigage(plasttråd för att mäta lagerspel )och kontrollera spelet innan du gör något annat
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det rätt kammar till toppen :va
årsmodell/serienummermatchning alltså :hej

(vänt på toppen och satt kammarna fel :hihi )
 

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
Går kammen trögt om du lägger i den i toppen utan överfall? Köp lite plastigage(plasttråd för att mäta lagerspel )och kontrollera spelet innan du gör något annat

Jo kammen går aningen trögt utan överfallet på plats.


Är det rätt kammar till toppen
årsmodell/serienummermatchning alltså

(vänt på toppen och satt kammarna fel )

jadu, fel kammar kan det endast vara om nu någon gjort inbrott i mitt garage och bytt ut mina enda kamaxlar.

det är samma cylindertopp från årsm. 93 och uppåt. min e -99. toppen jag köpte var från -95 har ja för mig.. men hursomhelst det ska vara samma till alla årsmodeller av klx650. bortsett från att "R" modellen (som jag har) har en vassare insugskam och annan tändning, nikasil cyl osv..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
lagerbanorna ser ju inte nytt ut men definitivt inte något som ska orsaka detta iaf. kammarna går ej heller förväxla då avgaskammen har en decomp fastsvetsad vid sidan.

då jag med ett smile på läpparna fick hem toppen och skulle börja montera skiten övergick det till fosterställning i soffan i tre timmar ist. fattar inte vad fasen som är galet. avgaskammen (som går trögt/fastnar) är ju då i nyskick.


edit: om nu toppen mot all förmodan är aningen skev tycker jag att insugskammen ska gå trögt också.. och att den skulle nypit innan demontering från hojen den satt på.

Sitter toppen bultad på cylindern när du provar?
 

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
Sitter toppen bultad på cylindern när du provar?

nej toppen är inte bultad på cylindern då jag testat. kan det verkligen göra sån skillnad så att den nyper fast kammen bara för att den inte är bultat i cylindern?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
nej toppen är inte bultad på cylindern då jag testat. kan det verkligen göra sån skillnad så att den nyper fast kammen bara för att den inte är bultat i cylindern?

Innan du bryter ihop helt är det värt att prova.

Du behöver ingen packning och inte dra fullt moment.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Har jag inte helt fel för mig så förekom (förekommer?) det att överfall inte såldes som separat reservdel utan som komplett enhet tillsammans med topp pga att dessa behövde arborras tillsammans för att uppnå tillräcklig toleransprecision. Kan kanske isf vara en bov i dramat?
 

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
Har jag inte helt fel för mig så förekom (förekommer?) det att överfall inte såldes som separat reservdel utan som komplett enhet tillsammans med topp pga att dessa behövde arborras tillsammans för att uppnå tillräcklig toleransprecision. Kan kanske isf vara en bov i dramat?

det stämmer bra de! överfallet bearbetas ihop med toppen från fabrik. jag fick med topp+överfall från säljaren i england och om det isåfall är utbytt mot en annat överfall (vilket jag inte skulle tippa på) så kan det givetvis vara det som gör att den nyper fast.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kontakta säljaren och fråga om överfallet, om det inte lirar ordentligt och det är omöjligt att vända fel så är ju inte överfallet till den toppen.......
(hoppas att säljaren inte heter "Murphy")
 

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
Kontakta säljaren och fråga om överfallet, om det inte lirar ordentligt och det är omöjligt att vända fel så är ju inte överfallet till den toppen.......
(hoppas att säljaren inte heter "Murphy")


jag skickade iväg ett mejl till honom angående överfallet och att kammen nyper fast.. samt om hojen som toppen satt på lirade fint.

en polare ska mäta upp kammarna och spel+diameter i lagerbanorna imorn på jobbet hans så får man se vad domen blir.



Edit: avgaskammen går lite trögt även utan överfallet på plats.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Glömde, arborra går ju förmodligen att göra för den kammen som nyper men det blir ju värre för den som glappar, om man kan tillföra lämpligt material på nåt bra sätt så kan det ju funka förvisso men det är förmodligen enklare att hitta en ny topp.

Lycka till, du behöver det :hej
 

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
Glömde, arborra går ju förmodligen att göra för den kammen som nyper men det blir ju värre för den som glappar, om man kan tillföra lämpligt material på nåt bra sätt så kan det ju funka förvisso men det är förmodligen enklare att hitta en ny topp.

Lycka till, du behöver det :hej


jo de är ju sant.. allt går ju fixa i princip.. men det är ju en ekonomisk fråga iaf i mitt fall.

ta inte illa upp men HAHAHAHA hitta en ny topp enklare?!?! har bokstavligt talat kollat minst 1 gång om dagen sen i juli på ebay,tyska skrotar,blocket och svenska skrotar efter en begagnad topp. det var först för 2 veckor sen jag lyckades hitta en :p

btw, när jag köpte hojen i somras så märkte jag när jag fått hem den att det var en spricka på ca 3 cm i toppen. (frostsprängd) hyffsat otur man har då man råkar ut för trasig topp en gång till!

så "lycka till" var rätt ordval :)
 

förbannad

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2013
Ort
norrbotten
Hoj
cr125-06
fick just svar från te drickaren..

"Then cam cap was off the klx650 turned over freely ran before the cdi went
The journals have no wear in them the cam you have may be off a different model
May be if you do some research they may of used two die efferent cams with slightly different spec
I have sold the cams so I am unable to measure"


så jag får helt enkelt lita på karln att det var rätt överfall.
kan ju hända att min kamaxel är krokig eller nåt.. jajja ska ju mätas imorn så man får se helt enkelt. tack för alla svaren hittils!! :)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Så det är inte de kammar som suttit i toppen från början alltså?
Kan de vara matchade (topp/kamaxel) vid produktionen?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top